سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

مشكلات لايروبي رودخانه كارون در خرمشهر

مدير مطالعات و سامان‌دهي رودخانه‌هاي سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به مشكلات و موانع موجود در مسير عمليات لايروبي رودخانه كارون در محدوده خرمشهر، گفت: از سال 85 به تدريج حدود يك ميليون و 460 هزار مترمكعب از رودخانه كارون در محدوده اين شهر لايروبي شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ مسعود غياثي  اظهار كرد: لايروبي رودخانه كارون در شهرستان خرمشهر در وسعتي به ميزان 850 هزار مترمكعب كه در محدود پل شناور تا تقاطع رودخانه كارون تا كرخه قرار دارد، در سال جاري آغاز شد.

وي ادامه داد: تا كنون 95 هزارمتر مكعب از ساحل شرقي (محدوده كوت شيخ) و ساحل غربي(محدوده سايت اداري) لايروبي شده كه شامل 50 هزار مترمكعب در ساحل شرقي(چپ) و 45 هزار مترمكعب در ساحل غربي(راست) است. طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تقريبا يك سال و نيم طول مي‌كشد كه عمليات لايروبي اين محدوده به پايان برسد.

 مدير مطالعات و سامان‌دهي رودخانه‌هاي سازمان آب و برق خوزستان عنوان كرد:‌ لايروبي رودخانه در فاصله حدود هزار و 200 متر از پل جديد به سمت بالادست و در جهت جريان آب انجام مي‌شود و حوضچه انتقال رسوبات نيز در ساحل سمت راست احداث شده است.

 غياثي خاطرنشان كرد: اگر مشكل اعتباري به وجود نيايد، كار به خوبي ادامه پيدا خواهد كرد. سعي شده نكات فني مورد نياز در عمليات لايروبي رعايت شود؛ همچنين اولويت‌هاي شهر مانند پاك‌سازي هسته مركزي مورد توجه است.

 وي با اشاره به مشكلات موجود در مسير عمليات لايروبي اظهار داشت: ناپايداري ديواره‌هاي ساحلي يكي از اين مشكلات است. در دوره‌هاي مختلف در سواحل چپ و راست خرمشهر اقدامات در جهت ساحل‌سازي انجام شده است ولي برخي از اين سازه‌ها قديمي و فرسوده شده‌اند كه لازم است براي حفظ تعادل و ماندگاري ديواره ساحل، عمليات لايروبي در فاصله 15 متري از ساحل و با عمق متوسط 1.5 متري انجام شود.
 
مدير مطالعات و سامان‌دهي رودخانه‌هاي سازمان آب و برق خوزستان گفت: رودخانه‌ كارون در خرمشهر داراي جزر و مد است و عمق زيادي دارد و بنابراين هر كيلومتر ديوارسازي 3.5 تا 4 ميليارد تومان هزينه نياز دارد و در مجموع حدود 30 ميليارد تومان اعتبار نياز است تا ديوارهاي چپ و راست تكميل شوند.
غياثي افزود: در بخش‌هايي از ساحل كه پايداري ديواره‌ها خوب بوده و عمق آنها تا 6 متر مي‌رسد، كشتي‌ها و شناورها به راحتي پهلو مي‌گيرند ولي در نقاطي كه عمق تا 1.5 متر است هر شناوري نمي‌تواند پهلو بگيرد كه بايد براي رفع اين كمبود و در جهت اجراي ديواره‌سازي و تكميل لايروبي، كاري اساسي انجام شود.

 وي با تاكيد بر اين‌كه عمليات لايروبي بايد با پشتوانه مطالعاتي و به صورت اساسي در خرمشهر انجام شود، اظهار كرد: علاوه بر ديوارسازي، يكي از اصلي‌ترين موضوعات در زمينه لايروبي رودخانه در خرمشهر، نبود فضاي كافي براي تجهيز كارگاه‌ها و احداث حوضچه انتقال رسوبات است. از آن‌جا كه شهر خرمشهر به رودخانه چسبيده، نمي‌توان زميني به مساحت 6 تا 8 هكتار به اين منظور پيدا كرد و اگر وجود داشته باشد نيز در دست معارضين است و به راحتي در اختيار ما قرار نمي‌گيرد./ب

برچسب ها: مشکلات ، لایروبی ، کارون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.