سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اولین روز اسفند؛

ماه و الدبران با هم دیدار خواهند کرد

یکم اسفند ماه سال جاری ستاره نارنجی رنگ الدبران به دیدار قمر ماه در آسمان خواهد رفت.

علی ابراهیمی سراجی، کارشناس نجوم و رویتگر هلال ماه در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت: قمر ماه پنجمین قمر بزرگ سامانه خورشیدی ما در میان 173 قمر موجود در منظومه شمسی است که به راحتی و با استفاده از یک دوربین دو چشمی می توان آن را در آسمان رصد کرد و گودال ها و عوارض سطحی آن مورد بررسی قرارداد.
 
وی افزود: این قمر سنگی نزدیکترین جرم کهکشانی به زمین است که در مداری بیضوی شکل به دور زمین در حال چرخش می باشد که گاهی بر نزدیکترین فاصله از زمین که به آن حضيض می گویند و گاهی در دورترین نقطه به زمین که به آن اوج  می گویند قرار می گیرد.
 
ابراهیمی سراجی تاکید کرد: کره ماه برای یک دور چرخش به دور زمین نیازمند 29 روز زمان است و در اطراف این کره سنگی هیچ جوی وجود ندارد به همین دلیل این سیاره دائما مورد اثبات شهاب ها قرار می گیرد.
 
وی یادآور شد: ستاره الدبران غول سرخ رنگی است که یک ستاره همدم دارد که این ستاره همدم از نوع ستارگان کوتوله رده طیفی  می باشد.
 
ابراهیمی گفت: این ستاره قطري  حدود 6/0 را به خود اختصاص داده و در فاصله 65 سال نوری از زمین با قطری معادل 95 برابر قطر خورشید در آسمان خود نمایی می کند.
 
وی درخشندگی این ستاره را هزار برابر بیشتر از خورشید دانست و عنوان کرد: این ستاره 2 سال زمینی طول می کشد تا یک دور کامل دور خود بچرخد.
 
ابراهیمی خاطر نشان کرد: قرار گرفتن دو جرم کهکشانی در فاصله نزدیک را مقارنه می گویند که علاقمندان می توانند ساعت 42 دقیقه بامداد یکم اسفند با چشم غیر مسلح ستاره سرخ رنگ البدبران را در سمت چپ ماه ببینند./ع2
برچسب ها: ماه ، الدبران ، آسمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.