سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت مراسم جشن سده سرايان خراسان جنوبي در فهرست آثار معنوي

مراسم جشن سده سرايان خراسان جنوبي ثبت ملي شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، روشن کردن آتش ، مهماني رفتن ، شعرخواني کودکان و افسانه خواني ريش سفيدان از جمله آيين هاي اين جشن است .
در اين جشن که از  28 دي شروع مي شود و تا يکم بهمن ادامه دارد ، کودکان و نوجوانان به در خانه ها مي روند و اشعاري به زبان محلي مي خوانند .
در اين جشن صاحبخانه براي کودکان و نوجوانان شعر خوان ، مقداري آجيل مي آورد و يا مقداري آرد و روغن به آنها مي دهد  تا غذاي سنتي بلغور را به صورت دسته جمعي درست کنند.
عرب سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سرايان با اشاره به آيين روشن کردن آتش در جشن سده سرايان گفت: مردم در اين جشن علاوه بر درست کردن خرمن آتش ، گلوله اي از آتش درست مي کنند وآن را دور سرشان مي چرخاند .
در اين مراسم  همه افراد روستا دور آتش جمع شده و به شادي و پايکوبي مي پردازند. 
در اين شب علاوه بر پريدن از روي آتش، بازي هاي مانند بازي  قائم موشک و شير گرماس هم انجام مي شود که بزرگترها نيز شرکت دارند .
عرب افزود : بعضي از مردم سرايان عقيده دارند با درست کردن آتش سده مي توانند بفهمند که آيا سال آينده برايشان سالي همراه با باران خواهد بود و يا خير با اين نشان که اگر خاکستر آتش را باد ببرد سالي خشک و اگر در محل روشن کردن آتش بماند ، سالي پرباران خواهد بود. 
وي گفت: اين مردم همچين اعتقاد دارند که هر کس از روي آتش بپرد موجودات گزنده او را تا آخر سال نمي گزند و از گزيده شدن و از نيش پشه ها در تابستان در امان مي ماند.
شب نشيني از ديگر سنت هاي مردم خطه سده است  که  اقوام به خانه بزرگترهايشان مي روند و  بزرگترهاي فاميل داستان ها و افسانه هاي زمان گذشته را براي کوچکترها بازگو  مي کنند.
خوردن آجيل در اين شب نشيني ها رواج زيادي دارد که بيشتر آجيل ها  شامل گردو ، بادام ،انجير خشک شده ، برگه زردآلو و تخمه ساخته دست خود مردم روستا است .
سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سرايان افزود : اين جشن ارزش هاي خاص همچون  صله رحم و شب نشيني در منزل يکي از بزرگان ، نشست صميمي و دوستانه ريش سفيدان، تجليل و خواندن شاهنامه، حافظ، داستان هاي امير ارسلان، مختارنامه و شعرخواني و افسانه گويي و احترام به بزرگان و پيران و ريش سفيدان را در پي دارد .
جشن سده  که هم اکنون در اکثر روستاهاي شهرستان سرايان برگزار مي شود، يکي از کهن ترين جشن هاي ايراني است  که شاعر بزرگ ايران زمين ، فردوسي هم به اين جشن در زمان شاه هوشنگ اشاره کرده است ./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.