سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احمدي نژاد در نخستين همايش ملي توسعه سواحل مكران و اقتدار دريايي ايران:

بايد جريان ثروت، سرمايه و نيروي انساني از مناطق مرزي و حاشيه‌اي به مركز كشور معكوس شود

رييس جمهور گفت: بايد جريان ثروت، سرمايه و نيروي انساني كه از بيش از 70 سال پيش تا حال حاضر از مناطق مرزي و حاشيه‌اي كشور به مركز جريان دارد، معكوس شود و اين شدني است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري؛ "محمود احمدي‌نژاد" صبح امروز (شنبه) در مراسم افتتاحيه نخستين "همايش ملي توسعه سواحل مكران و اقتدار دريايي جمهوري اسلامي ايران" در دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار با بيان اينكه سفر به استان سيستان و بلوچستان همواره براي بنده انگيزاننده و اميدبخش بوده است، گفت: موضوع اين همايش يعني امنيت و آباداني بسيار مهم و جزو آرزوهاي هميشگي ملت‌ها و اقوام است.

رييس جمهور با اشاره به اينكه امنيت و آباداني و پيشرفت، همبستگي بالايي با هم دارند، افزود: هر جا امنيت برقرار شود، آباداني به دنبال خود مي‌آورد و هر جا كه آباداني مبتني بر عدالت ايجاد شود امنيت به دنبال خود مي‌آورد و اين دو مكمل يكديگر هستند.

احمدي‌نژاد با تأكيد بر اينكه هم تأمين امنيت و هم آباداني بايد متكي و مبتني بر طبيعت منطقه و منابع عمومي باشد، اظهار داشت: امنيت متكي بر معادلات بين‌المللي با تغيير اين معادلات مخدوش مي‌شود، اما امنيت مبتني بر منابع اقتدار بومي، ملي و سرزميني مخدوش شدن نيست و امنيت و آباداني ايران بايد مبتني بر انديشه، تدبير و ظرفيت‌هاي ملي سرزميني اين كشور باشد.

رييس جمهور با بيان اينكه توانمندي‌هاي طبيعي هم فرصت و هم تهديد است، تصريح كرد: اينكه ظرفيت‌هاي ملي، تهديد باشد يا فرصت به نوع نگاه و عمل ما برمي‌گردد كه براساس آنها بتوانيم اين توانمندي‌ها را در خدمت اهداف خود به خدمت بگيريم يا نه؛ اگر بتوانيم از سواحل وسيع و گسترده مكران در كنار درياي عمان بهره بگيريم و در اين منطقه حضور مقتدرانه داشته باشيم، اين ظرفيت براي ما فرصت است و مي‌تواند ديگر ظرفيت‌ها را گسترش دهد و به‌حمدالله امروز با دستور مقام معظم رهبري نيروي دريايي براي بهره گرفتن از اين توانمندي‌ها در منطقه حضور يافته و در حال تطبيق خود با شرايط و استفاده از موقعيت‌هاي منطقه است.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه آباداني نيز بايد متكي بر استعدادهاي بومي باشد، خاطرنشان كرد: ايران كشوري استثنايي است؛ در حالي كه به لحاظ تاريخي و فرهنگي از بيش از 7 هزار سال سابقه تمدن انساني فارغ از هرگونه شرك و آلودگي‌هاي اينچنيني برخوردار است، همواره از ملتي موحد، كمال‌جو، حق‌طلب برخوردار بوده است و سراغي از آن نيست كه كلمه حقي به اين ملت عرضه شده باشد اين مردم از آن مطلع شوند اما از سر لجاجت و تعصب آن را نپذيرند.

رييس جمهور با اشاره به اينكه طايفه‌گرايي و ملي‌گرايي از نوع تعصبي آن هيچ‌گاه نزد ملت ايران وجود نداشته است، گفت: ملت ايران هيچ‌گاه به لحاظ اينكه ايراني است خود را برتر از ديگران ندانسته بلكه همواره با برجسته‌كردن ويژگي‌هاي انساني و فرهنگي برتري خود را آشكار كرده است و هميشه به دنبال صلح و آرامش بوده است.

