سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امیرعبداللهیان در نشست یک‌روزه بررسی روابط اقتصادی ایران و آفریقا:

باید در روابط اقتصادی میان ایران و آفریقا بازنگری جدی صورت گیرد

نشست یک روزه بررسی روابط اقتصادی ایران و آفریقا امروز با حضور معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ایران، سفیران کشورهای آفریقایی مقیم و معاونان تعدادی از وزارتخانه‌های داخلی برگزار شد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، نشست یک روزه بررسی روابط اقتصادی ایران و آفریقا امروز (چهارشنبه) با حضور "حسین امیرعبداللهیان" معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ایران، سفیران کشورهای آفریقایی مقیم و معاونان تعدادی از وزارتخانه‌های داخلی در وزارت امور خارجه برگزار شد.

هدف از این نشست، هم‌اندیشی برای بررسی فرصت‌های همکاری، رفع موانع و یافتن راهکارهای توسعه مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای آفریقایی بود.

در این نشست معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با اشاره به این که حجم کنونی مبادلات تجاری غیرنفتی ایران با آفریقا، یک میلیارد دلار است، گفت: با وجود روابط سیاسی حسنه بین ایران و کشورهای آفریقایی، روابط بازرگانی دو طرف پایین‌تر از حد انتظار است.

امیرعبداللهیان شناخت نداشتن بخش‌های خصوصی از ظرفیت‌های یکدیگر، دیوان‌سالاری اداری و نبود استراتژی همکاری را از موانع اصلی کندی رشد مناسبات اقتصادی میان دو طرف دانست و تصریح کرد: باتوجه به اهمیت این‌گونه همکاری‌ها و تاثیر آن بر سایر حوزه‌ها، ضرورت دارد در روابط اقتصادی میان ایران و آفریقا بازنگری جدی صورت گیرد.

در این نشست هم‌چنین "آمادومودی دیال" به‌عنوان مقدم‌السفرا، جایگاه کشورمان در میان کشورهای آفریقایی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: با توجه به تعاملات مثبت دوجانبه، کشورهای آفریقایی مایل به توسعه ملموس‌تر در روابط اقتصادی و فرهنگی با ایران هستند.

وی ضمن معرفی ظرفیت‌های بالقوه آفریقا، خواستار تاسیس صندوق ایران و آفریقا و ایجاد مکانیزمی برای تسریع در اجرای موافقت‌نامه‌های دوجانبه و استفاده از ظرفیت‌های موجود شد.

در ادامه، مدعوین ضمن تشریح چالش‌ها و ظرفیت‌های موجود، درباره راهکارهای تسهیل مبادلات بازرگانی و ارتقای ظرفیت‌های تجاری دو جانبه میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی تبادل نظر کردند.

انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.