سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سردار سلامي:

اهميت معنويت و اخلاق اسلامي بايد به پزشکان شناسانده شود

جانشين فرمانده کل سپاه گفت: اهميت معنويت و اخلاق اسلامي بايد به پزشکان شناسانده شود، زيرا وقتي پزشک متوجه باشد که درمان يک بيمار در دستگاه الهي، هم‌تراز با نجات جامعه بشري است، آن‌گاه شاهد تقويت روند مثبت حوزه اخلاق پزشکي در کشور خواهيم بود.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، "سردار حسين سلامي"، صبح امروز در اولين "همايش اخلاق و معنويت در مراکز درماني نيروهاي مسلح" که در بيمارستان بقية‌الله برگزار شد، برپايي چنين همايش‌هايي را راهکاري براي جست‌وجو و ايجاد فضاي جديد در حوزه درمان ارزيابي کرد و اظهار داشت: ان‌شالله اين همايش، سکوي پرشي براي نوآوري‌ها در عرصه درماني و تثبيت اخلاق اسلامي پزشکي در روند درمان باشد.

وي افزود: توجه به حيات انسان، موجب خشنودي خداوند بوده و هم‌تراز با احياي تمام بشريت است.

جانشين فرمانده کل سپاه با اشاره به اين که کامل‌ترين و زيباترين تجلي عالم آفرينش در انسان نهفته است، تصريح کرد: تمام انسان‌ها در درگاه الهي با ارزش هستند، بنابراين بايد در حفظ سلامتي اين مخلوق ارزشمند با تمام توان تلاش کرد.

سردار سلامي، حفاظت از سلامتي انسان را وظيفه‌اي بسيار خطير دانست و با يادآوري اين‌که ريشه علم اخلاق پزشکي در غرب به علماي اسلام به ويژه محمدبن زکرياي رازي مي‌رسد، تصريح کرد: مطالعه در علوم مادي و غيرمادي با هر متدي به شکل صحيح، ما را به حقايقي مي‌رساند که در قرآن و تعاليم اسلام بيان شده است.

وي ادامه داد: فرد بيمار با احساس درد و ترس روبه روست و بنابراين کادر درماني وظيفه دارد اين احساس ترس را از دل وي زدوده و اميد را جايگزين آن کند که اين امر با تقويت معنويت مي‌تواند باعث درمان او باشد.

جانشين فرمانده کل سپاه با اشاره به پيچيدگي‌هاي سيستم بدن انسان اظهار داشت: وجود انسان به قدري کامل است که تمامي علوم را در خود جاي داده، بنابراين پاسداشت اين گوهر آفرينش، معادل احترام به خدا است.

سردار سلامي تصريح کرد: سيستم درماني در کشور ما بايد محيطي تربيتي و فضاي معنويي داشته باشد تا بيمار با آرامش به ياد خدا بيفتد؛ در حقيقت تزريق روح معنويت و اخلاق با توجه به آموزه‌هاي ديني ملت ما بسيار ارزشمند است.

وي با تاکيد بر اينکه فضاي درمان بايد سرشار از روح مهرباني باشد، گفت: رفتار انساني با بيمار، نيازمند يک سيستم‌سازي قوي در فرآيند آموزش و درمان کادر پزشکي است.

جانشين فرمانده کل سپاه با بيان اين‌که عادت نبايد بر حس نوع‌دوستي پزشکان غلبه کند، افزود: بزرگ‌ترين آفت کار درماني، تکرار و بي‌حوصلگي است.

وي اظهار داشت: رشد حرفه‌اي کادر درماني بايد با رشد معنوي آن‌ها متوازن باشد در غير اين صورت فرد با ايرادات بزرگي مواجه خواهد شد.

سردار سلامي يادآور شد: کم‌سواد دانستن افراد مهربان، ناشي از نوعي ضعف فرهنگي در کشور است که بايد براي رفع آن کوشيد و نيروهاي مسلح بايد در اين امر پيش گام باشند.

وي خاطرنشان ساخت: نيروهاي مسلح هر کشور، محل تجميع علوم بشري در اوج هستند، زيرا سربازي که به ميدان جنگ مي‌رود بايد به گونه‌اي تربيت شود که حاضر باشد بزرگ‌ترين دارايي خود يعني جانش را براي حفظ باورهايش فدا کند.

وي داشتن شجاعت اخلاقي و اسرار نداشتن بر روش‌هاي غلط درماني را يکي از اصول اخلاق پزشکي دانست و ادامه داد: امانتداري،‌ پاکدامني،‌ نيکوکاري و اخلاق حسنه از ديگر اصول مهم اخلاق پزشکي هستند.

جانشين فرمانده کل سپاه، ايجاد فضاي پاک بر اساس ارزش‌ها و کرامات انساني در بيمارستان‌ها را از وظايف مهم روحانيون برشمرد و تصريح کرد: استحکام‌بخشي به مباني اعتقادي در ايران بسيار مهم است، زيرا مردم ما مسلمان هستند و مسلمان، ذاتا عزيز و لايق تکريم بوده و هيچ‌گونه بي‌احترامي را نمي‌پسندد و در صورت ديدن بي‌احترامي، بيماري‌اش تشديد مي‌شود.

وي ادامه داد: اهميت معنويت و اخلاق اسلامي بايد به پزشکان شناسانده شود، زيرا وقتي پزشک متوجه باشد که درمان يک بيمار در دستگاه الهي هم‌تراز با نجات جامعه بشري است، آن‌گاه شاهد تقويت روند مثبت حوزه اخلاق پزشکي در کشور خواهيم بود.

سردار سلامي در پايان، خواستار ايجاد جلسات و همايش‌هاي مشترک بين پزشکان و روحانيون شد و خاطرنشان کرد: ايران که در علم پزشکي سرآمد است بايد در حوزه اخلاق پزشکي نيز مثال‌زدني باشد.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: معنویت ، اخلاق ، اسلام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.