سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج/

خريد و فروش حيوانات وحشي كاملا غيرقانوني است

خريد و فروش حيوانات در چند سال اخير در جامعه ايران رواج بسياري كرده و تبديل به بازار و تجارتي پر سود براي سوداگران تنوع زيستي و قاچاقچيان حيات وحش گرديده است، در كنار آن متاسفانه در چند سال اخير به بهانه عيد نوروز نگهداري بسياري از حيوانات تبديل به يك پديده مخرب زيست محيطي شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، عيد نوروز و فرهنگ و سنت آن حاوي نمادهاي زيست محيطي و نماينگرپيوند فرهنگ و علاقه مردم ايران به محيط زيست است اما اكنون اين امر تا جنبه اي غير زيست محيطي پيدا كرده است و بعد از ماهي قرمز حيوانات وحشي ديگري چون سمندر، مار آبي ، لاك پشت نيز از گزند در امان نمانده اند و اين امر لطمات جبران ناپذيري به محيط زيست وارد مي ناميد.
اگزاتيك پت تعبيري است براي معرفي گونه هايي از حيوانات كه جايگاهي در قالب حيوات شهري مثل سگ و گربه نداشته و به نوعي در سيستم هاي شهري و خانگي بيگانه اند اين حيوانات موجوديتي كاملا حيات وحشي داشته و به سبب خودخواهي ها و زياده خواهي هاي انسان از زادگاه اصلي خود جدا شده و در محيط هاي انساني وادار به اقامت مي شوند.
خرگوش،لاك پشت، سنجاب، مار، سمندر، همستر، سنجاب و پرندگان وحشي موارد بيشمار ديگر در تقسيم بندي اگزاتيك پت‌ها قرار دارند.
بسياري از حيوانات با ترك محيط زيست اصلي خود و عدم تطابق با شرايط جديد از پاي درميايند و آناني كه زنده مي مانند، مشكلات وخيم تري برايشان پيش ميايد.
سوء تغذيه، قرار گرفتن در يك محيط غير طبيعي و ناراحت كننده، تنهايي و استرس شديد ناشي از حبس و زندان از مواردي است كه حيوانات با آن روبرو هستند.
برخي ديگر از مردم، سعي شان بر آن است كه حيواناتي را كه اينگونه به زندگي شهري و انساني وارد شده اند، به خانه و كاشانه ي طبيعي شان برگردانند و آن ها را در فضاي باز و آزاد رها نمايند.
چنين حيواناتي، بدون زيست بوم مناسب يا ايجاد آن، يا از گرسنگي مي ميرند يا به وسيله ي آب و هوا و حيوانات شكارگر ديگر گرفتار مي شوند و يا اگر زنده بمانند، احتمال آن مي رود كه از رهگذر توليد مثل و افزايش جمعيت، اكوسيستم آن منطقه و گونه هاي بومي را از بين ببرند.
اين امر در پايان سال بيش از پيش در معابر و خيابانهاي استان خودنمايي كرده و سودجويان با خريد و فروش اين حيوانات در ايام آخر سال به حق حيات اين جانوران تعدي كرده و زندگي آنان را با خطر روبرو مي كنند.
 مديركل محيط زيست استان كردستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) منطقه کردستان، با اشاره به نزديك شدن به ايام پاياني سال و بر اساس تجربيات سنوات گذشته در خصوص خريد و فروش حيوانات وحشي گفت: بخش نظارت و بازرسي و گشت و كنترل اداره كل محيط زيست استان به شدت با افراد سودجو و فرصت طلب كه اقدام به اين كار ميكنند برخورد خواهند كرد.
ناصح قادري ادامه داد: در صورتي كه افراد اقدام به شكار و صيد غير قانوني حيوانات وحشي كنند، مطابق قانون با آنان برخورد مي‌شود، افزود: بايد خريد، فروش، عرضه و حمل جانور وحشي با مجوز‌هاي لازم صورت گيرد.
وي با اشاره به فروش لاك پشت آبي، مار و سمندر در ايام پاياني سال در برخي معابر شهري بیان كرد: اين جانوران وحشي محسوب مي‌شود كه طبق قانون شكار و صيد خريد و فروش اين حيوان نيز ممنوع است.

وي خاطرنشان كرد: دستگاههايي چون شهرداري، بهداشت و درمان نيروي انتظامي و دامپزشكي با توجه به شرح وظايف خود مي توانند در ثمر بخشي و برخورد به موقع و قاطع با متخلفان، اين اداره كل را ياري نمايند.

مديركل محيط زيست استان كردستان در پايان از مردم نيز درخواست كرد: نبايد حيوانات وحشي را تنها به دليل خوشامد خود از محيط زيست جدا و در قفسي به نام خانه زنداني كنند و حق حيات در محيطي آزاد را از اين حيوانات سلب نمايند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.