سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واشینگتن پست:

ایران آماده راه اندازی 50 هزار ماشین سانتریفیوژ در نطنز است

روزنامه واشینگتن پست با اشاره به برخی ادعاها و اطلاعات منتشر شده از جانب دولت امریکا ادعا کرد که ایران آمادگی فنی لازم برای راه اندازی 50 هزار ماشین سانتریفیوژ را در نطنز کسب کرده است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، روزنامه واشینگتن پست با اشاره به برخی ادعاها و اطلاعات منتشر شده از جانب دولت امریکا ادعا کرد که ایران آمادگی فنی لازم برای راه اندازی 50 هزار ماشین سانتریفیوژ را در نطنز کسب کرده است.
 
این روزنامه در مقاله‌ای به قلم جابی واریک که در تاریخ 26 بهمن 1391 (14 فوریه 2013) منتشر شده، ادعا کرد ایران قصد داشته حدود یک سال پیش صدهزار مگنت حلقه‌ای شکل از چین خریداری کند.
 
واریک که خبرنگار ارشد امور ایران در این روزنامه است، در اینباره نوشت: «با وجودی که ایران دائما به دنبال خرید اقلام ممنوعه از فروشندگان خارجی است این موضع غیرعادی است چرا که این حجم سفارش در عمل برای مجهز کردن پنجاه هزار سانتریفوژ جدید کافی است. این مقدار پنج برابر تعداد سانتریفوژهای فعلی ایران است».
 
در ادامه این مقاله آمده است: «مقامات آمریکائی اعلام کرده اند که در ماه های اخیر ایران به دنبال خرید کالاهای حساسیت برانگیز بوده است. در ماه اکتبر دادستانی فدرال آمریکا یک تبعه تایوانی مستقر در ایالت تگزاس را به اتهام کمک به ایران برای خرید صدهزار قطعه از شرکتهای آمریکائی طی پنج سال محکوم کرد. این قطعات شامل وسائل الکترونیکی بود که در تاسیسات هسته ای و سیستم های هدایت موشک از آنها استفاده می شود. مگنت های قوی که در دستگاههای سانتریفوژ استفاده می شوند در نیروگاههای برق هسته ای هم کاربرد دارند».
 
این روزنامه سپس از قول دیوید آلبرایت رییس موسسه علوم و امنیت بین المللی که اخیرا تحلیلی مفصل درباره مسئله خرید مگنت از سوی ایران منتشر کرده، می نویسد: «با توجه به اینکه هر دستگاه به دو مگنت نیاز دارد سفارشی که ایران برای خرید این مگنت ها داده برای پنجاه هزار دستگاه سانتریفوژ جدید کافی است. البته تعدادی از این مگنت ها هم برای تعمیر دستگاهها و به عنوان قطعات یدکی نگهداری می شوند. این اقدام نشان می‌دهد که ایران می‌خواهد سانتریفوژهای بیشتری راه اندازی کند».
 
واشینگتن پست ادامه داده است: «ایران این مگنت‌ها را که از ماده ترکیبی موسوم به استرونتیوم باریوم و هیدروکسید آهن ساخته شده است در اواخر سال 2011 به یک فروشنده چینی سفارش داده است. به گفته یک مقام آمریکایی ایران همچنان به دنبال خرید فن آوری های ممنوعه از طریق فروشنده های خارجی است. طبق گزارش موسسه علوم و امنیت بین الملل، شرکتی که این سفارش ها را برای ایران انجام داده قبلا هم با تلاش های ایران برای دستیابی به فن آوری های مهم و حساس در ارتباط بوده است. دولت کانادا اواخر سال گذشته نام این شرکت را در فهرست شرکتهای تحریم شده قرار داد».
 
 اولی هاینونن از بازرسان سابق آژانس نیز به این روزنامه گفته است: «این نوع مگنتی که ایران به دنبال آن است مخصوص سانتریفوژهای IR-1 است و نمی‌توان از آن در سانتریفوژهای پیشرفته IR-2m که ایران به تازگی آزمایش کرده است استفاده کرد. او گفت: «این تعداد سفارش معقول به نظر می‌رسد چون ایران قبلا اعلام کرده بود که قصد دارد پنجاه هزار سانتریفوژ IR-1 نصب کند.» هاینونن افزود مقامات آژانس مدارکی دارند که نشان می‌دهد ایران تلاش می‌کند تا بتواند قطعات مهم و پیشرفته‌ای برای دستگاههای IR-2m تهیه کند».
 
ايران هسته‌اي مي نويسد: روزنامه واشینگتن پست همچنین از قول یک دیپلمات امریکایی در این باره نوشت: «یک دیپلمات اروپائی که به اطلاعات مربوط به تاسیسات هسته ای ایران دسترسی دارد و خواست نامش فاش نشود گفت: ایران خودش را در موقعیتی قرار داده است تا بتواند سریعا به پیشرفت های هسته ای برسد. هر اقدامی می تواند موقعیت را خطرناک تر کند».

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.