سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برترين هاي جشنواره بين المللي قصه گويي در تبريز معرفي شدند

شانزدهمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي با معرفي قصه‌گويان برتر ايران و جهان در تبريز به کار خود پايان داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رقابت 50 قصه‌گوي برتر در مرحله‌ نهايي اين جشنواره در روزهاي 29 بهمن تا اول اسفند در تبريز برگزار شد.
اين قصه‌گويان برتر از ميان 1700 قصه‌گوي شرکت کننده در بخش‌هاي آزاد ، برگزيدگان پيشين ، راه‌يافتگان به جشنواره‌هاي منطقه‌اي و مربيان کانون و پس از رقابت در مراحل حوزه‌اي ، استاني و منطقه‌اي به اين مرحله راه يافته بودند.
همچنين 400 قصه‌ صوتي و بيش از 130 قصه بازنويسي و بازآفريني شده نيز در بخش‌هاي جداگانه‌اي مورد ارزيابي داوران قرار گرفت.
 بر اين اساس در مراسم پاياني شانزدهمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي در بخش بازنويسي و باز آفريني متون کهن ، آناهيتا آروان از استان گيلان به دليل بازنويسي قصه‌ «پهلوان گريه مي‌کند» برگرفته از گلستان سعدي ، آتسا شاملو از تهران به دليل بازنويسي قصه‌ «چه‌طور مي‌توان يک ديو واقعي بود؟» از کليله و دمنه و مهتاب ميرزاپور از استان البرز با «داستان آتش» از متون کهن به عنوان برگزيدگان اين بخش معرفي شدند.
در بخش قصه‌گويان صوتي نيز نصرت نامورفرگي با قصه‌ « شغال باهوش» و ليلي قوامي با قصه «کبوتر بي‌صبر» هر دو از خراسان رضوي ، مهدي جاور از استان يزد با قصهي «چغندر مقتدر» و مرضيه محمديان از چهارمحال و بختياري برتر شناخته شدند.
هيات داوران جشنواره شامل غلامعلي کيومرثي ، مهدي آرايي ، رکساناخان ، معصومه باقري و مريم مهدوي در بخش برگزيدگان بين‌الملل و برگزيدگان دوره‌هاي پيشين جشنواره ماه بي‌بي صفري‌پور از هرمزگان با قصه‌ «حکم ناحق»، آسيه رحمتي از خوزستان با قصه «پرچم‌دار» ، سميه اصحاب صحف از استان يزد با قصه‌ «آسياب بچرخ»، آنا صوفيا پيوا از کشور پرتغال با قصه‌ «سالمندان»، حسنيه بنت حسين ماماتو از کشور مالزي با قصهي« کلاغ بد شانس» و راجر واقان جنکيز از کشور سنگاپور با قصه‌ «راجر پينه دوز و دنيز پادشاه» را به عنوان برگزيده معرفي کرد.
در بخش برگزيدگان کشوري( گروه راه يافته به جشنواره‌هاي منطقه‌اي) فريده محمودي از استان مرکزي با قصه‌ «پهلوان دخت»، زهره اکبرآبادي از خراسان رضوي با قصه‌ « به وسعت دريا و آرزو حقيقي از فارس با قصه‌«بازرگان و دوست دانا» جوايز اين بخش را به دست آوردند.
در بخش برگزيدگان کشوري (گروه مربيان کانون) نيز مريم شفيع‌زاده از استان تهران با قصه‌«چارتي چارانگله»، وحيد خسروي از استان کرمانشاه با قصه‌ «فرنگيس»، و صبري رحيمي از  کردستان با قصه «ماه همه» موفق به کسب جوايز اين بخش شدند.
گروه آزاد برگزيدگان کشوري نيز دو برگزيده داشت که بر اساس راي هيات داوران مسعود شاهنگي از استان اصفهان با قصه‌ «رستم ده ساله و کک کهزاد» و اسماعيل ذبيحي از مازندران با قصه  دزد و حاکم» به عنوان برگزيده اين بخش معرفي شدند.
داوران اين جشنواره در بيانيه‌اي قصه‌گويان را حافظان و پاسداران حافظه‌ تاريخي هر کشور خوانده‌اند و آورده‌اند: چه بسيار آيين‌ها و رسم‌ها و سنت‌ها به مدد قصه‌گويي در دفتر تاريخ هر ملت ثبت و ضبط شده است.
پيشنهاد اين گروه به شرکت کنندگان در اين بيانيه توجه بيشتر به شناخت مباني اسطوره‌ها و افسانه‌ها به عنوان يک ضرورت فرهنگي ادبي در انتخاب قصه‌هاي بازآفريني شده عنوان شده است.
در اين مراسم  آنه استوارت قصه‌گوي استراليايي با اهداي ابزار قصه‌گويي خود به سيد صادق رضايي مدير عامل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان از وي خواست که اين دو قطعه چوب  منقش به عنوان نماد اشتراک‌هاي فرهنگي دو کشور در کانون نگهداري شود و مديرعامل کانون نيز ضمن تشکر از اين قصه‌گوي منتخب استراليايي يادآور شد: اين ابزار در موزه کانون نگهداري خواهد شد.
اين ابزار شامل دوقطعه چوبي است که وي با به صدا درآوردن آن‌ها و نواختن يکي از موسيقي‌هاي قديمي استراليايي قصه‌‌ خود را آغاز مي‌کند.
همچنين ساچيو آزوما قصه‌گوي ژاپني نيز در اين مراسم جعبه قصه‌هاي ژاپني به‌نام کانوشيواي  ، شيوه‌اي براي قصه‌‌گويي در ژاپن را به مدير عامل کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان ايران اهدا کرد./ي2
برچسب ها: جشنواره ، قصه گویی ، تبریز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.