سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

بر پایی نخستین همایش ملی کاتالیست‌های صنعتی در شیراز

نخستین همایش ملی کاتالیست‌های صنعتی در شیراز برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، محمدرضا رحیم‌پور رئیس دانشکده شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز گفت: هدف از برگزاری این همایش ایجاد ارتباط بین متقاضی و تولید‌کننده علم و آشنایی بیشتر دانشگاهیان با مشکلات صنعت ا ست .

وی ادامه داد: این همایش در روز‌های دوم و سوم اسفند ماه در دانشکده شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.

دبیر علمی نخستین همایش ملی «کاتالیست‌های صنعتی» ضمن با اهمیت دانستن این محصول بیان کرد: در بسیاری از کشور‌های پیشرفته صنعتی، ارزش این مواد بسیار است به طوری که تنها در سال 2007 فروش کاتالیست‌های تولیدی ایالات متحده در داخل و خارج از آن مبلغی معادل 3 و 5 میلیارد دلار بوده‌ است.

وی گفت: ساخت کاتالیست‌های صنعتی در انحصار چند کشور پیشرفته صنعتی و شرکت‌های چندملیتی است که اقدام به ساخت این محصول در مقیاس تجاری و فروش به کشور‌های نیازمند به این صنعت می‌کنند.

رئیس دانشکده شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز افزود: در سال‌های قبل، کاتالیست‌های مورد نیاز واحد‌های صنعتی ایران از خارج از کشور تهیه می‌شد، اما اکنون با توجه به تحریم‌ها، افزایش قیمت این مواد و همچنین خروج ارز، به تازگی شرکت‌های خصوصی و دانشگاه‌ها اقدام به تحقیق در این زمینه و ساخت این محصول کرده‌اند.

رحیم‌پور گفت: فعالیت و دمای بسیار، طول عمر و انتخاب‌پذیری از جمله ویژگی‌های این مواد است که هنوز نتوانسته‌ایم مجموع این خواص را در تمام کاتالیست‌های تولیدی به وجود‌ آوریم.

دبیر علمی نخستین همایش ملی «کاتالیست‌های صنعتی» ادامه داد: در صورتی که بتوانیم کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع را بسازیم از نظر اقتصادی به سود کشور می‌شود و با توجه به راهبردی بودن این محصول، ضرورت دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان به این طرح اهتمام داشته باشند.

وی همچنین بیان کرد: دانشکده شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز از سال‌ها پیش در تولید کاتالیست‌ فعالیت داشته که بیشتر این کار‌ها در زمینه مدل‌سازی و آزمایش‌های سینتیک بوده و به تازگی نیز آزمایشگاهی به این منظور راه‌اندازی شده‌ است.

دبیر اجرایی نخستین همایش ملی «کاتالیست‌های صنعتی» نیز گفت:170 مقاله از دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی به این کنفرانس ارسال شده است.

نصیر مهران‌بد بیان کرد: از آثار ارسال شده، 72 مقاله به صورت شفاهی و 53 مقاله نیز به شکل پوستر در کنار غرفه‌ها و کارگاه‌های آموزشی ارائه می‌شوند.

در این همایش شرکت صنعتی تبریز و دانشگاه‌های شیراز، صنعتی شریف، تهران، فردوسی مشهد، سیستان و بلوچستان و تعدادی از گروه‌های علمی دانشگاهی حضور دارند./ب

برچسب ها: همایش ، کتالیست ، شیراز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.