سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیانیه ناکارتس پس از مذاکره در تهران:

ناکارتس: تعهد ما به گفتگو با ایران تزلزل‌ناپذیر است

معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که تعهد آژانس برای گفتگو با ایران تزلزل‌ناپذیر است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران هسته‌اي؛ "هرمن ناکارتس" معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که تعهد آژانس برای گفتگو با ایران تزلزل‌ناپذیر است.

ناکارتس که روز چهارشنبه 25 بهمن (13 فوریه 2013) را در تهران به گفتگو با تیم ایرانی با هدف تدوین یک سند رویکرد ساختاری(مدالیته) برای حل و فصل موضوع ابعاد احتمالی نظامی گذرانده بود، روز 26 بهمن هنگام ورود به فرودگاه وین در جمع خبرنگاران دیدگاه خود را درباره این دور از مذاکرات بیان کرد.

متن کامل اظهارات ناکارتس که عینا روی سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی هم منعکس شده، چنین است:

صبح به خیر، ما (در تهران) گفتگوهایی درباره سند رویکرد ساختاری(مدالیته) داشتیم، اما موفق نشدیم این سند را نهایی کنیم. همان‌گونه که می‌دانید براساس توافق قبلی، سند رویکرد ساختاری(مدالیته) می‌تواند رفع مسائل مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران را تسهیل کند. تعهد ما مبنی بر تداوم دیالوگ و گفتگو با ایران غیرقابل تغییر است. ما اکنون سخت کار خواهیم کرد تا اختلافات باقی‌مانده را رفع کنیم. اما برای تعیین مسیر آتی به زمان نیاز داریم. همانند دور قبلی این بار هم به ما اجازه بازدید از سایت پارچین داده نشد.

متن انگلیسی اظهارات ناکارتس چنین است:

Good morning. We had discussions on the structured approach document but could not finalize the document. As you know, that document, once agreed, should facilitate the resolution of outstanding issues regarding possible military dimensions of Iran's nuclear programme. However, our commitment to continued dialogue is unwavering. We will work hard now to try and resolve the remaining differences, but time is needed to reflect on the way forward. As on previous occasions, we were not granted access to Parchin.

بیانیه ناکارتس که لحن و ادبیاتی مثبت دارد در حالی صادر شده است که "علی اصغر سلطانیه" رییس هیئت ایرانی مذاکره کننده با آژانس نیز روز چهارشنبه خبر داده بود که ایران و آژانس موفق به نهایی کردن بخشی از متن مدالیته شده‌اند.

متن اظهارات سلطانیه که از جانب دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران منتشر شده، چنین است:

«مذاکرات تخصصی فشرده با تیم 8 نفره آژانس به سرپرستی معاون مدیر کل در امور پادمان پیرامون مدالیته و چارچوبی برای حل و فصل موضوعات مربوط به ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ایران، در روز جاری در تهران برگزار شد. ضمن رفع برخی اختلافات و توافق بر مواردی از متن مدالیته مقرر شد پیرامون پیشنهادهای جدیدی که در این جلسه ارائه گردید، طرفین بررسی و نظرات خود را در جلسه بعد ارائه نمایند».

انتهاي پيام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.