سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای اولین بار؛

سنجش بادهای شدید فضایی

ستاره شناسان و محققان برای اولین بار به سنجش بادها و طوفان های شدید فضایی پرداخته اند که نتایج جالبی به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛  محققان توانسته اند برای اولین بار  به طور مستقیم آشفتگی های فضایی را اندازه گیری کرده و اعلام کردند بهم ریختن آب و هوا تنها به محیط های زمینی مختص نیست و تمام منظومه شمسی و حتی فضای اطراف نیز می‌توانند بادها و طوفان های شدید را تجربه کنند.

طوفان ها و بادها در فضا موجب جابجایی و به حرکت در آمدن گاز یونیزه و پلاسما که جهان را اشغال کرده می شود و این بادها نقش بسزایی را در گرم کردن جو خورشیدی و تاج خورشید دارند به طوری که می‌توانند دمای آن را تا یک میلیون درجه سلسیوس افزایش و دمای اطراف را چند برابر گرم تر از خورشید کنند.

ستاره شناسان یادآور شدند این آشفتگی می‌تواند در شکل گیری ستارگان، تابش نور از سیاه چاله ها و همچنین آب و هوای زمین نیز موثر باشد و ممکن است منبع این بادها خورشید و طوفان های خورشیدی باشد که برای ماهواره ها، سفرهای هوایی، شبکه های جهانی برق و راه های ارتباطی رادیویی تاثیرات مخرب و حتی قطعی آنها را به همراه داشته باشد.

البته این آشفتگی و بادهای شدید می‌توانند جنبه های مثبتی نیز داشته باشد مانند  شفق های زیبایی که در قطب شمال و جنوب زمین به وجود می آیند به علت همین بادها است.

دانشمندان عنوان کرد: این بادهای شدید و طوفان ها با امواج آلفوین کنترل می شوند و در بالا و پایین میدان مغناطیسی سفر کرده و یکی از اجزای اصلی آشفتگی پلاسما در زمین می باشد. /ح

برچسب ها: باد ، فضا ، طوفان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.