سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"فرصت طلبی" شهر پر دود تهران را تبدیل به یک نعمت کرده

فرصت طلبی نه تنها روباهها را به خاطر از دست دادن زیستگاه نگران نکرده بلکه شهر شلوغی چون تهران را به مکانی پرنعمت برای آنها تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، شهر تهران با تمام شلوغی و آلودگی هوایش، میزبان تعدادی از باور نکردنی ترین انواع حیات وحش(پستاندار و پرنده) است، این امر شاید به این دلیل است که پایتخت در محاصره مناطق حفاظت شده ای چون جاجرود و سرخه حصار در شرق، البرز در شمال و ورجین در شمال شرق تهران است. تهران زمانی کوچکتر بوده و مناطقی که هم اکنون این جانوران را در آن می یابیم زمانی حومه و یا حتی خارج شهر به شمار می آیند یکی از این جانوران روباه معمولی یا قرمز است.

علیرضا مهدوي کارشناس محیط زیست در این خصوص گفت: برخلاف تصور خیلی ها روباه اصلا حیوان وحشی ای نیست که احتمال داشته باشد به انسان حمله کند. هم اکنون روباههای زیادی داخل شهر تهران مانند گربه ها زندگی می کنند با این تفاوت که خیلی باهوش تر از این هستند که خودشان را به آسانی در دید انسان ها قرار دهند با این وجود گاهی توسط مردم دیده می شوند. واکنش مردم هم در این خصوص متفاوت است بسیاری از مردم با دیدن این جانور زیبا می ترسند و برخی دیگر به تماشای آنها می پردازند.

*چرا روباهها جذب منطقه شلوغی چون تهران شده اند؟
اولین علت این است که این مناطق همانند پارک پردیسان و جمشیدیه و منطقه قصر فیروزه در جنوب شرق تهران، زمانی جزو زیستگاههای اصلی این جانور بوده و در حاشیه و یا حتی خارج شهر بوده اند و بعدها کم کم به جزئی از شهر مبدل گشته اند.

مهدوی در ادامه افزود: روباهها جانورانی فرصت طلب هستند و این امر را به مثابه یک نعمت و نه نقمت قبول کرده و خود را با آن سازگار کرده اند. از طرفی روباه قرمز جانوری همه چیز خوار است و بسته به محل زندگی اش هر چیزی که می تواند را می خورد.

مهدوی تصریح کرد: این حیوان می تواند از پرندگان و جوجه های آن ها از جوندگان مثل خرگوش و موش یا حتی از دوزیستانی مثل قورباغه یا از آبزیان مثل ماهی و خرچنگ یا از نرم تنان مثل حلزون و از حشرات و کرمها و حیوانات اصلی و حتی از گیاهان و میوه ها تغذیه کند که این انطباق با طیف وسیعی از غذاها باعث ازدیاد نسل این حیوان و حضورش در همه جا شده است. به طوری که زباله دانیهای شهر تهران به مثابه یک ظرف غذا برای آنها به شمار رفته و رقابتی سرسختانه بین آنها و گربه های اصلی ایجاد شده است.

این کارشناس محیط زیست اظهار داشت: روباه جزو حیات وحش تهران به شمار می رود و احتمال انتقال هاری به انسان ناشی از گازگرفتگی این حیوان بیش از سگ، گرگ و سایر حیوانات وحشی است. متاسفانه هیچ اقدامی در زمینه واکسیناسیون روباهها انجام نمی شود.

رئیس انجمن حمایت از حیوانات معتقد است: سازمان حفاظت محیط زیست روباههای اطراف تهران را علیه هاری واکسینه نمی کند.

هم چنین این افراد معتقدند که شهرداری مسئول گرفتن روباههای که وارد بافت شهری می شوند است اگر روباه وارد بافت شهری شود شهرداری به کمک دامپزشکی باید حیوان را بگیرد. اما روباه به سادگی در دام ماموران آتش نشانی نمی افتد.

گفتنی است؛ به هر حال روباه ها قبل از حضور ما در این مکانها حضور داشته اند و بیرون کردن آنها از نظر اخلاقی درست نیست. روباه به طور معمول آسیبی به انسان وارد نمی کند اما سازمان های مرتبط اقدامی برای واکسیناسیون این حیوان علیه هاری نمی کنند. این تنها عاملی است که می تواند در مورد روباهها مشکل ساز باشد و یا منتفع کردن آن، ما نیز می توانیم همچون دیگر مردم جهان با آنها در یک همزیستی مشترک و در جهت شعارهای زیست محیطی چون خانواده جهانی زندگی کنیم./ز
گزارش از هراتیان
برچسب ها: شهر ، روباه ، تهران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.