سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تمدنی به وسعت تمام اسلام

کرشاهی، قلعه‌ای فرتر از عمر اسلام

سرپرست اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل گفت: قدمت تاریخی قلعه کرشاهی و شالوده اولیه این قلعه به پیش از اسلام باز می‌گردد.




 
 
عباس متولی در گفت‌وگو با خبرنگاربه گزارش  گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران   در کاشان اظهار داشت: قلعه تدافعی کرشاهی از جهت سازماندهی و انسجام فضایی، یکی از کامل‌ترین و مستحکم‌ترین قلعه‌های محدوده آران و بیدگل و شهرهای اطراف آن محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه واژه کرشاهی از کاریزشاهی گرفته شده است ادامه داد: حیاط بزرگ میانی قلعه که در میان آن، انبار حوض بزرگی وجود دارد و اتاق‌های شاه‌نشین زمستانی و تابستانی، انبار، اصطبل‌های طویل و بزرگ و برج‌های ستبر و بلند را جانمایی کرده با ترکیب و در هم‌گسیختگی فضاهای مختلف، طراحی منحصر به فرد این قلعه را به رخ می‌کشاند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل با بیان اینکه این قلعه در زمان حمله مغول به عنوان پایگاهی برای مبارزه، به خوبی توانسته در جنگی نابرابر مقابل یورش وحشیانه دشمن مقاومت کند ابراز داشت: قلعه کرشاهی در دوره‌های مختلف از جمله در زمان حمله مغول بازسازی شده تا جلوی پیشروی دشمن که ازاره کویر قصد حمله به نواحی مرکزی ایران را داشته است گرفته شود.

متولی خاطرنشان کرد: از آن زمان به بعد قلعه کرشاهی بارها مورد استفاده حاکمان و راهزنان و حتی شورشیان قرار گرفته و آخرین بار توسط حسین کاشی، از شورشیان اواخر دوره قاجار بازسازی شده و هنوز هم آثار گلوله‌های توپ به جا مانده از درگیری نیروهای دولتی و شورشیان بر دیوارهای قلعه نمایان است.

متولی تصریح کرد: دور تا دور قلعه را دو ردیف دیواره چینه‌ای بلند و ستبر احاطه کرده که در میان آن خندقی عمیق طراحی شده به طوری که دهنه پنج متری آن بزرگترین سد در برابر هجوم دشمنان به درون قلعه محسوب می‌شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل بارزترین ویژگی این قلعه را خاصیت آب‌زایی زمین اطراف و زیر قلعه بیان کرد و گفت: حوض بزرگ میانی قلعه همیشه مرطوب و یا پرآب است که دلیل آن خاصیت زمین و ضخامت کم پوسته زمین با سفره زیرزمینی آن است.

وی در پایان متذکر شد: قلعه کرشاهی با توجه به تک بنا بودن در دل کویر و دسترسی به عنصر اصلی حیات یعنی آب و همچنین معماری به طور کامل بومی با استفاده از خاک محیط اطراف و سبک ساختمانی و تدافعی منحصر به فرد و همچنین وضعیت اقلیمی ییلاقی و خنک آن محیطی مناسب برای اسکان گردشگران بوده و  شایسته مرمت، حفاظت و همچنین احیای دوباره است.

قلعه تدافعی کرشاهی، در فاصله 30 کیلومتری از شهر ابوزیدآباد و در حوزه استحفاظی شهرستان آران و بیدگل قرار دارد و در زمینی به مساحت تقریبی 4 هزار و 200 متر مربع بنا شده که با خندق اطراف آن حدود 800 متر مربع را به اشغال خود در می‌آورد. /ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.