سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مداخلات آشكار دولت فرانسه در امور داخلي تونس

"سامي براهم" در مقاله خود تحت عنوان "بگذاريد تونس مسير مردم سالاري را بدون مداخلات فرانسوي ها طي نمايد" از مداخلات فرانسه در امور داخلي كشور تونس انتقاد مي كند و اشاره مي كند كه دولت فرانسه آشكارا از نيروهاي سكولار در تونس حمايت بعمل مي آورد و در صدد سرنگوني دولت اسلامگراي "النهضه" در آن كشور است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گاردين، نويسنده در ابتداي مقاله خود به تداوم مداخلات فرانسه در كشور تونس اشاره مي كند و مي نويسد "كشور تونس در سال 1956 موفق شد تا استقلال خود را كسب نمايد اما هنوز هم سياستمداران و رسانه هاي فرانسوي در امور داخلي تونس مداخله مي نمايند." 

نويسنده در ادامه به استعمار ستيزي ملت تونس اشاره مي كند و مي نويسد "در تظاهرات هفته گذشته معترضين تونسي پرچم كشور فرانسه را به آتش كشيدند. اين رويداد از زمان كسب استقلال تونس از زير يوغ فرانسويان در سال 1056 تاكنون امري بي سابقه بوده است. هفته گذشته در ميدان "حبيب بورقيبه" در كشور تونس مردم بمناسبت سالگرد پيروزي انقلاب 14 ژانويه تونس مقابل سفارت فرانسه تجمع نمودند و فرياد زدند "از كشور ما خارج شويد (!)" اما مي توان گفت كه چنين رويدادهايي در زمان زمامداري بن علي در تونس هرگز ديده نشده بودند." 

نويسنده در ادامه به حمايت تام و تمام حكومن فرانسه تا آخرين لحظات سقوط وي اشاره مي كند و مي گويد "در جريان انقلاب سال 2010 در تونس،  وزير امور خارجه دوره زمامداري ساركوزي اظهار داشت كه فرانسه مي بايستي به بن علي در سركوب مخالفين كمك نمايد. بنظر مي رسد كه دولت تازه روي كار آمده اولاند در فرانسه نيز از اشتباهات دولت ساركوزي در مورد اشتباهات سياسي اش در قبال سياست خارجي فرانسه در مورد تونس درسي نياموخته است. در هفته هاي گذشته رسانه هاي فرانسوي دائما با سياه نمايي شايعات و اتهاماتي را به انقلاب تونس و دولت آن كشور وارد ساخته اند." 

وي در ادامه به مداخله مستقيم وزير امور خارجه فرانسه در امور تونس اشاره مي كند و مي نويسد "پس از ترور شكري بلعيد از رهبران مخالف دولت تونس "مانوئل والز" وزير كشور فرانسه مدعي شد كه مردمسالاري در تونس برقرار نخواهد شد. وي همچنين در ادامه اظهارنظرهاي مداخله جويانه خود افزود كه دولت فرانسه نمي تواند اين مسئله را تحمل كند و از نيروهاي غير مذهبي در تونس عليه نيروهاي مذهبي حمايت خواهد كرد. وي همچنين اظهار داشت كه از مخالفان دولت در تونس تا سرنگوني دولت اسلامگراي النهضه حمايت بعمل خواهد آورد كه خود اوج مداخله وي در امور داخلي كشور تونس را نشان مي داد." 

وي در ادامه به خواسته ها و نيات شوم دولت فرانسه در مورد تونس اشاره مي كند و مي افزايد "دولت فرانسه با مداخلات خود در امور داخلي كشور تونس و جانبداري از يك جريان خاص سياسي سعي مي كند تا نظرات خود را بر وضعيت سياسي تونس تحميل نمايد و از گروهي در انتخابات تونس حمايت بعمل اورد كه حامي منافع فرانسه باشد. در اين ميان مشخص است كه سياستمداران فرانسوي نمي خواهند استقلال تونس، ريشه كني فاسد و برقراري عدالت اجتماعي در آن كشور را ببينند. فرانسه نشان داده كه به دولت و ملت تونس بي اعتماد است و به راي و نظر مردم تونس احترام نمي گذارد. اين مسئله خلاف عرف ديپلماتيك است." 

نويسنده در ادامه به عدم تمايل دولت تونس به گسترش همكاري با فرانسه مي پردازد و مي گويد "سياست خارجي كشور فرانسه در قبال تونس چگونه خواهد بود؟ تونس نشان داده كه تمايلي به گسترش روابط با فرانسه ندارد از آن رو كه اجازه نداد تا جنگنده ها و هواپيماهاي فرانسوي از حريم هوايي آن كشور براي اعزام نيرو و تجهيزات به مالي استفاده نمايند. اين نشان مي دهد كه دولت تونس با مداخلات خارجي مخالف است. با اين حال هنوز هم در داخل كشور تونس احزاب سكولار و سياستمداران غير مذهبي خواهان مداخله فرانسه در امور داخلي تونس هستند." 


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.