سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس سازمان فضايي كشور؛

«ایران ست» تا پنج سال آینده به فضا پرتاب می‌شود/بزودي ناهيد هم فضايي ميشود

رئیس سازمان فضایی کشور از پرتاب جایگزین ماهواره قائم با عنوان «ایران ست» تا پنج سال آینده به فضا خبرداد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران، حمید فاضلی رئیس سازمان فضایی کشور صبح امروز در دوازدهمین کنفرانس انجمن هوا و فضا در دانشگاه امیرکبیر با بيان اين مطلب افزود: براساس تصویب دولت قرار بود ماهواره قائم با بیش از یک تن وزن و دوازده فرانس پوندر برای ارائه خدمات صوت و تصویر به فضا پرتاب شود که این پروژه شروع شده بود و در حال مطالعه آن بودیم ولی برای انجام آن نیاز به زیرساخت‌های خاصی داشتیم.

وی گفت: دستیابی به حامل این ماهواره نیازمند یک سری تکنولوژی پیشرفته بود و برای پرتاب آن نیز باید در جنوب کشور پایگاهی را تاسیس می‌کردیم زیرا هر چه پایگاه پرتاب به استوا نزدیک‌تر باشد عملیات بهتر صورت می‌گیرد.

فاضلی با بيان اينكه ایستگاه‌های زمینی ما نیز باید توسعه پیدا می‌کردند که این کار ده سال به طول می‌انجامد گفت: از سوی شورای عالی امنیت ملی نیز برای انجام این کار ماموریت داشتیم که قرار بود برای کوتاه شدن زمان ماهواره جایگزین قائم با عنوان ایران ست با دو ترانس پوندر و برای انجام امور مخابراتی و اینترنتی در پوشش پنج شبکه تلویزیونی طراحی شود.

رئیس سازمان فضایی ادامه داد: با وزارت خانه‌های مرتبط هماهنگ کردیم و پیش بینی می‌شود تا پنج سال آینده این ماهواره را به فضا پرتاب کنیم.

فاضلي افزود: ایران ست یک، 2 و نیم سال دیگر به فضا پرتاب می‌شود و پس از آن ایران ست2 و 3 در سال 96 در مدار قرار می‌گیرد.

وي خاطرنشان كرد: ایران ست 3 یک ماهواره مخابراتی است که قرار است در نقطه 12.5 درجه شرقی مستقر شوند.

رئیس سازمان فضایی کشور اظهار داشت: در حال پیگیری ثبت این نقطه در مدار هستیم.

فاضلی به توسعه فناوری فضایی در کشور اشاره كرد و گفت: ماهواره ناهید را هم با کمک دانشگاه امیرکبیر توسعه می‌دهیم و به زودی این ماهواره نیز به فضا پرتاب می‌شود.

وی گفت: دشمنان ما از پیشرفت کشور ناراحت هستند ولی باید در آینده همیشه ناراحت باشند زیرا ما به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه فضایی رسیده‌ایم.

فاضلي اضافه كرد: یک موسسه علمی معتبر در جهان 10 کشور برجسته از نظر فضایی را رصد می‌کند که از سال 2012 ، 5 کشور دیگر را به این لیست اضافه کرده که ایران نیز جزو این کشورهاست.

فاضلی افزود: بیشتر مسائل مربوط به فن آوری فضایی در قرآن کریم آمده است و ما باید از آنها برای پیشرفت‌های خود الهام بگیریم./س

برچسب ها: فضا ، ماهواره ، ایرانست ، قائم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.