سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مازندران /

بلاتکلیفی جاده مرگ

تعریض حادثه سازترین جاده مازندران بلاتکلیف ماند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگار مازندران جاده نکا- نیروگاه- بندر امیرآباد دهه 40 برای تردد روستاییان منطقه ساخته شد، اما باگذشت چند سال از ساخت جاده، نیروگاه شهید سلیمی نکا در امتداد این جاده تاسیس شد وبا توسعه منطقه سالهای بعد مراکزاستراتژیک ملی از جمله پایانه نفتی خزر، کشتی سازی صدرا، بندرامیرآباد و مراکز بزرگ و کوچک دیگر ساخته شد و این در حالی بود که با توسعه زود هنگام منطقه، برای تردد ماشین های سنگین این مراکز جاده طراحی نشد و بلااجبار تردد از همین جاده بین روستایی موجود انجام می شود. با افزایش روز افزون تردد ماشین های سنگین از این محور کم عرض وافزایش جان باختگان سوانح رانندگی اعتراض روستاییان را به همراه داشته ودر گفت وگو با خبرنگار با بیان اینکه در این جاده هر روز میانگین 2 مورد تصادف رخ می دهد گفتند:بارها به این موضوع اعتراض کردیم ولی تا کنون نتیجه نداد.

رانندگان ماشین های سنگین نیز در اعتراض به وضع جاده گفتند: به دلیل باریک بودن عرض جاده تردد دو ماشین به سختی انجام می شود. رجبی فرماندار نکا نیز با اشاره به اینکه این جاده میانگین هرماه یک کشته دارد افزود: در چهار سال گذشته از 485 مورد تصادف 24 نفر کشته و 520 نفر مصدوم شدند.

در بین شرکتهای ساخته شده در امتداد این جاده سهم تردد ماشین های سنگین بزرگترین بندر شمال کشور یعنی بندرامیرآباد بیشتر از دیگر شرکتهاست به نحوی که 11 ماه امسال بیش از 3 میلیون و 300 هزار تن کالای بندر از این محور و بهشر جابجا شد.

نعیمی مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد این جاده را مناسب ترانزیت ندانست و تصریح کرد: روزانه بیش از 800 دستگاه کامیون و تریلی برای حمل ونقل کالا وارد بندر می شوند.

در پی جان باختن تعداد زیادی از اهالی روستاییان حاشیه این جاده دولت در سفر دور نخست به مازندران چهار خطه کردن این محور را مصوب کرد ولی با گذشت 5 سال از آغاز تعریض فقط 6 کیلومتر از 24 کیلومتر این محور یک لایه آسفالت شد.

روستاییان و رانندگان بهره مند از این جاده بابیان اینکه نیمه کاره رها شدن تعریض، جاده را بیشتر حادثه ساز کرده یادآور شدند: به دلیل اینکه شانه جاده برداشته شده در صورت بروز مشکل توقف امکان پذیر نیست.

ییلاقی معاون راه سازی اداره کل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه اعتبار این طرح تاکنون ملی بود و به تازگی استانی ملی شد گفت: از یک میلیاردو 300 میلیون تومان اعتبار مصوب امسال تنها 25 درصد آن اختصاص یافت.

رجبی فرماندار نکا نیز با بیان اشاره به اینکه مشکل این جاده در استان حل نمی شود افزود: به همین دلیل به تازگی مسولان استانی، شهرستانی ومحلی با وزیر راه وشهرسازی برای رفع موانع دیدا کردند.

ییلاقی معاون راه سازی یادآور شد: در این نشست وزیر تامین قیر برای 12 کیلومتر و یک میلیارد تومان اعتبار را مصوب کرد.

رجبی فرماندار نکا گفت: با این اعتبار 12 کیلومتر فاز اول این جاده تا 3 ماه دیگر اجرا می شود.

ییلاقی دلیل اصلی کندی اجرای طرح را کمبود اعتبار در سالهای اخیر اعلام کرد.

البته ناگفته نماند کمبود اعتبار مدتهاست بر طرح های عمرانی مازندران سایه انداخته است ولی این دلیل بر رها سازی طرح ها نمی شود وبه جای تامین اعتبار دولتی می شود از دیگرمنابع کمک گرفت به عنوان نمونه برای این جاده می شود از محل درآمد مراکز موجود در این جاده تامین اعتبارکرد.در بین این مراکز،بندر امیرآباد با پیش گامی اقدام به ساخت جاده اختصاصی از بندر تا رستم کلا بهشر کرد.

نعیمی مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد در این باره گفت: این جاده با مدیریت اداره کل راه وشهر سازی در حال اجرا بود که به بندر واگذار شد که تا یک ماه دیگر عملیات اجرایی آن را آغاز می کنیم./س


برچسب ها: بلاتکلیفی ، تعریض ، جاده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.