سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست وزارت بهداشت:

دستمزد کافی به پزشكان عمومي تعلق نمی‌گیرد

سرپرست وزارت بهداشت گفت: بار اصلی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بر دوش پزشکان عمومی است که دستمزد کافی به آنها تعلق نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، محمدحسن طریقت منفرد امروز در همایش اولین یادواره شهدای زن جامعه پزشکی کشور با اشاره به نقش پزشکان عمومی در جامعه پزشکی اظهار داشت: به یمن انقلاب اسلامی امکانات بسیار زیادی در عرصه بهداشت و درمان به وجود آمده ولی با وجود بیش از 100 هزار نیروی انسانی تربیت شده هنوز بهره‌وری لازم بدست نیامده است.

وی افزود: اگر رضایتمندی بیماران حاصل نشود، نمی‌توانیم ادعای انجام وظیفه کنیم؛ علیرغم طب عمومی و مراقبت‌های اولیه که بسیار حائز اهمیت است پزشکان عمومی از نظر معیشت دچار کمبودها و مشقت‌های فراوانی در زندگی هستند.

وی بیان داشت: نزدیک به 80 هزار پزشک عمومی وجود دارند که بیش از 50 هزار نفر از آنها در رشته خود فعالیت نمی‌کنند؛ به خاطر تخصص و فوق تخصص‌گرایی جایگاه طب عمومی مورد اقبال جامعه قرار نگرفته است.

طریقت منفرد تأکید کرد:‌ بار اصلی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بر دوش پزشکان عمومی است که دستمزد کافی به آنها تعلق نمی‌گیرد.

وی با اشاره به دوره فوق تخصص تصریح کرد: متأسفانه کسانی هستند که حق الزحمه پزشکان دوره فوق تخصص را به نوعی در جیب خود قرار می دهند که نه در صندوق بیمه وجود دارد و نه در صندوق دستمزدها.

طریقت منفرد در ادامه بیان داشت: در حال حاضر هر چقدر توان داریم باید از مراقبت‌های اولیه حمایت کنیم و برای پایین آوردن هزینه‌ها از طب اسلامی استفاده کنیم.

سرپرست وزارت بهداشت خاطر‌نشان کرد: به جای اینکه پزشکان عمومی و متخصص را به جاهایی که تمایل ندارند، بفرستیم باید امکاناتی را فراهم کنیم که آنها داوطلبانه به نقاط محروم برای درمان مستضعفان بروند که این امر مقدور است.

وی با اشاره به نقش بسیج پزشکی در درمان محرومان گفت:‌ رهبر انقلاب استقلال کشور را به هیچ چیز نمی‌دهد در نتیجه ما نیز باید در استقلال طبابت و کمک به محرومان کوشا باشیم.

طریقت منفرد با توجه به تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی تأکید کرد: با وجود سرانه 500 دلاری جایز نیست ما دست به ولخرجی‌هایی بزنیم که در کارهای ما اختلال ایجاد کند در صورتی که می‌توانیم این امکانات کم را به طور مازاد به سطوح بعدی منتقل کنیم.

وی افزود:‌ تخصص‌گرایی موجب ایجاد معضلاتی در جامعه پزشکی از جمله نااستواری در ریشه پزشکی یعنی طب عمومی شده است.

سرپرست وزارت بهداشت در پایان خاطر‌نشان کرد: با توجه به درآمدهای سال قبل وزارتخانه مبلغ 2500 میلیارد تومان به مردم تحمیل شده که در شرایط فعلی و در زیر این فشارها و تحریم ها برای مردم می‌تواند غیرقابل تحمل باشد زیرا مردم نیازهای دیگر خود را می‌توانند تحمل کنند ولی نیازهای پزشکی مانند دارو و درمان غیرقابل چشم‌پوشی است.
انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.