سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

بیماران کهگیلویه وبویراحمد در استانهای دیگر سرگردانند/ بازهم خرابی سی تی اسکن یاسوج و گچساران

خرابی تنها دستگاههای سی تی اسکن کهگیلویه و بویراحمد در شهرهای یاسوج و گچساران، بیماران را در استانهای همجوار سرگردان کرده و بر هزینه های درمان آنان افزوده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، صدای آمبولانس سکوت خیابان منتهی به بیمارستان را می شکند و نگاه عابرین را به سوی خود می کشاند. با ورود آمبولانس به حیات اورژانس بیمارستان شهید بهشتی یاسوج، خیل نگاههای نگران از آن قطع می شود.

عابری از دکه دار کنار بیمارستان می پرسد: چی شده؟

دکه دار جواب می دهد: حتما بازهم تصادفی آوردند؟

پرسنل اورژانس مصدوم را بر روی برانکارد می گذارند و به سرعت به اتاق CCU  می برند. خون سر وصورتش را پوشانده و چشمان نیمه بازش به سقف اتاق دوخته شده. گاهی ناله ای می کشد و گاهی نفس نفس می زند.

پزشک او را معاینه می کند، نگاه به چشمانش و سرش. می گوید: سریعا باید از سرش سی تی اسکن بگیرید.

همراهان بیمار نگرانند. از پرسنل اورژانس سراغ بخش سی تی اسکن را می گیرند. یکی از پرسنل، بخش سی تی اسکن را نشانشان می دهد اما دیگری می گوید: چه فایده.. سی تی اسکن که دو هفته است خرابه.

آب سردی روی همراهان بیمار ریخته می شود. حالا چشمهایشان نگران تر از گذشته است.

    چه باید کرد؟
    باید به شهرستان نورآباد در استان فارس منتقل شود و آنجا سی تی اسکن از او بگیرید.

این داستانی است که این روزها در بیمارستانهای یاسوج و گچساران تکرار می شود. اگرچه تنها تفاوت این داستان در این دو شهر این است که بیماران گچساران به شهرستان بهبهان در استان خوزستان منتقل می شوند.

دو سی تی اسکن برای 700هزار نفر جمعیت

استانی با نزدیک به 700هزار نفر جمعیت تنها دو سی تی اسکن در شهرهای یاسوج و گچساران دارد و حالا از قضای روزگار هردو خراب شده اند تا بیماران و نیازمندان کهگیلویه و بویراحمد را سرگردان استانهای همجوار کنند.

اگرچه رنج این سفر برای بیماران اورژانسی تلختر است چرا که زندگی آنها در دست لحظه هاست و چه لحظه هایی که در این جابجایی ها تلف می شود تا مرگ فرصت زندگی ندهد و آغوشش را بازتر و بازتر کند.  

شاید آخرین قربانی آن جوان گچسارانی بود که پنجشنبه گذشته، وقتی به سی تی اسکن بیمارستان بهبهان رسید که مرگ سایه شومش را بر پیکر نحیف او انداخته بود.

طی دو تا سه هفته گذشه صدها بیمار به بخش سی تی اسکن این بیمارستان ها مراجعه کرده اند و جواب شنیدند که باید به استانهای همجوار بروند.

تحمیل هزینه های بیشتر درمان بر گرده بیماران

نورآباد ممسنی، بهبهان، شیراز و اهواز این روزها میزبان بیماران این استان هستند که رنج سفر و هزینه های درمانی بیشتر را تقبل کرده اند تا سلامتی خود را بازیابند.

یکی از این بیماران می گوید: چند روزبود که بلاتکلیف بودم. دستگاه سی تی اسکن یاسوج خراب بود و پزشک نیز ارائه نسخه درمان را منوط به دریافت نتیجه سی تی اسکن کرده بود.

وی می افزاید: این دو هفته هرچه منتظر ماندم درست نشد و مجبور شدم برای سی تی اسکن به شیراز بروم. هزینه های ایاب و ذهاب واقامت خیلی بالاست و در طول سفر با مشکلات زیادی مواجه شدم.

700میلیون تومان قیمت قطعه خراب شده/ پیگیری برای راه اندازی

با این حال قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج می گوید: دستگاههای سی تی اسکن بیمارستانهای شهید رجایی گچساران و شهید بهشتی یاسوج بیش از دو هفته است که به دلیلی خرابی یکی از قطعات تعطیل هستند.

دکتر کیان دهرابپور می افزاید: عمری از کار این دستگاهها گذشته و برخی قطعات آنها نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد.

وی بیان کرد: تعمیرکارانی از تهران برای رفع خرابی این دستگاهها به یاسوج و گچساران آمدند اما یکی از قطعات این دستگاهها به نام تیوب خراب شده که باید تعویض شود.

دهرابپور قیمت این قطعه  را 700 میلیون تومان عنوان کرد و اظهار داشت: مشکلات مالی دانشگاه یکی از دلایل تاخیر در خرید این قطعه بوده است.

وی افزود: با این حال با رایزنی هایی که با وزارتخانه انجام شده یکی از این قطعات به قیمت 110 میلیون تومان در حال خرید است.

وی بیان داشت: مشکل سی تی اسکن بیمارستان گچساران هم تا سه شنبه هفته آینده رفع خواهد شد.

دهرابپور در خصوص رفع مشکل بیماران نیازمند به سی تی اسکن نیز گفت: با معاونت درمان استان فارس هماهنگی های لازم انجام شده و بیماران به بیمارستان شهرستان نورآباد استان فارس منتقل می شوند.

عدم پذیرش برخی بیماران در نورآباد

اگرچه این مسئول از پذیرش بیماران نیازمند به سی تی اسکن در شهرستان نورآباد خبر می دهد اما برخی بیماران می گویند که "بیمارستان نورآباد از پذیرش آنها خودداری کرده است."

دهرابپور در این خصوص می گوید: بیمارستان نورآباد اعلام کرده که تنها بیماران اورژانسی را پذیرش می کند و لازم است بیماران غیر اورژانسی به این بیمارستان مراجعه نکنند.

وی افزود: برخی پزشکان بدون دلیل و یا به درخواست همراهان بیمار اقدام به تجویز سی تی اسکن می کنند که این بیمارستان را با مشکل مواجه می کند.

با این حال هنوز تا درست شدن سی تی اسکن های یاسوج و گچساران، بیماران این استان که اغلب از بضاعت مالی بسیار کمی برخوردارند در بیمارستانهای استانهای دیگر سرگردانند و وعده دولت هم برای خرید یک دستگاه سی تی اسکن جدید در کهگیلویه و بویراحمد محقق نشده است.

به گفته مسئولین دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سفر چهارم هیئت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد پیشنهاد خرید یک دستگاه سی تی اسکن پیشرفته از سوی این دانشگاه داده شد که مورد موافقت اولیه وزارت بهداشت قرار گرفت.

اگرچه دهرابپور می گوید که "هنوز هیچ خبری از تحقق این وعده نیست."

با این حال بیماران کهگیلویه و بویراحمد نمی توانند منتظر وعده ها بمانند و رنج سفر به استانهای همجوار و افزایش هزینه های درمانی در این اوضاع نابسامان اقتصادی، درد آنان را مضاعف کرده و ای کاش دردها مشترک بودند.
برچسب ها: یاسوج ، درمان ، بیماران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.