سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/خداوند هیچگاه فرزند نداشته و ندارد

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۳۴۳۶ سوره مریم
 
ذَلِكَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ قَوْلَ الْحَقِّ الَّذِي فِيهِ يَمْتَرُونَ ﴿۳۴﴾ مَا كَانَ لِلَّهِ أَن يَتَّخِذَ مِن وَلَدٍ سُبْحَانَهُ إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ ﴿۳۵﴾ وَ إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ ﴿۳۶﴾

اين است [ماجراى] عيسى پسر مريم [همان] گفتار درستى كه در آن شك می‏كنند (۳۴) خدا را نسزد كه فرزندى برگيرد منزه است او چون كارى را اراده كند همين قدر به آن میگويد موجود شو پس بیدرنگ موجود میشود (۳۵) و در حقيقت‏ خداست كه پروردگار من و پروردگار شماست پس او را بپرستيد اين است راه راست (۳۶)

*در اینجا خداوند می فرماید: اگر در داستان زندگی عیسی شک و تردید و رد و انکاری دارید بدانید که حقیقت داستان همین است که پروردگارتان بیان کرده است و آن خدای سبحان هرگز کسی را به فرزندی نگرفته و خلقت او چنان است که هرگاه چیزی را اراده کند به صرف آنکه بگوید باش موجود می شود.

*و از زبان عیسی می فرماید: خدا پروردگار من است و پروردگار شماست. پس همگی او را عبادت کنید که راه مستقیم کمال و سعادت همین است.

*ادبیات منظوم و منثور پارسی آکنده از داستان مریم و مسیح است، همراه با تفسیرهای عارفانه و نگرش ژرف.
ما را چو مریم بی سبب از خارِ خشک آید رطب
ما را چو عیسی بی سبب در مهد آید سروری
دیوان شمس
زین طلب بنده به کوی تو رسید      درد مریم را به خرما بن کشید
   مثنوی

*داستان عیسی و مریم یک حقیقت گستردۀ مستمر دارد و آن این است که در این جهان علی الدوام مریمان استعداد و ظرفیت و پذیرندگان صورتهای غیبی توسط ارواح قدسی حامله می شوند و مسیحانی پر از عشق و محبت از موسیقی و نقاشی و شعر به دنیا می اورند که به محض تولد با شما سخن می گویند.

*همچنان که در سطح طبیعت نیز دشت و چمن وگل و گلزار همه از نفَسِ بهاری که همان نسیم روح بخش جبرئیل است حامله می شوند و باز مسیحانی چون گل و میوه و سبزه و ریحان به دنیا می آورند که بی هیچ گفتاری در مهد سخن می گویند.
مریمان بی شوی آبست مسیح       خامُشان با نطق و گفتاری فصیح
بی زبان گویند سرو و سبزه زار       شکرِ آب و شکرِ عدلِ نوبهار     
       حله ها پوشیده و دامن کشان       مست و رقاص و خوش و عنبرفشان
ماه ما بی نطق خوش برتافته ست       هر زبان نطق از فرِ ما یافته ست    
نطق عیسی از فرِ مریم بود       نطق آدم پرتوِ آن دم بود      
مثنوی
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.