سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در دستور كار وزارت بهداشت قرار دارد؛

دسترسي به اطلاعات صحيح در خصوص سلامت باروري

دسترسی به اطلاعات صحیح درباره سلامت باروری از حقوق اولیه ای است که همواره وزارت بهداشت در دستور کار خود قرار داده و نسبت به تحقق آن اقدام کرده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر اسماعیل مطلق رئیس دفتر سلامت خانواده ، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت امروز 3 اسفند در کنگره اخلاق پزشکی و سلامت باروری که در سالن همایش های رازی برگزار شده بود افزود: علم اخلاق پزشکی ، بررسی مجموعه آداب و رفتارهای است که دست اندرکاران خدمات سلامت باید به آن توجه کنند.

اخلاق پزشکی دانشی است که به بحث درباره مسائل اخلاقی در علوم پزشکی می پردازد، علم اخلاق پزشکی در ایران قدمتی طولانی دارد و به زمان بقراط برمی گردد.

وی با بیان این که کشور ما به لحاظ دانش طبیبان حاذق خود زبان زد بوده و از قدیمی ترین روزگاران در ایران با دیانت توام بوده گفت: این امر را می توان از مهم ترین ریشه های اخلاق پزشکی در ایران عنوان کرد، اخلاق پزشکی در هر مراقبت سلامت از 4 اصل کلی پیروی می کند 1- احترام به حقوق افراد برای آزادی انتخاب اقدام موثر برای زندگی 2- فعالیت و تلاش برای فایده بخشی به دیگران 3-پرهیز از به مخاطره انداختن غیر لازم مردم 4- مراقبت سلامتی و درمان مردم با صداقت.

مطلق ادامه داد: این اصول مشخص می کند که چرا پیش از آغاز مراقبت سلامت رضایت مراجعه کننده و بیمار لازم است با توجه به این که افراد بخش اولیه را در مشخص کردن اهداف مراقبتی برای خود دارند بنابراین باید اطلاعات کامل و قابل اعتمادی را در اختیار داشته باشند.

وی اظهار داشت: اگر چه افراد معمولا، افراد بهترین تصمیم گیرنده گان برای خود هستند ارائه کنندگان خدمات سلامت نیز مسئولیت قانونی و اخلاقی برای ارائه مراقبت مناسب بر اساس اطلاعات موجود  و ارزیابی های خود دارد که با یک ارتباط دو طرفه صادقانه می توانند تصمیم گیری آگاهانه داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: سلامت باروری خوب بودن کامل جسمی، روانی و اجتماعی و معنوی سیستم باروری است هدف از سلامت باروری ارائه خدمات وسیع سلامت در تمام طول زندگی و نیز کمک به خانواده ها برای بهبود وضعیت بهداشتی و افزایش امکان دسترسی به مراقبت های بهداشتی و سلامت برای تمام زنان و مردان است.


باید توجه داشت که حفظ کیان خانواده در دین مبین اسلام و در قوانین جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است در بیانات مقام معظم رهبری بر این که جامعه اسلامی بدون بهره مندی کشور از نهاد خانواده سالم سرزنده و با نشاط اصلاً امکان ندارد پیشرفت کند تاکید شده است.

مطلق تاکید کرد: بر اساس قانون اساسی کشور موظف به تامین خدمات اساسی سلامت برای جامعه است که با توجه به این امر ارتباط اخلاق پزشکی با سلامت خانواده و باروری از جایگاهی ویژه برخوردار است.رعایت اصول اخلاقی و حق دسترسی به اطلاعات صحیح درباره سلامت باروری از حقوق اولیه ای است که همواره وزارت بهداشت در دستور کار خود قرار داده و نسبت به تحقق آن اقدام کرده است.

وی گفت: دستیابی به سلامت باروری خانواده ها از مهم ترین اهداف وزارت بهداشت است که اقدامات خوبی در 3 دهه اخیر انجام داده است نگرش جامع در راستای تامین خدمات سلامت برای همه با بازنگری ساختار های موجود و ایجاد ادارات متولی برنامه های سلامت در همه گروه های سنی و تخصصی از مهم ترین گام هایی است که می تواند سبب برخورداری همه افراد جامعه جدا از سن و جنس شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دفتر سلامت خانواده جمعیت و مدارس خاطر نشان کرد: از سوی دیگر تکنولوژی های درمانی به ویژه تکنولوژی های مربوط به ابعاد خانواده مسائل اخلاقی فقهی و حقوقی بسیاری را به دنبال دارد که این تکنولوژی ها با توجه به الزامات رعایت اصول اخلاق پزشکی در همه خدمات باروری و ناباروری سوالاتی را ایجاد کرده پاسخ به آن ها نیازمند تحقیق و تفحص است./ع2

برچسب ها: یبسبیس ، ب ، سی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.