احمدي‌نژاد ادامه داد: وقتي اسم اقوام گوناگون برده مي‌شود، كساني كه با تاريخ آشنايي دارند با ذكر نام هر يك از اين اقوام يك‌سري ويژگي‌ها همچون فريبكاري و موذي‌كاري در ذهنشان متبادر مي‌شود اما در هر جا و هر زمان كه نامي از ايران برده مي‌شود تعالي، كمال انساني، فرهنگ، انديشه، هنر، ادب و علم به ذهن همگان متبادر مي‌شود.

رييس جمهور در ادامه با بيان اينكه در جمهوري اسلامي ايران به لحاظ جغرافيايي نيز ويژه است، گفت: وقتي ايران را در ذهن مجسم مي‌كنيم سواحل شمالي و جنوبي اين كشور مرزهاي طولاني و شرقي و غربي آن وسعت و پهناوري، اقليم چهار فصل، 14 ميليون هكتار جنگل، 50 ميليون هكتار زمين قابل كشت، صد ميليون هكتار مراتع و منابع طبيعي، 25 ميليون هكتار كوير سرشار از معادن و ثروت خدادادي گسترده شده در تمام اين سرزمين به چشم مي‌آيد و هيچ‌كجاي اين آب و خاك نيست كه زرخيز نباشد.

احمدي‌نژاد اضافه كرد: هرجا كه قابليت كشاورزي وجود دارد، از بهترين زمين‌ها برخوردار است و هر جا كه كوير است سرشار از معادن مختلف بوده كه هنوز حتي از مقدار اندكي از آن هم بهره‌برداري نشده است و اينها ظرفيت استثنايي از نظر طبيعي براي ايران ايجاد كرده است.

رييس جمهور با بيان اينكه ظرفيت نيروي انساني كشورمان به لحاظ استعداد، قطعاً از متوسط جهاني بسيار بالاتر است، اظهار داشت: اگر بگوييم نيروي انساني ايراني از هر لحاظ در دنيا سرآمد است، شايد بگويند ملي‌گرايي مي‌كنيد، اما كافي است، جستجو كنيد تا ببينيد در هر كجاي دنيا كه چند ايراني زندگي مي‌كنند، توانسته‌اند خيلي سريع خود را به رتبه‌هاي بالاي علمي برسانند؛ نيروي انساني ايراني پاك، مؤمن، دلسوز، برخوردار از نگاه انساني و علاقمند به خدمت است و اين ظرفيت عظيمي را براي اين سرزمين به ارمغان آورده است كه مي‌توانيم با تكيه بر آنها آبادترين و پيشرفته‌ترين كشور دنيا باشيم و لازمه آن يك نگاه، برنامه راهبردي، همبستگي، كار و تلاش است.

احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه در حال حاضر در عرصه اقتصاد مشكلاتي داريم، تصريح كرد: البته منظور بنده از اين سخن، مشكلات تحميلي موضعي كه دشمنان در مسأله فروش نفت و تحريم‌ها براي ما ايجاد كرده‌اند، نيست؛ چرا كه اينها در حركت تاريخي يك ملت مسأله‌اي اساسي و مؤثر نيست.

رييس جمهور با اشاره به اينكه از نزديك به دويست سال پيش تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي مردم از صحنه اداره سياست و اقتصاد كشور و از عرصه فكر، تدبير و عمل به عنوان مهمترين نيروي اداره كشور كنار گذاشته شده بودند، گفت: اين وضع باعث شد در برخي بخش ها، شهر ايجاد شده و در برخي بخش هاي ديگر انباشت ثروت ايجاد شود كه امروز بايد اين وضع را اصلاح كنيم.

احمدي‌نژاد با اشاره به اين كه امروز 3 اشكال اساسي در عرصه مديريت كشور وجود دارد، ادامه داد: اشكال اول جريان و چرخش غلط ثروت در كشور است كه حداقل از 70 سال پيش، ثروت را از مناطق محروم‌تر به مناطق برخوردارتر منتقل كرده است كه اين روند همچنان ادامه دارد و اشكال دوم، حركت ثروت، سرمايه و نيروي انساني به سمت مراكز كشور است كه از نقاط مرزي و حاشيه اي كشور به مركز كشور تخليه مي شود.

