سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

برج تاریخی رادکان تنها برج تعیین چهار فصل جهان

برج تاریخی رادکان تنها بنایی است كه توانايی تعيين چهار فصل سال، سال كبيسه و آغاز نوروز را دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد منوچهر آرين كاشف برج رادكان با اشاره به زندگينامه‌ي خواجه نصيرالدين طوسي گفت: محمد بن حسن جهرودي طوسي مشهور به خواجه نصيرالدين طوسي در تاريخ 15 جمادي الاول 598 هجري قمري در طوس زاده شد پس از گذشت 21 سال از عمر خود به نيشابور رفت و در آنجا درصدد آموختن علم برآمد و پس از حمله مغولان به ايران به قهستان كه نزديك كاشمر است نقل مكان كرد و پس از آن به قلعه الموت نزد اسماعيليان رفت و در تاريخ 18 ذي الحجه سال 672 هجري قمري در كاظمين دار فاني را وداع گفت.

وي افزود: از حدود 14 سال پيش به تحقيق درباره‌ي برج پرداختم و كتابي به نام "نگاهي ديگر به برج‌ها" را با كمك انتشارات ميراث فرهنگي منتشر نمودم.
آرين با اشاره به اسناد تاريخي در باب برج تاريخي رادكان و براساس نوشته "حافظ ابرو" «قريه رادك خواجه نصير الدين را آن جا برجي بوده است كه دوازده دريچه داشته است در هر برجي كه ماه نو شدي از يك دريچه مي‌نموده است» اظهار كرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته همزمان با ساخت رصدخانه مراغه در سال 656 هجري قمري، با همكاري جمعي از دانشمندان برج تاريخي رادكان و همچنين تجهيز و احداث كتابخانه بزرگ رصدخانه مراغه گامي بلند در عرصه‌ي نجوم ايران برداشته است.
كاشف برج رادكان گفت: براساس مطالعات صورت گرفته برج رادكان واقع در منطقه توس به دستور خواجه نصيرالدين طوسي در راستاي نصف النهاري ساخته شده است كه دوازده دريچه دارد و در هر برج ماه و ستارگان رصد مي‌شده است.
آرين در ادامه خاطرنشان كرد: برج رادكان به 12 ديوار خشتي بيروني با پهنا و بلندي برابر پايه گذاري شده است كه 12 ديوار، دايره دور را به دوازده بخش 30 درجه‌اي و هر ديوار 30 درجه از زاويه افق را در پهنه باز برج در برمي‌گيرد.
وي افزود: پس از ديوارها به 36 ترك نيم ستوني برمي‌خوريم كه دايره دور و پهنه را به 36 ترك 10 درجه‌اي بخش مي‌كند و بر ميان آنها دريچه‌هايي نمايان است و اين در حالي است كه در بالاي درها و ميان ترك‌هاي نيم ستوني نيز دو دريچه چهار گوش نيز قابل مشاهده است.
آرين گفت: از سوي ديگر اين برج بر خلاف ساير برج‌ها داراي دو در است كه در راستاي طلوع زمستاني و غروب تابستاني طراحي و ساخته شده است و بر اساس شواهد موجود، پنجره‌ها و درها به دو طرف و به شكل يك مستطيل كوچك ديده مي‌شوند.
کاشف برج رادکان خاطرنشان کرد: يقينا باز شدن اين دريچه‌ها و پنجره‌ها به دو طرف، به دليل تابش نور آفتاب طراحي نشده بلكه به دليل تابش و نور رساني افتاب از دو جهت ايجاد شده بنابراين هدف نور رساني نبوده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.