سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چين چالش جدي اقتصاد آمريكا

پايگاه خبري "امريكن دريم" در مقاله اي به بررسي شرايط فعلي اقتصاد چين و آمريكا و پيامدهاي ظهور اقتصادي چين در جهان و بازارهاي آمريكا پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين مقاله آمده است، شرايط كنوني چنين بازگو مي كند كه چين در صحنه اقتصاد جهان در حال ربودن گوي سبقت از آمريكا مي باشد.  اكنون روند نزولي شاخص اقتصادي ابر قدرت اقتصاد جهان كاملا محسوس مي باشد و دومين قدرت اقتصادي جهان(چين) روز به روز در حال قوي تر شدن است. در واقع، چین در حال حاضر برتری اقتصادی خود را در برخي حوزه ها نشان داده است.  

ميزان تولید محصولات چين از آمريكا بيشتر مي باشد، از طرفي حجم مبادلات كالاي چين با ديگر كشورها در مقايسه با آمريكا بيشتر مي باشد.

در سالهاي اخير آمار توليد خودروي چين از آمريكا بيشتر بوده است، همچنين ميزان تولید طلاي چين از آمريكا بيشتر  و متعاقبا حجم مصرف انرژي آن از آمريكا به مراتب بالاتر بوده است. 

امروزه حجم توليد ذغال سنگ چين و فولاد آن از خود آمريكا هم بيشتر مي باشد.  

 ميزان خريد سالانه كالا چيني از سوي آمريكا،به مراتب از ميزان خريد چين از محصولات آمريكايي بيشتر بوده است كه همين امر چين را به مراتب ثروتمندتر از آمريكا كرده است. 
امروزه سياستمداران آمريكايي به پكن مكررا سفر مي كنند و از آنها مي خواهند تا در مورد بدهي هاي امريكا(منابع مالي در اختيار چين) با آمريكا كنار بيايند. 
امروزه، آمريكا به چین بیش از یک تریلیون دلار مقروض مي باشد و چینی ها بزرگترين ذخایر ارزی تاريخ جهان را نيز در اختيار دارند. 
 همه این ثروت ها ملت چين را در طي اين چند دهه گذشته، به شكل قابل توجهي متحول ساخته است.   
از شرايط فعلي اقتصاد جهاني(واقعيت كنوني) مي توان به صراحت اعلام داشت كه چين در مسير پيشرفت و آمريكا در مسير پسرفت حركت مي كند و انتظار جابجايي رده بندي ابر قدرت هاي جهان،دور از انتظار نخواهد بود.
چین اكنون رتبه یک صادر کننده کالا را از سال 2009 در اختيار دارد و در حال حاضر چین در يك نقطه عطف ديگري در راه تسلط اقتصادی جهانی پيش مي رود.
با مقايسه حجم کل صادرات کالايي و واردات، چین در حال حاضر در مقايسه با آمريكا،داراي حجم مبادلاتي بيشتري نسبت به امريكا مي باشد. 
نقش در حال ظهور چین به عنوان مهره اي جديد در عرصه تجارت جهانی،تمام روابط و تعاملات منطقه اي را تحت تاثير قرار داده است.   

بلومبرگ در مقاله اي در اين خصوص چنين اظهار مي دارد: نفوذ رو به رشد چین در عرصه تجارت جهانی في الواقع تهدیدي ست جدي براي عملكرد بلوکهای تجاری منطقه ای كه از مهمترين شركاي تجاري در اين چند دهه مي باشند.

بر اساس برآوردها احتمال دو برابر شدن حجم صادرات آلمان به چین در مقايسه با فرانسه تا پایان این دهه وجود دارد. 

اونیل، رئیس بخش مدیریت دارایی گلدمن ساکس و اقتصاددان در مصاحبه اي اظهار داشت."ار ديد بسیاری از کشورهاي جهان، چین در حال تبدیل شدن به مهم ترین شریک تجاری دو جانبه آنها مي باشد". 

