سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلوبال ریسرچ

آخرالزمان فروشگاه‌های آمریکا در میانه بحران اقتصادی

سوال مهم در آمریکا این است که اگر اوضاع اقتصادی در حال بهبود است، پس چرا بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ آمریکا درحال ورشکست شدن هستند؟

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، در زمان کودکی بسیاری از آمریکائی های مسن ، فروشگاه های penny ، best buy و radio shock غیرقابل تعطیلی بودند اما الان بطور قطع آنها صدها فروشگاه خود را تا پایان سال 2013 خواهند بست . حتی wall mart به مشکل جدی برخورده است .

اخیراً که لیست فروش wall mart به بیرون یعنی به بلومبرگ درز کرده است معلوم شده است که اوضاع فروش آنها واقعاً فاجعه بار بوده است . چرا چنین اتفاقاتی افتاده است ؟ چرا بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای آمریکا درحال نابودی اند ؟ آیا نباید نام این اتفاقات را آخرالزمان فروشگاهی گذاشت ؟ این نیز یکی دیگر از نشانه های نابودی اقتصادی آمریکا درست جلوی چشمان ما است .از مهمترین دلایل ورشکستگی چنین فروشگاه های بزرگی پائین آمدن درآمد مردم و بالارفتن مالیات ها است . 

براساس گزارش وزارت کار آمریکا ، میزان اشتغال در آمریکا به پائین ترین حد از سال 2006 رسیده است .

10 درصدی که درآمدهای بالادارند همچنان درحال پول درآوردن هستند و بقیه مصرف کنندگان آمریکائی درحال قرض بالاآوردن ونابودی اند . خرید همین جامعه مصرف کننده بادرآمد متوسط بوده که باعث سرپاماندن این فروشگاه ها می شده ولی اکنون آنها دیگر قدرت خرید ندارند . به همین خاطر فروشگاه ها ، نمایندگی های بدون توجیه و سود اقتصادی خود را تعطیل می کنند . مخصوصاً در مناطق کم درآمد.

وقتی شما به این موضوع ریز می شوید و نگاهی دقیق می اندازید می توانید عمق فاجعه فروشگاه های زنجیره ای را درک کنید ، این اتفاق در مناطق کوچک و کم درآمد بیشتر نمود دارد اما کم و بیش درهمه جای آمریکا دیده می شود.

جدیداً yahoo finance تعداد فروشگاه های بزرگی را که در حال تعطیل کردن شعب خود هسند مثلاً best buy  200 تا 250 فروشگاه خود را تعطیل کرده است . 

Kmart: sear holding corp. : 175 تا 225 فروشگاه
Sears 100 تا 125 فروشگاه
j.c penny : 300 تا 350 فروشگاه
Office depot : 125 تا 150 فروشگاه
Barns & noble : 190 تا 240 فروشگاه
game shop : 500 تا 600 فروشگاه
OfficeMax : 150 تا 175 فروشگاه
RadioShack : 450 تا 550 فروشگاه
همه این اتفاقات به قدری سریع رخ داده که تعجب برانگیز بوده است .

واقعیت این است که فروشگاه های تعطیل شده ، کل داستان نیست ، وقتی ریزتر می شوید می بینید فروشگاه های بیشتری در معرض خطرند.

مثلاً  black buster  اعلام کرده که 300 فروشگاه را با 300 شغل کم خواهد کرد .

Hasbro نیز گفته که 10 درصد از فروشگاه های خود را تعطیل خواهد کرد.

Wall mart بزرگ هم دیگر دارد غزل آخرش را می خواند . براساس اخبار درز کرده به بلومبرگ این شرکت فوریه ای فاجعه بار را از سر گذرانده است .

بلومبرگ می گوید شرکت وال مارت بعد از افزایش مالیات ها ، در هفت سال گذشته بدترین ماه وسال را داشته است. این اطلاعات از ایمیل های لو رفته این شرکت به دست آمده است .

درای میلی که معاون بازرگانی وال مارت به مدیران اجرایی شرکت فرستاده ، آمده است که تا فوریه هیچ لیست فروش قابل اعتنایی نمی بینید . این یک فوریه فاجعه بار است . این بدترین ماه در 7 سال گذشته است . 

