سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/دانشنامه/فرهنگی

امام زاده هفتاد و دوتن ساروق کجاست؟

اين بنا در روستاي «ساروق» در شصت و پنج كيلومتري شمال غرب شهرستان اراك قرار دارد و به لحاظ تاريخي و مذهبي مورد توجه و احترام عميق مردم به ويژه اهالي منطقه فراهان است. تاريخ بناي اين ساختمان مربوط به قرن ششم هـ.ق است و الحاقاتي در قرن هفتم هـ.ق و سال 1022 هـ.ق به آن افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک بناهاي زيارتگاهي و تاسيسات جانبي اين بنا از دوره هاي مختلف در ميان يكباغ سر سبز قرار دارند و عبارتند از: ساختمان زيارتگاهي معروف به چهل دختران، بناي زيارتگاهي واقع در سمت غرب، سردابه عميق آب روان (كاريز) واقع در ضلع غربي چهل دختران، بقاياي يك سردابه مخصوص دفن و يا نگهداري اجساد واقع در ضلع شمالي چهل دختران و…

آب يك رشته كاريز قديمي از زير بناي چهل دختران مي گذرد. اين بناي آجري مشتمل بر دو بناي متصل به يكديگر است كه هر دوي آن ها داراي گنبد پوش آجري هستند. طرح فضاي آرامگاه مستطيل شكل است و در بالا با ايجاد چهار گوشواره و سپس تبديل آنها به هشت گوشواره، زمينه را براي پايه گذاري گنبد فراهم كرده اند. اين فضا از طريق يك گذر به دومين اتاق آرامگاهي راه مي يابد.

اين گذر طاقي فاخر و هلالي شكل دارد. هر چند كه دومين اتاق از درون مربع شكل است، اما از بيرون همانند اولين اتاق آرامگاهي هشت ضلعي است.

در بيرون از ساختمان – از سمت جنوب – يك راه پله به سوي بام و گنبدها ديده مي شود. پيرامون يكي از گنبدها در قسمت تحتاني و پايه بيست و دو نيم متر و ارتفاع آن 90/3 متر و پيرامون گنبد ديگر بيست متر و ارتفاع آن 40/2 متر است. بر ديوار هر دو بنا كتيبه اي به خط ثلث نوشته شده است. بر اساس كتيبه موجود اين قسمت بنا به قرن ششم هـ.ق تعلق دارد و بناي كوچك تر به قرن هفتم هـ.ق.

ضريح چوبي گره كاري شده اي در اين مجموعه به چشم مي خورد. روي يكي از صندوق ها تاريخ 700 هـ.قحك شده است. اين بقعه هم چنين داراي درهاي چوبي بسيار نفيس است كه هنر منبت كاري به خوبي روي آن ها نمايان است./س

برچسب ها: ساروق ، زیارتگاه ، بنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.