وي در ادامه افزود:اگر شرايط چنين ادامه داشته باشد بي شك در پایان دهه، بسیاری از کشورهای اروپایی تجارت خود با چین را در مقایسه با شرکای دوجانبه در اتحاديه اروپا در دستور كار خود قرار خواهند داد". 

اكنون به برخي از پيامدهاي منفي تسلط اقتصادي چين در صورت تسلط بر اقتصاد جهان-و واقعيت هاي كنوني اقتصاد جهان در متن ذيل مي پردازيم:

1- در حال حاضر چين-با احتساب مجموع حجم واردات و صادرات كالا-رتبه نخست جهان را در عرصه تبادلات كالايي در اختيار دارد.

2 - در سال 2012، ارزش دلاري كالاهاي فروخته شده آمريكا به چين در حدود 110 میلیارد دلار بوده اين در حاليست كه در همان سال چين نيز 425 ميليارد دلار كالا به آمريكا فروخته است. اين مورد بیشترین کسری تراز تجاری يك كشور در عرصه اقتصاد جهان(تاكنون) بوده است.

3- به طور کلی، در طول دهه گذشته كسري تجاري ایالات متحده آمریکا با چین به بيش از 2.3 تريليون دلار رسيده است. 

4 - چین در حال حاضر بزرگترین بازار خودروي جهان را در اختيار دارد.

5 - ذخایر ارزي چين در حال حاضر بزرگترين ذخيره ارزي جهان مي باشد. 

6 - چين بزرگترين توليد كننده كالا در جهان مي باشد.

7 - چین همچنين بزرگترين وارد کننده طلا در جهان است.

8- لباس تیم المپیک آمریکا نيز ساخت كشور چین بوده است.

9-  85 درصد از درخت های کریسمس مصنوعی موجود در بازار آمریکا، در چین ساخته شده اند.

10- شيشه هاي بكار رفته در ساختمان جديد مرکز تجارت جهانی ساخت كشور چين مي باشند. 

11- مجسمه یادبود دكتر مارتین لوتر کینگ در نشنال مال امریکا ساخت كشور چين مي باشد.

12 یکی از دلایلي كه صادرات مواد به چین بسيار مشكل است،به دلیل تعرفه های سنگين دولت چين مي باشد. 
بنا به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، یک جیپ گرند چروکی که در ايالت متحده حدود 27.490 دلار قیمت گذاری می شود كه در چین به واسطه همين تعرفه هاي سنگين در حدود 85000 دلار فروخته می شود. 

13-در يك دهه گذشته،سرعت رشد اقتصادي چین 7 برابر بیش تر از آمریکا بوده است.

14-از سال 2000،ایالات متحده 23 درصد از مشاغل بخش صنعت خود را از دست داده است. 

15 از زماني كه چين به سازمان تجارت جهاني پيوسته است، ایالات متحده به طور متوسط هر ماه 50هزار شغل های در بخش تولیدی خود را از دست داده است. 

16، ایالات متحده از سال 2001 به بعد بیش از 56 هزار واحد توليدي خود را از دست داده است. 

17-بنا به گزارش موسسه سیاست اقتصادی، آمریکا هر ساله نیم میلیون شغل را به خاطر نفوذ چین در بازارهاي داخلي و منطقه اي از دست داده است. 

18 ميزان توليدات بخش خودروي چين دو برابر حجم توليدات آمريكا در اين بخش مي باشد.

19 پس از ارائه لايحه نجات صنعت خودرو، حدود 70 درصد از تمام توليدات شركت جنرال خودرو خارج از ایالات متحده توليد شده اند.

20-پس از اخذ مالیات بیشتر از آمریکایی ها در برنامه كمك اقتصادي دولت در صنعت خودرويي،شرکت جنرال موتورز با یازده شرکت دولتی چین سرمایه گذاری مشترک انجام داده است(به عبارتي انحصار بودن  خود را از دست داده است). پيامد ديگر اين قراردادهاي مشترك، انتقال دانش اين صنعت به رقيب واشنگتن،تلقي مي گردد. 

