سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/برای نخستین بار در کشور؛

تور هوشمند والیبال اختراع شد

در سال توليد ملي،‌حمايت از كار و سرمايه ايراني،‌ پژوهشگاه پژوهشگاه تربيت بدني و علوم ورزشي با همكاري دانشجوي دكتري پژوهش محور خود، ‌موفق به ثبت اختراع تور هوشمند والیبال شد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه پژوهشگاه تربيت بدني و علوم ورزشي، در سال توليد ملي،‌ حمايت از كار و سرمايه ايراني،‌ پژوهشگاه تربيت بدني و علوم ورزشي با همكاري دانشجوي دكتري پژوهش محور خود امين كلاني، ‌موفق به ثبت اختراع تور هوشمند والیبال شد.

بنابراین گزارش، این حسگر با نوآوری که در آن بکار رفته، از ولتاژ بدن انسان استفاده کرده و باعث می شود در هنگام تماس دست یا بدن بازیکن (مدافع یا مهاجم) به قسمت بالای تور، که از جنس فلز طراحی شده و هشدار دهنده­ای که در نزدیکی داور، برروی تور نصب شده است، فعال کند و به داور از طریق بوق و روشن شدن LED اطلاع دهد.

بطورکلی هدف از ساخت این حسگر ابتدا در جهت کاهش خطای داوری در مسابقات والیبال، بخصوص مسابقات حساس جهانی و المپیکی بوده، و همچنین اطلاع رسانی به داور، در هنگام تماس دست یا هر قسمت از بدن بازیکن به 5 سانتی متری بالای تور است که در هر فاصله­ای از داور این خطا اتفاق بیفتد به داور هشدار می دهد که در این صورت هم باعث کاهش خطای داوری می شود و هم داور بر روی قسمتهای دیگر داوری تمرکز خواهد کرد.

با توجه به برخورد مکرر توپ یا دست به قسمت بالای تور (مدنظر 5 سانتی متری بالای تور یعنی نوار سفید رنگ کتانی) و همچنین با توجه به خطای دید داور در هنگام داوری و همچنین فاصله¬ایی که داور تا محل خطای انجام شده (برخورد دست به تور) دارد، داور در خصوص اینکه آیا دست به تور برخورد داشته یا توپ والیبال، همیشه این امکان برای داور وجود ندارد که بتواند درست تصمیم گیری کند که تکان خوردن تور به دلیل برخورد توپ بوده یا بدن بازیکن. این موضوع خود باعث اعتراضات به عملكرد داوري می شود، لذا این حسگر به داور کمک می کند، در صورت برخورد بدن یا دست بازیکن (مهاجم یا مدافع) به تور، به او اطلاع دهد و که به داوران والیبال را در این خصوص کمک شایانی می کند./ب


برچسب ها: تور ، هوشمند ، والیبال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.