سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت شمال؛

کشورهای شمالی و شرق ایران جزء کشورهایی با شیوع بالای سل مقاوم

در حال حاضر کشورهای شمالی و شرقی ایران جزء کشورهایی با شیوع بالای سل از نوع مقاوم به درمان محسوب می شوند.

دکتر گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سل یک بیماری ریوی است که کشورهای همسایه شمالی و شرقی ما جزء کشورهای با شیوع بالای این بیماری به خصوص از نوع مقاوم آن محسوب می شوند.

درمان سل مقاوم به درمان بسیار دشوارتر از سل معمولی است گفت: اگر سل معمولی حدود 6 ماه درمان می شود ولی سل مقاوم به درمان حداقل 2 سال به طول می انجامد همچنین مدت نیاز به بستری در بیمارستان برای سل معمولی حدود یک تا 2 هفته است ولی بستری فرد مبتلا به سل مقاوم به درمان حدود 6 ماه طول می کشد.

وی ادامه داد: سل معمولی با داروهای معمول و ارزان قیمت درمان پذیر است ولی سل مقاوم با دارو های گران قیمت و عارضه دار بیشتری قابل درمان است.

گویا با تاکید بر این که ما در استان های شمالی کشور هر ساله مواردی از ابتلا به سل در کسانی که از کشورهای همسایه به كشور ما آمدند گزارش می شود عنوان کرد: بعد از شناسایی و تشخیص فعلی مبتلایان به سل تمام ملاحظات بهداشتی را انجام می شود و آن ها را تحت مراقبت و درمان قرار می دهیم همچنین بعد از درمان آن ها تلاش می کنیم که به مقالات کشوری که بیمار متعلق به آن کشور است اطلاع دهیم تا درمان فرد را پیگیری کنیم.

وی با بیان این که یکی از کشورهای همسایه که دارای شیوه بالای سل مقاوم به درمان آذربایجان است تصریح کرد: این امر باعث شده که شیوع تعداد موارد مبتلا به سل در اردبیل متوسط باشد ولی میزان آمار مبتلا در گلستان و سیستان و بلوچستان بیشتر است اما نکته مهم این است که سیستم بهداشتی و درمانی کشور توانایی زیادی برای تشخیص و درمان این بیماری دارد./ع2

برچسب ها: سل ، درمان ، بهداشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.