سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمريکا ريشه ناامني های پاکستان

یکی از تحلیلگران پاکستانی تصریح کرد ریشه مشکلات امنیتی اخیر در این کشور ، حمایت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از گروه های شبه نظامی فعال در پاکستان است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از الجزیره انگلیسی، سعید حمید تحلیلگر مسایل سیاسی پاکستان گفت: این کشور درحال حاضر تبدیل به صحنه فعالیت های فعالانه گروههای مختلف شبه نظامی شده است. این خشونت ها دستکم در دو استان همسایه همجوار با افغانستان بیشتر است.

خشونت های شبه نظامیان در استان سرحد شمال غربی تاکنون صدها هزار قربانی گرفته است و ارتش پاکستان بیش از ده هزار تن از نیروهای خود را در این خشونت ها از دست داده است .این مساله دال بر فعالیت گسترده شبه نظامیان در پاکستان است.

وی گفت : خاستگاه این خشونت ها در افغانستان است. گروههای شبه نظامی در داخل افغانستان حمایت می شوند و سلاحهای خود را نیز از این کشور تامین می کنند.

این کارشناس افزود: طی پنج سال اخیر، بیش از یکصد هزار خانواده از اقوام غیربلوچ ساکن بلوچستان مجبور به مهاجرت از این منطقه شده اند چرا که در این منطقه فرایند پاکسازی قومی در حال اجرا است.

وی گفت حملات اخیر به شیعیان هزاره نیز توسط گروه لشگر جنگوی صورت گرفته که در واقع زیر مجموعه گروههای تروریستی است که این پاکسازی نژادی را در بلوچستان پاکستان پیگیری می کنند.

وی گفت این گونه خشونت ها همچنین موجب تنش میان سازمان اطلاعات پاکستان آی اس آی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا شده است زیرا سازمان اطلاعاتی آمریکا از گروههای شبه نظامی فعال در پاکستان حمایت می کند و به آنها اجازه می دهد در افغانستان پایگاه داشته باشند.

این تحلیلگر گفت: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا همچنین در حال پیگیری حملات هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان است که این نیز موجب اختلاف بیشتر میان دو کشور شده و حتی پس از آنکه نیروهای ناتو نیروهای مرزی پاکستان را در باجور هدف قرار دادند یک مسئول پاکستانی به طور علنی گفت این حمله به این خاطر بود که آمریکا راه را برای تحریک طالبان باز کند و این گونه تلاشهای آمریکا است که شرایط امنیتی پاکستان را بغرنج کرده است.
برچسب ها: آمریکا ، ناامنی ، پاکستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.