سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

تولیدات شیمیایی کشور توان رقابت با کالای خارجی را دارد

نایب رییس انجمن صنایع همگن شیمیایی و سلولزی خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اعلام کرد: محصولات شیمیایی و سلولزی که در داخل کشور تهیه می شود کیفیت لازم را برای رقابت با کالای مشابه وارداتی دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان داریوش رضایی با بیان اینکه محصولات مشابه از کشورهای بلاروس، چین و ترکیه وارد می شود، اظهار کرد: با وجود این صنایع شیمیایی ایران وضعیت مثبتی دارند و می توانند با محصولات مشابه خارجی رقابت کنند.

وی اعلام کرد: بعضی شرکت های عضو این انجمن، تا 80درصد تولیدات خود را صادر می کنند.

نایب رییس انجمن صنایع همگن شیمیایی و سلولزی خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه حدود 30درصد از مواد اولیه این صنعت از خارج وارد می شود، ادامه داد: حدود 70درصد تولیدات در داخل مصرف می شود و بقیه به کشورهای آلمان، اتریش، عراق، افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان صادر می شود.

رضایی با بیان اینکه دور زدن تحریم ها امکان پذیر است، اما قیمت تمام شده کالا را بالا می برد، تصریح کرد: اگر تحریم ها تا حدودی تاثیرگذار بوده اند، به دلیل نبود ساماندهی و برنامه ریزی برای مقابله با آن بوده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که بانک ها و دولت همکاری لازم را با تولیدکننده داشته باشند، تحریم ها اثر کمتری خواهند داشت.

وی با اعلام اینکه نرخ سودبانکی طی سال گذشته از 14درصد به 25درصد رسیده است، تاکید کرد: حمایت بانک ها از تولید، کشور را از شرایط کنونی نجات می دهد.

نایب رییس انجمن صنایع همگن شیمیایی و سلولزی خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در ادامه با اشاره به مشکلات این بخش از صنعت گفت: دستگاه های کارخانه های فعال در این حوزه در فاصله زمانی 5 تا 10 سال از شروع کار مستهلک می شود و تعمیر و نگهداری آن هزینه دارد که با کمبود نقدینگی فعلی امکان تامین هزینه های آن وجود ندارد.

رضایی تصریح کرد: تغییر نرخ ارز باعث شده است شرکت ها از روش های معمول قیمت گذاری خارج شوند و قیمت های خود را ماهانه تعیین کنند.

این صنعتگر با بیان اینکه در شهرک صنعتی رازی 524 شرکت دارای مجوز وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر 124شرکت به مرحله بهره برداری رسیده و فعال است.

رضایی افزود: این واحدها با حدود 30 تا 60درصد ظرفیت خود تولید می کنند.

وی افزود: 800 واحد کوچک و بزرگ تولیدی عضو این انجمن هستند که حدود 13هزار نیروی انسانی در آن به کار مشغولند.

رضایی با اشاره به اینکه 80درصد ضایعات صنعت شیمیایی تصفیه می شود، گفت: در اکثر شهرک های صنعتی نماینده محیط زیست وجود دارد وکمیته پسماند مواد زائد هم در همه شهرک ها ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه هماهنگی لازم بین دستگاه های اجرایی برای اجرای قوانین وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نظارت باید وجود داشته باشد اما شکل دخالت به خود نگیرد، گفت: باید باور کنیم بخش خصوصی توانایی انجام کارهای بزرگ را دارد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.