سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

مصرف ویتامین E و D مضرات آلودگی هوا را کاهش می دهد

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت ساوه گفت: مصرف منابع غذایی ویتامین E و D بخشی از مضرات آلودگی هوا را کاهش می دهد.

 

مرتجی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، با اشاره به اینکه مصرف برخی غذاها در هوای آلوده مفیدتر است، افزود: مصرف منابع غذایی ویتامین E و D می‌توانند اثرات مسموم‌ کننده گازهای آلاینده را خنثی کند.
وی افزود : در صورت آلودگی شدید هوا به سختی می توان از اثرات سوء آن در امان ماند، اما در باره آلودگی که به طور معمول در همه شهرهای صنعتی از جمله ساوه وجود دارد، می‌توان با مصرف بعضی غذاها اثرات مضر آلاینده‌ها را کاهش داد.
وی گفت : ویتامین E در روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد و منابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم‌ مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه قرار گیرند.
مرتجی افزود : علاوه بر این ویتامین‌ها، مصرف غذاهایی که حاوی آنتی ‌اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن هستند نیز توصیه می شود.
وی گفت : میوه و سبزیجاتی مثل انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو دارای بتاکاروتن هستند و سلنیوم نیز در غذاهای دریایی، مرغ، نان و غلات سبوس‌دار موجود است.
وی با اشاره به اینکه ویتامین C هم می‌تواند به دفع سربی که با هوای آلوده وارد بدن شده کمک کند، گفت: شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست هم به خاطر کلسیمی که دارند می‌توانند جذب عناصر سنگین مثل سرب را کاهش دهند.
وی افزود: بهتر است مردم از سبزی‌ها، میوه‌ها و لبنیات بیشتر استفاده کنند تا اثرات هوای آلوده را کاهش دهند./س

برچسب ها: ویتامین ، مضرات ، آلودگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.