سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

هفت خطری که مردان بالای 40 سال را تهدید می کند .

عمده مرگ و میر آقایان بیماری های قلبی، عروقی، سرطان، جراحات غیر عمد، سکته مغزی، دیابت، بیماری های تنفسی، خودکشی و آلزایمر است.

دکتر مهدی پور رئیس گروه آموزش سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبر نگاران در رفسنجان با بیان اینکه در حال حاضر هفت خطر، مردان بالای 40 سال را تهدید می کند گفت: برای کاهش خطر مرگ در اثر این عوامل، باید از این هفت مورد زیر دوری کرد:

1- تجرد و تنهایی : مردان متاهل به ویژه در دهه 50، 60 و 70 زندگی خود از سلامتی بیشتری برخوردارند و میزان مرگ و میر آنها نسبت به مردانی که هرگز ازدواج نکرده اند وجدا شده و یا همسران آنان فوت کرده اند،کمتر است.خطر مرگ در اثر بیماری های قلبی عروقی درمردانی که هرگز ازدواج نکرده اند، 3 برابر سایر مردان است. بعد از50 سالگی سلامتی مردان جدا شده نسبت به مردان متاهل به سرعت افت می کند. چه رازی در حلقه ازدواج نهفته است؟

مجرد بودن بهتر از ازدواج و روابط ناموفق است. ازدواج در مردان بالای 25 سال موجب افزایش طول عمر می شود .

2-افراط در استفاده از وسایل الکترونیکی ،اعتیاد به اینترنت، تلویزیون و بازی های کامپیوتری موجب کاهش عادت های درست مانند تحرک، رفتن به طبیعت و روابط اجتماعی می شود.

3-اشعه ماوراء بنفش خورشید : مردان 2 برابر زنان به سرطان پوست مبتلا می شوند و در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. مردان بیشتر از زنان تمایل به ورزش در محیط باز دارند، موهای کوتاه تری داشته و از پوشش کمتری استفاده می کنند. متاسفانه در این گروه سنی، بیماری های بدخیم به موقع تشخیص داده نشده و درمان نمی شوند زیرا معاینات فردی و مراجعه به پزشک در این سنین کم انجام می گیرد.

4-تغذیه نامناسب : تغذیه نامناسب با بیماری های قلبی، دیابت و سرطان در ارتباط است. مردان جوان اغلب از گوشت قرمز، غذاهای آماده و میان وعده های ناسالم استفاده می کنند که منجر به افزایش وزن، کلسترول بالا و پرفشاری خون می شود.

5- دقت نکردن در رانندگی : تصادفات اتومبیل معمولا در مردان بیشتر از زنان و مرگ ناشی از این حوادث در دهه 50 و 60 زندگی مردان 2 برابرزنان است. مرگ بیشترناشی از خوابیدن پشت فرمان، تجاوز از سرعت مجاز، تصادفات در چهارراه ها و یا در نیمه شب است.

6-افسردگی : اگرچه زنان 3 برابرمردان اقدام به خودکشی می کنند اما خودکشی در مردان اغلب به مرگ منتهی می شود . بیش از60 درصد مرگ های ناشی از خودکشی به دلیل افسردگی شدید است ، دوری از جامعه و از دست دادن همسر از دیگر عوامل موثر در اقدام به خودکشی در مردان است.

مردان اغلب افسردگی را با ناراحتی یکسان می دانند در حالی که شایع ترین علایم افسردگی عبارتند از:

خستگی، خواب زیاد، آشفتگی، بی قراری، عدم تمرکز، تحریک پذیری و تغییر در اشتها یا خواب ، متخصصان انستیتو ملی سلامت روان معتقدند که افسردگی در هر سنی قابل درمان است و اغلب بیماران به درمان پاسخ می دهند.

7-سیگار : اثرات منفی سیگار بر کسی پوشیده نیست اما با افزایش سن این عوارض تشدید می شوند. مردان سیگاری بالای 65 سال، 2 برابر بیشتر از سایرین در اثر سکته مغزی جان خود را از دست می دهند.

مصرف سیگار عامل 90 درصد از موارد ابتلا به بیماری های مزمن انسدادی ریوی (چهارمین دلیل مرگ در میان مردان و عامل 80 تا 90 درصد سرطان ریه) است. همچنین سیگار موجب افزایش خطر ابتلا به آلزایمر(ششمین علت مرگ) است ، و ترک سیگار در سالمندان بسیار کمتر از جوانان سیگاری مشاهده می شود ./س

رضایی رفسنجان

برچسب ها: خطر ، مردان ، رفسنجان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.