سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندرعباس/

بی توجهی مناطق آزاد به خرده فرهنگهای مناطق/مصادره هنرهای بومی هرمزگان توسط اعراب

مشاور هنری استاندار هرمزگان نسبت به نوع نگاه مدیران مناطق آزاد در هرمزگان با هنرمندان و مسائل فرهنگی استان گلایه کرد و خواستار توجه بیشتر مناطق آزاد کیش و قشم به خورده فرهنگ های منطقه شد.


به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، کیانوش جهانبخش با بیان اینکه مناطق آزاد قشم و کیش نسبت به هنرمندان و خرده فرهنگ های استان هرمزگان بی توجه هستند، بیان داشت: در تقسیمات جغرافیایی جزایر قشم و کیش جزء لاینفک استان هرمزگان هستند و وجود فرمانداری قشم و بخشداری کیش موید این موضوع است.

وی با بیان اینکه ساختار مدیریتی مناطق آزاد در سطح کشور به گونه ای دیگر و جدا از مدیریت های استانها است، اظهارداشت: مناطق آزاد به عنوان یک ظرفیت قابل اعتناء می توانند معرف فرهنگ و هنر هر منطقه در سطح ملی و با توجه به توریست پذیری آنها در سطح بین المللی باشند.

به گفته جهانبخش، مناطق آزاد علیرغم رونق اقتصادی با در پیش گرفتن سیاست بسط و گسترش فرهنگ و هنر به عنوان شاخص اصلی گردشگری توقع را برای هنرمندان کشورمان به ویژه هنرمندان استان هرمزگان که سهم بیشتری را در توسعه فرهنگی این مناطق در گذشته دارند بوجود آورده که نقش پر رنگی تری به آنها در فعالیت های فرهنگی داده شود.

مشاور هنری استاندار هرمزگان تصریح کرد: برگزاری جشنواره ها و گردهمایی های فرهنگی و هنری متعدد با مناسبت های ویژه، نگاه ها را به سمت این مناطق از نگاه صرف اقتصادی و بازاری به سمت خواستگاه فرهنگی تغییر داده است. اما سئوال اینجاست سهم هنرمندان هرمزگان از این امکانات مناسب کجا است و چند درصد از هنرمندان هرمزگانی از امکانات سرزمین مادری خود بهره می برند.

رئیس انجمن موسیقی هرمزگان گفت: توجه به ریشه های فرهنگی هر منطقه و برجسته نمودن فعالیتهای هنرمندان این خطه نشان از توجه اصالت داشته های فرهنگی هنر بومی هرمزگان دارد که متاسفانه این روزها مورد تاراج و غارت کشورهای حاشیه خلیج فارس که قدمت چندانی ندارند قرار گرفته و یکی از واکنش های موثر برای جلوگیری از این فرایند نامبارک قرار گرفتن هنر اصیل هرمزگانی ها در صدر ویترین فرهنگی مناطق آزاد است.

وی با بیان اینکه تعاما میان مناطق آزاد قشم و کیش با متولیان فرهنگی و هنری استان در اولویت های استان است، بیان داشت: امیدوارم این ظرفیت عظیم هنری که ریشه هایی به قدمت تاریخ پرافتخار هرمزگان دارد در بالاترین سطح خود معرفی شود.

جهانبخش با اظهار اینکه مسئولان فرهنگی مناطق آزاد هم مطمئنا این دغدغه را دارند که باید با تامل بیشتر به نقطه مطلوب تر نزدیک شویم، تصریح کرد: چنانچه این تعامل هر چه سریعتر اتفاق نیفتد باعث گسست فرهنگی بین قشم، کیش و پیکره مادری (هرمزگان) خواهد شد و این اتفاق آسیبهای جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد و زمینه را برای سوء استفاده اجانب به وجود خواهد آورد.

وی تاکید کرد: رابط فرهنگی بین هرمزگان و مدیریت فرهنگی مناطق آزاد نقش برجسته ای را می تواند ایفا کند البته رابطی که در حلقه تصمیم گیرنده ها جای داشته باشد این موضوع نه تنها شامل مناطق آزاد بلکه با ارتباط مستقیم رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم می تواند اتفاق بیفتد.

وی خاطرشان کرد: آمار اینگونه است که بیش از 50 درصد ایرانی های ساکن کشورهای حوزه خلیج فارس اصالت هرمزگانی دارند که لزوم ارتباط بیشتر و تبادلات فرهنگی در راستای آشنایی بیشتر هرمزگانی ها و حتی بازآموزی فرهنگی هرمزگانی ها در این کشورها بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می رسد. بیش از این نباید درنگ کرد و به مهاجمین فرهنگی اجازه پیش روی بیشتر را داد.

این فعال فرهنگی و هنری در هرمزگان اعتقاد دارد: داشته های فرهنگی ما آنچنان غنایی دارد که قابلیت تسلط بر سایر خرده فرهنگ های بیگانه را داراست. البته همیشه با فرهنگ هایی که با اعتقادات و قانون ما منافاتی ندارد و باعث پیشرفت می شود استقبال می کنیم اما از این نکته نباید غافل شد سطح برنامه ریزی دشمنان فرهنگی بسیار گسترده تر شده و شیب نفوذ به لایحه های مختلف جامعه برای تخریب فرهنگ مان تندتر گشته است./ک

برچسب ها: مناطق ، هنرهای ، بومی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.