رييس جمهور حركت از سوي كار زاينده و سازنده مبتني بر طبيعت و استعدادهاي طبيعي به سوي كارهاي زايد را اشكال سوم اقتصاد كشور عنوان كرد و اظهار داشت: طبيعتاً وقتي يك شهر 8 ميليون نفر جمعيت داشته باشد ديگر مجالي براي استفاده اين جمعيت از طبيعت وجود ندارد و كارها در اين‌گونه شهرها به سوي كارهاي غير توليدي متمايل شده و مثلاً قيمت هر متر از يك ساختمان به متري بيش از 10 ميليون تومان مي رسد.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه بايد سه جريان ذكر شده را معكوس کنيم و اين شدني است، تصريح كرد: اگر اين جريانات معكوس شوند منطقه اي مثل سيستان و بلوچستان با آن سابقه تاريخي، روحيه ضد استعماري و با آن عشق به ايران و ايمان بلند مي توانند نيازهاي خوراكي كل ايران را تامين كند. كل سرزمين سيستان و بلوچستان همچون زرآبادي اين استان زرخيز و حاصل‌خيز است.

رييس جمهور يكي از راهكارهاي موثر معكوس نمودن روند گردشگر سرمايه و نيروي انساني در كشور را گسترش برنامه‌ريزي‌هاي منطقه‌اي در چارچوب برنامه‌هاي ملي برشمرد و خاطرنشان كرد: همايشي كه امروز در استان آغاز شده است، مي‌تواند آغاز بسيار خوبي براي اين روند باشد و خوب است استاندار و مسئولان سيستان و بلوچستان و فرماندهان نيروي دريايي، كميته‌اي دائمي براي اين منظور تشكيل دهند و دولت نيز از آنها حمايت خواهد كرد تا استعدادهاي استان را فعال كند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه سيستان و بلوچستان به اندازه ده‌ها سال فرصت سرمايه گذاري دارد، گفت: سيستان و بلوچستان به لحاظ كشاورزي، صنايع تبديلي، برخورداري از سواحل گسترده و منابع دريايي، ظرفيت‌هاي زيادي دارد و فقط ظرفيت‌هاي گردشگري اين استان مي‌تواند سرتاسر سيستان و بلوچستان را آباد كند.

رييس جمهور ادامه داد: دولت براي سال آينده علاوه بر بودجه‌هاي عمومي، دو رديف اختصاصي نيز براي توسعه سواحل و بخش هاي ديگر استان سيستان و بلوچستان اختصاص داده است، اظهار داشت: دولت براي پيشرفت سيستان و بلوچستان در گام اول 350 ميليون تومان، پيش‌بيني كرده و در ايجاد زيرساخت‌ها در بخش بنادر، ارتباطات از جمله در بخش جاده‌اي و ريلي اقدامات خود را در استان مضاعف كرده است و در حال حاضر علاوه بر تكميل نيروگاه و كارخانه سيمان استان چند سد نيز در سيستان و بلوچستان آماده بهره‌برداري و يا در حال بهره‌برداري هستند و دولت حمايت‌هاي خود از اين استان را با جديت ادامه مي‌دهد.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: اميدوارم با همت، علق ملي و عشقي كه مردم اين ديار به سرزمين ايران دارند و ايماني كه مردم اين استان به پيامبر(ص) و آل او دارند با توجه به حمايت و پشتياني‌هاي دولت شاهد شكوفايي هر چه سريعتر سيستان و بلوچستان باشيم.

رييس جمهور اضافه كرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، همه نگاه‌ها به سمت ساختن كشور متمايل شد، از جمله در قانون اساسي پيش‌بيني شد كه نيروهاي مسلح در زمان صلح به كمك آباداني و پيشرفت كشور بشتابند و امروز خوشبختانه شاهد آن هستيم كه با تدابير فرمانده معظم كل قوا، نيروي دريايي با عزمي جدي براي كمك به مردم سيستان و بلوچستان و ساختن و آبادكردن استان در اين منطقه حضور يافته كه اين حضور علاوه بر كمك به آباداني، حضوري مبارك براي تامين امنيت به‌عنوان بستر آباداني به حساب مي‌آيد.

احمدي‌نژاد در پايان اظهار اميدواري كرد : برگزاري اين همايش سرآغاز نگاهي دقيق تر و واقعي‌تر به ظرفيت‌هاي بي نظير سيستان و بلوچستان باشد.

انتهاي پيام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.