سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

25 میلیارد تومان هزینه درمان به مردم تحمیل شده است

سرپرست وزارت بهداشت گفت: در سال گذشته بیش از 40 هزار میلیارد تومان گردش مالی حوزه سلامت بوده که 15 هزار میلیارد تومان از اعتبارات عمومی و بیمه بوده و 25 میلیارد تومان به مردم تحمیل شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر طریقت منفرد ،سرپرست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در اولین یادواره شهدای زن جامعه پزشکی کشور گفت: به یمن انقلاب اسلامی، همت مردم و هدایت حاکمیت امکانات بسیاری در صحنه بهداشت و درمان به وجود آمده است، 100 هزار نیروی انسانی تربیت شده اند و امکانات و تجهیزات به وجود آمده ولی به هر دلیلی هنوز بهره وری لازم از این نیرو ها نشده است.

وی افزود: اگر ما از تکریم و رضایت بیماران صحبت می کنیم باید توجه داشته باشیم خدمتگزاران عرصه سلامت نیز جزء این مردم هستند اگر رضایتمندی و کرامت آن ها رعایت نشود نمی توانیم ادای وظیفه به بیماران کنیم.

طریقت منفرد تصریح کرد: دوران پزشکی ، دوران طولانی و سختی است دانشجویان با استعدادی فارغ التحصیل می شوند بر خلاف رشته های دیگر بعد از فارغ التحصیل در مناطق محروم انجام وظیفه می کنند ولی علی رغم این که طب عمومی اولویت اصلی در پزشکی است این افراد به عنوان طبیب عمومی جایگاه لازم اقتصادی و اجتماعی را ندارند و به عناوین مختلف مجبورند وارد دوره های تخصصی شوند.

وی با بیان این که از 80 هزار پزشک عمومی موجود در کشور نزدیک به 50 هزار نفر در حرفه خود به کار مشغول نیستند اظهار کرد: طب عمومی بدنه طب است و متخصصان شاخ و برگ آن این بدنه در جامعه به اضمحلال کشیده شده است. پزشکان عمومی در کشور جایگاه خوبی ندارند این تبعیض بین متخصصان و پزشکان عمومی به خوبی قابل مشاهده است.

سرپرست وزارت بهداشت عنوان کرد: افراد که با این وضعیت و با تراکم مطالبات اقتصادی وارد جامعه می کنیم انتظاراتی را که در شغل شریف پزشکی از آن ها است با اختلال مواجه می شود باید اولویت اصلی ما طب عمومی، مراقبت های اولیه باشد امروز در دنیا به عنوان پزشک خانواده از این افراد حداکثر استفاده می شود.

وی ادامه داد: از ذخیره قانونی طب اسلامی و بومی همراه با طب نوین باید استفاده شود این اقدام از حیف و میل كردن هزینه ها جلوگیری می کند.

طریقت منفرد افزود: به جای این که این پزشکان را به اجبار به مناطقی بفرستیم که تمایلی ندارند و یا متخصصانی که امکان انجام وظیفه را ندارند امکانی را فراهم کنیم که آن ها داوطلبانه به نقاط دور افتاده بروند که این خواسته با تلاش مقدور است. برای تامین نقاط محروم می توانیم با ایجاد انگیزه در این افراد آن ها را داوطلبانه اعزام کنیم اگر از نظام اقماری استفاده کنیم شرایطی را که از پزشک خانواده انتظار داریم تامین خواهد شد.

وی عنوان کرد: امکان نیست که با سرانه 500 دلاریمان مانند کشورهای دیگر در مصرف سرانه پروسیجرهای پرقیمتی مانند ام ار ای غیر ضروری تجویز می شود که امروز به تجارت تبدیل شده است که دز آینده نزدیک نمی توان از بیت المال برای این هزینه های غیر ضروری استفاده کرد

به کار گیری طب عمومی ، مراقبت های اولیه به همراه طب اسلامی همراه با طب نوین قسمت عظیمی از نیازهای جامعه را برطرف میکنند

سرپرست وزارت بهداشت كفت: بیش از 40 هزار میلیارد تومان در سال گذشته گردش مالی حوزه سلامت بوده که 15 هزار میلیارد تومان آن از اعتبارات عمومی و بیمه ها بوده است و 25 میلیارد تومان به مردم تحمیل شده است./ح


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.