مجيد روشني، عضو سازمان بسيج مهندسين در گفتگو با
خبرنگار دفاعي- امنيتي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ساخت هواپيماها و پرندههاي بدون سرنشين با نام عمود پرواز، اظهار داشت: اين پرندهها به " کواد رتور" معروف است و بهترين و مدرنترين آنها در ابعاد بسيار کوچکي که تقريباً 50 سانتیمتر در 50 سانتیمتر است، پرواز ميکنند و قابليت فيلمبرداري، عکسبرداري، رصد و برداشتهاي عالي در ارتفاعهاي خوبي را دارند.
وي افزود: پرندههاي مذکور در ابتداي انقلاب توسط دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف ساخته شد و در 15 سال گذشته، زحمات بسياري براي مدرنکردن آنها کشيدهاند و بهغير از استفادههاي نظامي، در حال حاضر در فناوريهاي علمي و مهندسي از اين پرندههاي بدون سرنشين بهره ميبريم.
روشني تصريح کرد: استفاده از " کواد رتور" در سازمان نقشهبرداري آغاز شده و در مهندسيهاي مختلف از جمله مهندسي عمران، برداشتهاي خاصي توسط آن انجام ميشود، لذا مهندسان ما ميتوانند از اين محصول به بهترين شکل بهره برداري کنند.
عضو سازمان بسيج مهندسين با اشاره به تجاري سازي پرندههاي بدون سرنشين، گفت: برخي از قطعات اين پرندهها از خارج وارد ميشود که ما در تلاش هستيم آن قطعات را نيز خودمان بسازيم؛ در حال حاضر 40 درصد از قطعات آن از خارج وارد ميشود و 60 درصد از آن را بچههاي خودمان توليد ميکنند.
وي افزود: در هيچ کجاي دنيا اينگونه که ما از " کواد رتور" بهره ميبريم، استفاده نشده و فقط در ايران استفاده ميشود.
روشني درباره تفاوت اين عمود پروازها با پهپاد، اظهار داشت: پهپاد در فضاي بسيار بالاتري حرکت ميکند و برداشتهاي خاص خود را انجام ميدهد، اما اين عمودپروازها با برداشتهاي علمي در سازمان نقشهبرداري و رشتههاي مهندسي، کاربرد دارند.
انتهاي پيام/