سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اوباما، جورج بوشی دیگر

"پیتر بیکر" در مقاله جدید خود در روزنامه "" از شباهت های اوباما و بوش در اقدامات تجاوزکارانه شان سخن گفته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، نویسنده اذعان می کند که اوباما با "ریاکاری" سعی دارد با استفاده از "پهپاد"ها و دوری جستن از "جنگ های کلاسیک" به شیوه دولت بوش خود را چهره ای متفاوت از او نشان دهد اما در واقع اوباما پا جای پای بوش گذاشته است. 

بحث هایی در مورد شباهت های بسیار دولت اوباما با دولت بوش وجود دارند و این بحث ها با نامزدی "جان برنان" از سوی دولت اوباما برای کسب ریاست سازمان سیا شدت یافته اند و نشان می دهد که اوباما سیاستی مشابه با دولت بوش را در زمینه به ادعای خود مبارزه علیه تروریسم به کار گرفته است. 

در همان حال می توان از سخنان مطرح شده در کنگره متوجه شد که اوباما تا چه تلاش می کند تا از شبیه سازی وی با بوش خودداری شود از آن رو که شواهد نشان دادند که علیرغم توصیه وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا به مسلح نمودن تروریست های سوری وی به آن نظرات توجهی نکرده است. 

همچنین برنامه خروج نیروهای آمریکائی از عراق، خود نشان دهنده آنست که اوباما می داند آمریکا در خاورمیانه ضعیف شده است. 

تلاقی چنین مسائلی با یکدیگر نشان می دهند که اوباما مشتاق آنست تا هم با بوش رقابت کند و هم اینکه در رفتاری پرتضاد می خواهد مثل او نباشد. اوباما با تاکید بر حملات نظامی از طریق پهپادها در اقدامی زیرکانه می خواهد از زیر بار استنطاق در برود. این نشانه ترس اوباما از مواجهه با پرسش هاست زیرا وی می داند در صورتیکه اهداف مدنظرش زنده بمانند پرسش های زیادی از وی مطرح خواهد شد در حالیکه اوباما با استفاده از پهپادها کار آنان را یکسره می کند که اثری باقی نماند و به همین خاطر از جنگ های کلاسیک طفره می رود. 

محافظه کاران اوباما را متهم می کنند که اگر وی مخالف اقدامات بوش بوده است چرا خود همان رویه را ادامه می دهد. انتقادات از اوباما تنها محدود به محافظه کاران نمی شود بلکه رسانه های لیبرال و شبکه های خبری نیز از وی انتقاد می کنند. آنان از گزینه های انتخابی توسط اوباما انتقاد کرده اند. برای مثال "کریستوفر آندرس" از اعضای ارشد اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا در این باره می گوید "روزهای اخیر مشابه روزهای دوره زمامداری بوش است. اوبامای امروز با اوبامایی که پیش از این از خود نشان داده بود بسیار متفاوت است. مردم آمریکا گمان می کنند که با فرد جدیدی مواجه شده اند." 

اوباما علیرغم آنکه در سال 2008 میلادی اظهار داشت که مخالف سیاست های بوش است، اما امروز خود دنباله روی همان سیاست هاست. اوباما امروز از شیوه های بسیار سخت گیرانه بازجویی استفاده می کند، وی کارزار پهپادی آغاز شده از دوره بوش را شدت بخشیده است و هنوز هم افرادی چون جان برنان را سوابق خوبی ندارند را در کنار خود نگهداشته است. این مسئله نشان می دهد که تلاشهای وی برای بستن زندان گوانتانامو و تلاش در جهت به دادگاه کشاندن افراد مظنون به دست داشتن در حادثه 11 سپتامبر فریبی بیش نبوده است. 

"خوان کارلوس زارتا" از مشاوران ارشد معاوت امنیتی دولت بوش در این مورد می گوید "اوباما شیوه های بکار گرفته شده از سوی بوش در مبارزه علیه تروریسم را فاقد چارچوب های قانونی می دانست و از آن انتقاد می کرد در حالیکه خود دقیقا دارد راهی را می رود که ما رفتیم." 


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.