سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بحرين: خاموشي صداي بي صدايان

"كاترين گالاگر" در مقاله اي تحت عنوان "بحرين: خاموشي صداي بي صدايان" كه در خبرگزاري "الجزيره" منتشر شده است با انتقاد از سركوبگري رژيم آل خليفه اشاره مي كند كه هرگونه پيشرفتي در روابط رژيم بحرين و مردم آن كشوري مشروط به آزادي سريع زندانيان آن كشور است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الجزيره، نويسنده در ابتداي مقاله خود به تلاش شيعيان بحرين براي كسب حقوق قانوني خود و اعتراضات شان در دو سال اخير اشاره مي كند و مي نويسد "بحرين كشور كوچكي است، نبايستي فراموش كرد كه ناوگان پنجم نيروي دريايي آمريكا در آن كشور حضور دارد. كشوري كه از دو سال گذشته تاكنون شاهد اعتراضات بسياري بوده است و پليس نيز همواره بصورتي سركوبگرانه با استفاده از گاز اشك آور و شليك گلوله به سوي معترضين سعي نموده تا اعتراضات را در بحرين خاموش سازد." 

وي در ادامه به ديدار خود با "نبيل رجب" از فعالان سياسي مخالف رژيم آل خليفه مي پردازد و مي نويسد "من دوسال پيش در 14 فوريه سال 2011، زماني كه موج بيداري اسلامي در منطقه به تازگي آغاز شده بود به بحرين سفر كردم. من در آپريل سال 2012 ميلادي نيز با نبيل رجب معاون فدراسيون حقوق بشر و رئيس مركز حقوق بشر براي بحرين ديدار نمودم. رجب از سرشناس ترين مبارزان بحريني است. وي در آغاز موج بيداري اسلامي در بحرين تلاش نمود تا نقض حقوق بشر از سوي رژيم آل خليفه، حكومت مورد حمايت آمريكا در بحرين را به گوش جهانيان برساند. در دومين سفر خود در ماه سپتامبر به كشور بحرين، با بازداشت رجب مواجه شدم. او به اتهام تحريك مردم و سازماندهي "تجمع غير قانوني" بازداشت شده بود. در دسامبر سال 2012 ميلادي دادگاه تجديدنظر حكم وي را به دو سال حبس كاهش داد. رجب در طول مدت حبس خود توسط رژيم آل خليفه از ساير زندانيان جدا نگهداري شده است." 

وي در ادامه به فعاليت هاي "نبيل رجب" اشاره مي كند و مي نويسد "در جولاي سال 2011، حمد بن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين دستور تشكيل كميسيوني به اصطلاح مستقل براي بررسي جنايات صورت گرفته از سوي نيروهاي امنيتي بحرين را داد. در گزارش نوامبر سال 2011 اين كميسيون مشخص شد كه ماموران امنيتي و پليس بحرين خشونت ها و شكنجه هاي بسياري را در مورد بازداشت شدگان اعمال نموده بودند. همچنين بازداشت هاي خودسرانه و فقدان دسترسي به دادگاههاي مستقل براي بازداشت شدگان نيز در اين گزارش ذكر شده بود." 

وي در ادامه به تداوم بازداشت معترضين بحريني توسط دولت بحرين اشاره مي كند و مي نويسد "عبدالهادي الخواجه يكي از زندانيان سياسي اي بوده است كه بدليل حمايت از حقوق بشر بازداشت شده است. ابراهيم شريف نيز دبيركل حزب "وعد" نيز پيش از برگزاري دادگاهش شكنجه شده بود. همچنين از جمله ديگر فعالان سياسي مي توان به "مهدي ابوديب" رئيس انجمن معلمان بحريني اشاره كرد و در آپريل سال 2012 بازداشت شد." 

وي در ادامه به عدم تحقق وعده هاي رژيم آل خليفه پرداخته و مي افزايد "عليرغم آنكه حمد بن آل خليفه پادشاه بحرين وعده ايجاد اصلاحات را داده بود ولي واقعيت آنست كه پس از گذشت بيش از يك سال از هنوز اين وعده ها بطور كامل از سوي رژيم آل خليفه اجرا نشده اند. در عوض بازداشت هاي گسترده آن رژيم ادامه يافته است و از آغاز فوريه سال 2011 ميلادي تاكنون بيش از 80 نفر بازداشت شده اند. تنش بين دولت و مخالفين شيعه بحريني همچنان ادامه دارد. عليرغم مذاكره ميان دولت بحرين و مخالفين اما هنوز هم پيشرفت قابل توجهي از سوي رژيم آل خليفه براي اصلاح امور ديده نشده است. مسلم است كه رژيم آل خليفه بايستي خشونت ها را متوقف سازد. فرانسه و آمريكا عليرغم نقض گسترده حقوق بشر از سوي رژيم آل خليفه به حمايت از آن رژيم ادامه مي دهند و تجهيزات نظامي بيشتري را در اختيار آنان قرار مي دهند. اين مسئله خود باعث وخيم تر شدن تبعات بحران مي شود. در نخستين گام براي حل اين بحران، زندانياني چون رجب و ساير مدافعان حقوق بشر بايستي از زندانهاي رژيم آل خليفه آزاد شوند تنها در اين صورت و تعهد دولت بحرين به وعده هاي خود و محترم شمردن حقوق مردم آن كشور پيشرفتي در روابط ميان دولت و مخالفين ايجاد خواهد شد." 


برچسب ها: بحرین ، خاموشی ، زندانی ، پیشرفت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.