سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

مؤمن و خشم

در هنگام عصبانیت و خشم بسیار کم اتفاق می‌افتد بتوان درست تصمیم گرفت یا رفتاری شبیه به همیشه‌های بدون خشم داشت.

 

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس با اینکه در دانش روانشناسی امروز مبحث کنترل خشم به یکی از اصلی‌ترین و محبوب‌ترین مباحث علمی بدل شده و روانشناسان مطالعات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده‌اند تا تاثیر خشم بر ابعاد مختلف زندگی آدمی را مورد سنجش قرار دهند، دین اسلام قرن‌ها پیش در این مورد سفارش کرده و از انسان‌ها خواسته است به هنگام غضب بر رفتار خود آگاه باشند و اجازه ندهند خشم چنان بر ایشان مستولی شود که خداوند را از یاد ببرند و یکدیگر را مورد اذیت و آزار قرار دهند.

داستان معروف واکنش حضرت علی(ع) در برابر یکی از کفار که در صحنة جنگ به روی صورت ایشان آب دهان می‌اندازد، یکی از نمونه‌های بارزی است که می‌تواند مصداق مطلق این سفارش به مسلمانان باشد. چنان که ایشان در برابر عمل فرد کافر، خود را از مبارزه پس کشیده و برای لحظاتی در کشتن او تعلل می‌کند و به وی اجازه می‌دهد بار دیگر حمله کند تا این بار در برابر وی بایستد. وقتی از حضرت می‌پرسند: چرا همان بار اول که می‌توانستید، او را نکشتید؟ پاسخ می‌دهد: چون بار اول به رویم آب دهان انداخته بود و ممکن بود اگر دست به قتل وی بزنم، نیتی جز خدا در آن باشد. پس درنگ کردم و خشم را فرو خوردم تا مبادا عملی از من سر زده باشد که مجبور باشم در پیشگاه خداوند از آن ابراز پشیمانی کنم.

مثال‌های روایی از این دست و جملات نغزی چون چرا عاقل کند کاری که بازآرد پشیمانی، به خوبی نشان می‌دهند اسلام تا چه اندازه دین مهربانی و عطوفت و بخشش است و چقدر تلاش دارد مردم را از آزار یکدیگر بر حذر دارد. در اسلام بسیار به مومنان سفارش شده تا در لحظات خشم و عصبیت بر تفکر و گفتار و رفتار خویش آگاه باشند تا مبادا زمینه آزار دیگر بندگان را فراهم آورده و خشنودی خداوند را از نظر دور بدارند./ب

برچسب ها: مومن ، خشم ، تصمیم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.