سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در همایش ملی بررسی تاریخی و حقوقی خلیج فارس مطرح شد؛

خليج فارس مسئله اي بنيادي و اساسي براي ايران

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: خلیج فارس یک مسئله بنیادی و اساسی برای ایران و اقشار اجتماعی آن است زیرا خلیج فارس جزئی از هویت و تاریخ افتخار آفرین ملت ماست.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل سید صدر الدین شریعتی در همایش ملی بررسی تاریخی و حقوقی خلیج فارس که برگزار شد، با بيان اين مطلب كه دشمنان از غفلت ما در برهه ای از تاریخ استفاده کردند افزود: اما هم اکنون ایران به عنوان یک راه نو و جدید برای رهایی بشریت از جامعه ظلمت زده عالم مطرح شده است به طوری که در سطح بین المللی  بر سر مسائل اجتماعی ، فرهنگی و نظام و دولت ایران بحث و گفتگو است.

وی ادامه داد: دشمنان قسم خورده ما به شدت از این مسئله هراس دارند به گونه ای که بحث ایران هراسی اسلام زدایی را مطرح می کنند تا بتوانند در منطقه کشورهایی را با خود همراه سازند.

وی ادامه داد: ما شاهد آن هستیم که هم اکنون این کشورها چگونه در سوریه به نفع اسرائیل کار می کنند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: محصول این همایش برای دنیای علمی و دانشجویان ما بتواند تاریخ ایران را همواره استوار کند.

*** کشف نفت اهمیت استراتژیک خلیج فارس را نشان داد

در ادامه این همایش گودرز افتخار جهرمی، رئیس کانون وکلاء دادگستری مرکزی گفت: خلیج فارس علاوه بر منابع سرشاری که دارد از قرن چهارم قبل از میلاد مسیح محل رفت و آمد کشتی های ملل و اقوام مختلف آن روزگاران بوده است. از همین رو اروپائیان نام دریای پارس را بر آن نهاده بودند.

وی با اشاره دوره تاریخی تشکیل خلیج فارس تصریح کرد: کشف نفت در نواحی خلیج فارس اهمیت استراتژیک این منطقه را آشکار نمود و آمریکا را به این منطقه علاقه مند ساخت.

وی ادامه داد: حتی در جنگ ایران و عراق آمریکا رودرروی ایران ایستاد و هم اکنون به بهانه دفاع از جامعه بین المللی  و حفاظت از امنیت انسانی به صورتی گسترده در منطقه  حضور یافته است.

وی اظهار امیدواری کرد: با استقرار دموکراسی و دیپلماسی دست کشورهای خارجی از خلیج فارس کوتاه گردد.

* خلیج فارس از منافع مشترک کشورهای فارسی زبان است

روح اله قاری زاده رئیس کانون وکلاء دادگستری مرکزی افغانستان طی سخنرانی گفت: افغانستان ، ایران، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان دارای دین، فرهنگ ، تاریخ و منافع مشترک هستند بنابراین بر ما واجب است که مشترکاً از منافع خود دفاع کنیم.

وی تصریح کرد: استعمار جهانی نه تنها مخالف یکپارچگی کشورهای اسلامی است بلکه در صدد است تمام ارزش های دینی، تاریخی و منابع ما را به نابودی بکشاند.

قاری زاده ادامه داد: وقتی صحبت از خلیج فارس می کنیم تنها منافع ملت ایران در نظر نیست بلکه خلیج فارس از منافع مشترک همه ماست.

وی اظهار کرد: از این رو که خلیج فارس مسیر انتقال نفت کویت، عربستان ، و امارات متحده عربی است اهمیتش چند برابر شده است به طوری که چندین بار مورد حمله دشمنان و حتی اصابت موشک ها قرار گرفته است که حتی در این اواخر تلاش هایی مبنی بر تغییر نام خلیج فارس نیز شده است.

وی در پایان عنوان کرد: این گونه همایش ها بسیار دارای اهمیت است زیرا از این طریق می توانیم به ارزیابی و رهایی از علل و عوامل مشکلات در خلیج فارس بپردازیم.

لازم به ذکر است، در این همایش اعضای هیئت مدیره و کانون وکلاء دادگستری مرکزی و رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلاء ( اسکودا) و همچنین فرهیختگانی از کشورهای تاجیکستان و افغانستان حضور داشتند.

همچنین 95 مقاله از طرف سخنرانان و اشخاص صاحب نظر در حقوق بین الملل دریافت شده است./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.