21-در سال 1998، در بخش صادرات تكنولوژي ایالات متحده 25 درصد از بازار جهان را در اختیار داشت در حاليكه چین در آن زمان فقط 10 درصد بازار را در اختيار داشت.! ده سال بعد، سهم ایالات متحده به کمتر از 15 درصد و سهم چین  تا 20 درصد افزايش داشته است.

22- در ده سال گذشته ایالات متحده آمریکا بیش از یک چهارم مشاغل بخش هاي تولیدی (با فن آوري بالا) را از دست داده است. 

23- صادرات چین به ایالات متحده آمریکا تجهیزات کامپیوتری مي باشد،در حاليكه بهترين كالاي صادراتي آمريكا به چين قطعات(لزوما بي ارزش) مي باشد. 

24 -کسری تجاری آمریکا با چین در حال حاضر بیش از 30 برابر بيشتر از كسري تجاري سال 1990 مي باشد. 

25- در حال حاضر مصرف انرژی چین بیشتر از ایالات متحده مي باشد.

26- چین در حال حاضر بزرگترين تولید کننده محصولات در کل جهان مي باشد.

27 -ميزان مصرفي سيمان چين از ميزان مصرفي جهان نيز بيشتر مي باشد.

28-در حال حاضر چین تولیید کننده برتر صنعت انرژی خورشیدی و بادی جهان می باشد. 

29-در حال حاضر، میزان تولیدی زغال سنگ کشور چین تقریبا سه برابر آمریکا می باشد. 

30- در حال حاضر ميزان توليدات فولاد صنعت چین 11 برابر ايالت متحده مي باشد. 

31-  چین بیش از 90 درصد از محصولات جهانی ساخته شده از عناصر خاکی کمیاب را توليد مي كند.

32-چین در حال حاضر تامین کننده اول قطعات نظامی حساس در صنعت نظامی ایالت متحده محسوب می شود. 

33-در یک بررسی اخیر که توسط کمیته پشتیبانی نیروهای مسلح سنای ایالات متحده انجام شد،نشان مي دهد كه بیش از یک میلیون قطعه ی تقلبی چینی (بي كيفيت) در انبارهاي مهمات وزارت دفاع موجود مي باشند.

34- 15سال گذشته، کشور چین رتبه 14 مقالات علمی و پژوهشی را در سطح جهان در اختيار داشت. اما در حال حاضر،انتظار مي رود چین در آینده ای نزدیک مقام اول جهان را به خود اختصاص دهد. 

35-چین در حال حاضر بیشترین فارغ التحصیل دکترا در رشته های مهندسی را به خود اختصاص داده است(حتی بیشتر از آمریکا) 

36 - ميزان بدهی ها در بخش خانوار ایالات متحده 136 درصد از درآمد خانوارها را به خود اختصاص داده است. در چین، ميزان (نسبت)بدهی خانوار به طور متوسط، 17 درصد از درآمد خانوار را به خود اختصاص داده است.

37 - ميزان خريد مستغلات در آمريكا از سوي چين در سالهاي اخير افزايش چشمگيري داشته است به عنوان مثال از هر ده خانه اي که در ایالت کالیفرنیا در سال 2011 به فروش رسيده،يك خانه توسط شهروندان چيني خريداري شده است.

بدين ترتيب در سال های آینده نفوذ چین در عرصه اقتصاد جهانی بيشتر از اين نيز خواهد شد.

بنا به پيش بيني صندوق بین المللی پول،چین در سال 2016 از اقتصاد ایالات متحده پيشي خواهد گرفت و خود را به عنوان غول اول اقتصاد جهان عرضه خواهد كرد. 

رابرت فوگل اقتصاددان برنده جایزه نوبل، از. دانشگاه شیکاگو مي گويد: اگر شرايط فعلي ادامه داشته باشد،حجم اقتصاد چين در سال 2040 سه برابر اقتصاد آمريكا خواهد بود. 


برچسب ها: چین ، اقتصادی ، آمریکا ، ابرقدرت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.