سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

افزایش نرخ ارز در بخش معدن هم فرصت و هم تهدید

رییس کارگروه معدنی کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان گفت: افزایش نرخ ارز طی یک سال اخیر هم یک فرصت و هم یک چالش برای بخش معدن ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان «عباس تاجبخش»در سومین جلسه کارگروه معدنی اتاق اصفهان که به تاثیر نوسانات ارز در بخش معدن اختصاص یافته بود ، افزود:با افزایش نرخ ارز بسیاری از صادرکنندگان مواد معدنی که به صورت خام یا فرآوری شده محصولات خود را صادر می کنند ،منتفع شدند .

وی اظهار داشت:البته معادنی که محصولات آنان صادر نمی شد و تولیداتشان مصرف داخلی داشت به دلیل افزایش نرخ ارز با افزایش هزینه های خود در بخش تامین قطعات ،ماشین آلات و مواد اولیه روبرو شدند.

رییس کارگروه معدنی کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان بررسی توان فعالان عرصه معدن از سوی سازمان صنعت ،معدن و تجارت جهت دریافت معادن بویژه در بخش کانی های فلزی را خواستار شد و گفت:استخراج ذخایر معدنی باید به درستی و با کمترین ضایعات صورت گیرد و برای این موضوع باید توان معدن کاران ارزیابی شود.

وی هدف از ایجاد این کارگروه را تحلیل و بررسی چالش های بخش معدن برشمرد و گفت:بخش معدن جزو یکی از ظرفیت های بالای کشور است که استفاده و بهره برداری بهینه از این بخش می تواند به عنوان موتور محرکه سایر بخش ها عمل کند.

تاجبخش حمل و نقل را کلیدی ترین بخش صنایع معدنی دانست و گفت:از ابتدای سال تا کنون هزینه حمل و نقل برای بخش معادن دو برابر شده است.

مشاور معدنی رییس سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان اصفهان حذف یارانه ها و افزایش نرخ ارز باعث افزایش هزینه های بخش معدن دانست و گفت:افزایش قیمت قطعات دستگاههای معدنی از جمله لاستیک لودر و کامیون ها باعث شده است برخی از معادن به دلیل افزایش هزینه های تامین مواد و قطعات فعالیت خود را متوقف کنند.

«اسفندیار رستم پور»تامین سوخت معدن را یکی دیگر از مهمترین چالش های معادن استان اصفهان برشمرد و گفت:با وجود این که کارشناسان سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان برای واحدهای معدنی تعیین سوخت کرده اند متاسفانه سهمیه انان از سوی شرکت نفت عرضه نمی شود و معدن کاران در تامین سوخت با مشکل روبرو شدند به طوری که بسیاری از معادن به دلیل نداشتن سوخت تعطیل شدند.

وی نقش کارگروه معدنی اتاق اصفهان را در پیگیری مسایل و مشکلات بخش معدن استان را مهم و اثرگذار ارزیابی کرد و گفت:این کارگروه با بررسی نقش معدن در اقتصاد استان و کشور و تاثیرگذاری هدفمند شدن یارانه ها و نوسانات نرخ ارز می تواند وضعیت کنونی را برای مسوولین تصمیم ساز روشن سازد./س

برچسب ها: افزایش ، نرخ ، ارز ، در بخش ، معدن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.