سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

کشف 39 معدن سنگ دوره هخامنشي در حوزه پارسه - پاسارگاد

39 معدن سنگ دوره هخامنشی در حوزه پارسه – پاسارگاد کشف و شناسایی شد .

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس کارشناس باستان شناسی مجموعه تخت جمشید گفت: این کشف و شناسایی در طرح کاوش و بررسی معادن سنگ دوره هخامنشی محقق شده است.

شناسایی و بررسی این معادن از لحاظ سنگ هایی که در احداث بناهای عظیم تخت جمشید و پاسارگاد استفاده شده و مرمت آن ، حائز اهمیت است .

احمدی افزود: دراین طرح تحقیقاتی که به مدت 7ماه به همت کارشناسان پایگاه میراث جهانی پارسه - پاسارگاد اجرا شد، تمامی مشخصات معادن، اعم از نقطه GPS ، مشخصات جغرافیایی و همچنین نوع و جنس سنگ مورد ارزیابی قرار گرفته است .

کارشناس باستان شناسی مجموعه تخت جمشید گفت : اطلاعات بدست آمده در این تحقیق ، منجربه شناسایی ، بررسی و کسب اطلاعات میدانی 39 معدن سنگ شده است که این معادن تامین کننده اصلی مصالح بناهای سنگی دوره هخامنشی محسوب می شود.

احمدی افزود: این معادن شامل 11 معدن در کوه رحمت ( مجاور دیوار شمالی صفه تخت جمشید تا حوالی شهر استخر ) ، 5 معدن در کوه حسین (حدفاصل روستای حاجی آباد تا نقش رستم ) ، 13 معدن در کوههای سیوند ( کوه معروف به الماس بری) ، 2 معدن در کوه مجدآباد ( کوه سبز) ، 2 معدن در کوه گلدشت علیا، 2 معدن در حوالی سد درودزن و یک معدن در حوالی روستای بانش بخش بیضا ، سه معدن در دشت پاسارگاد است./س

برچسب ها: معدن ، سنگ ، هخامنشی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.