به گزارش
حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بیانیهای آورده است: در سالهای اخیر در عرصه صنعت خودرو گزارههایی شعار مانند، از جمله خود کفایی از سوی خودروسازان مطرح شده است. منظور از این" خودکفایی" چیست؟ مسئولان این عرصه با ارائه آمارهای غالبا تشریفاتی، از سهم بالای تولیدات داخلی در محصولات تولیدی خود سخن میگویند اما با شدت گرفتن تحریمها نظارهگر کاهش شدید تولید و به تبع آن رشد زاید الوصف قیمتها هستیم.
در صورت صحت آمارهای ارائه شده، در شرایط تحریم نمیبایست شاهد کاهش تولید باشیم؛ بلکه در بدترین حالت ( و به واسطه افزایش قیمت مواد اولیه) میبایست قیمتها افزایش پیدا میکرد، حال آنکه عمده افزایش قیمتهای اخیر در حاشیه بازار خودرو و فاصله گرفتن قیمت بازار از کارخانه، ناشی از کاهش تولید بوده است؛ بنابراین به نظر میرسد که آمارهای مذکور پشتوانه اجرایی نداشته است.
عدم نگاه کلان سیاستگذاران صنعت کشور (در دولت و مجلس) موجب شده است در صنعت خودرو حلقه ارتباط میان صنایع مختلف را ایجاد نکنند. به طور مثال در صنعت قطعه سازی خودرو، ظرفیتهای بسیاری برای تکامل صنایعی چون نفت، پتروشیمی، صنایع هوایی، صنایع دفاعی، لوازم خانگی و ... وجود دارد. سیاست گذاری کلان در صنایع، سبب همتکاملی و جلوگیری از خروج ارز میشود و به استقلال کشور کمک می کند. سرعت رشد صنایع نیز به طور چشمگیری افزایش مییابد.
صنعت قطعه سازی میتواند برای بخشهای مختلف صنعت، قطعات مورد نیاز را تولید کند. تاکنون چه مقدار از این ظرفیت استفاده شده است؟ مسئولان برای پیوند دادن بخشهای مختلف صنعت و داخلی سازی حداکثری چه تدابیری اندیشیده اند؟
در سال 1388 سند توسعه خودرو به تصویب رسید و سازوکارهایی برای نظارت بر روند پیشرفت آن در نظرگرفته شد. در این سند اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی تعیین شده است که با گذشت سه سال از تدوین سند بهتر است نگاهی به برخی از اهداف آن داشته باشیم:
"توليد خودروهاي ارزان قيمت ،كم مصرف و سازگار با محيط زيست"
" توقف تدريجي توليد خودرو به روش SKD و FCKD "
" تعيين تعرفهها براي دورههاي پنج ساله در راستاي شفافسازي فضاي رقابتي صنعت خودرو "
" صادرات قطعه سازان: شامل قطعات مرتبط با خودروهاي CBU يا CKD صادراتي توسط خودروسازان داخلي نميباشد.
ميليارد دلار ١= ١٠ * ١/٠( ١٠ برابر وضعيت فعلي : ٥ سال اول) "
آیا این سند متناسب با سیاستها و تحریمهای بیگانگان نوشته شده است؟ تحریم برای کشور ما مسالهای تازه نیست. مادامی که کشور ما برای دستیابی به استقلال و پیشرفت حداکثری در مسیر ارزشهای انقلاب تلاش میکند انتظار کاهش تحریمها بیهوده به نظر میرسد،چراکه این مساله وابسته به ذات استکبار ستیز انقلاب اسلامی میباشد. در شرایط امروز آیا سند نوشته شده نیاز به باز بینی ندارد؟ و آیا میتوان به اهداف سند دست یافت؟چرا که با نگاهی کوتاه به این سند جای خالی راهکارهای مقابله با تحریم ها کاملا" مشهود است.
ظهور فناوریهای جدید سبب کاهش قیمت ها در بازار میشود و این روند در عرصه لوازم الکترونیکی و دیجیتال به وضوح دیده میشود. چرا با گذشت سالها سیر نزولی در قیمت خودروها دیده نشده است؟ چه زیر ساختهایی برای کاهش قیمت خودرو ها -طبق سند- تدارک دیده شده است؟ تا کنون در راستای کاهش قیمت خودرو های سبک و کم مصرف چه اقداماتی صورت گرفته است؟
خودروهای حمل و نقل درون شهری و برون شهری(اتوبوس و مینی بوس و...) در کشور به صورت SKD و FCKD تولید میشود. چه تدابیری برای متوقف کردن تولید این دسته از خودروها اندیشیده شده است؟تاکنون در اجرای آن چقدر موفق بوده ایم و آیا اصلا" به سمت آن حرکت کردهایم؟
با توجه به اقتصاد مقاومتی به عنوان راه استقلال کشور و تنها راه ادامه روند پیشرفت ایران اسلامی چه میزان در تدوین این سند و سایر گامهایی که مسئولان چه در حوزه سیاست گذاری و چه در حوزه اجرا برداشتهاند به این مدل اقتصادی توجه شده است ؟ و چه میزان از برنامههای آینده آنان در این صنعت مطابق با اقتصاد مقاومتی است؟
همدلی و همکاری مردم و مسئولان در بستر آرامش از مولفههای لازم برای برطرف کردن مشکلات و تبدیل شرایط تهدید به فرصت است. نشستهای صمیمانه بین مردم، صنعتگران و مسئولان دولتی میتواند راهگشای بسیار از گرههای به ظاهر ناگشودنی باشد.
در پایان از مسئولان دولت در وزارتخانههای صنعت معدن تجارت و اقتصاد، نمایندگان مجلس در کمیسیونهای اقتصاد و صنایع ومعادن و همچنین خودروسازان در خواست میگردد تا با حضور در دانشگاهها پاسخگوی عملکرد خود و شنوای مطالبات و پیشنهادات دانشگاهیان که انعکاس نظرات مردم است باشند.
انتهاي پيام/