با همه این فجایع ، رسانه های عمده و اصلی آمریکا می گویند درحال بهبودی اقتصادی هستیم. کجای این آمار نشان دهنده بهبودی اقتصادی است ؟ 

حتی بازار جهانی تلفن همراه نیز درسال 2012 شاهد کاهش بی سابقه از بعد از شروع رکود و بحران اقتصادی بوده است .

همه اینها باعث فروریختن شاکله خانواده های متوسط و طبقه کم درآمد می شود و این شغل طبقه متوسط است که از بین می رود . 

مورت زاکرمن در وال استریت ژورنال می نویسد بازار کار آمریکا درنوامبر 2007 ، 000/143/139 میلیون کارگر داشت که اکنون با کاهشی 4/6 درصدی به 000/705/132 میلیون کارگر رسیده است . تنها مشاغلی که رشد داشته اند مشاغل نیمه وقت بوده اند . 

چطور رسانه های آمریکا از سال 2007 ، 4/6 میلیون شغل از دست رفته را بهبودی اقتصادی می نامند . 

براساس گزارش CNN شرایط در آوریل با اخراج شدن هزاران کارگر دیگر ، بدتر خواهد شد .آژانس های فدرال درحال اخراج نیروی کار خود هستند.

تصمیم کنگره مبنی بر کاهش هزینه های جاری با مبلغ 85 میلیارد دلار ، جرقه اخراج کارگران را خواهد زد . این کار باعث از دست رفتن شغل 1/2 میلیون نفر خواهد شد .

اگر شما درجایی زندگی می کنید که هنوز رستوران ها و فروشگاه ها مشتری دارند باید خیلی خوشحال باشید چون همه جای آمریکا وضعیت به این ترتیب نیستند .

ما برای نشان دادن وضعیت ناراحت کننده شهرهای آمریکا همیشه دیترویت را مثال می زنیم ولی جاهایی در آمریکا است که وضعیت بدتری دارد.

بعنوان مثال مناطق بومی وسرخپوست نشین آمریکا ، همیشه مورد بی مهری و بی توجهی دولت فدرال قرار گرفته اند و محلی برای جرم وجنایت ، قاچاق مواد مخدر و فقر تبدیل شده اند .

BUSINESS INSIDER اخیراً گزارشی از مناطق بومی نشین در شرق وایومینگ منتشر کرده است که جای تامل زیادی دارد .این مناطق بسیار دور افتاده و پوشیده از کوه وجنگل ، حتی برای بومیان نیز به سختی قابل دسترسی است و همیشه محلی برای درگیری 2 قبیله عمده آن بوده است . اما با این حال این منطقه پر است از جرائم وحشتناک ، مصرف همه گیر مواد مخدر و استفاده از مواد سمی به طور گسترده .

واقعاً به سختی می توان باور کرد که اینجا قسمتی از ایالات متحده آمریکا است ولی این گوشه ای از شرایط حال حاضر کل آمریکا است .

شرایط آمریکا به قدری وخیم است که رئیس سابق بانک مرکزی آلن گرین اسپن در مصاحبه با سی ان بی سی اعتراف می کند حقیقتاً به سختی میتوان راهی برای فرار از بحران و پرتگاه پیدا کرد . او درجواب اینکه چرا این اتفاق برای اقتصاد آمریکا افتاد می گوید : موضوع این است که بایدفهمید چرا اولین جرقه و اتفاق ناگوار برای بازار بورس افتاد.

درزمانه ای که رهبران آمریکا حقیقت را کتمان می کنند این گرین اسپن است که بورس را اولین جرقه بحران می داند . اما سیاستمداران آمریکا همچنان اصرار دارند به سیاست های غلط خود در قبال بورس ادامه دهند .

اوباما با 20 میلیون دلار از پول مالیات دهندگان آمریکائی تعطیلات را در هاوایی خوش گذراند ، اما سوال این است که او چطور می خواهد اقتصاد آمریکا را درست کند ؟ 


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.