سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

نشست تعاون گران شهرستان خوی با مسئولان صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون کشور

اتاق تعاون آذربایجان غربی از آمادگی لازم برای بسترسازی مناسب و توسعه فعالیتهای تعاونی درمنطقه برخورداراست

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه وبه نقل ازروابط عمومی فرمانداری خوی:نشست تعاونگران شهرستان خوی با مسئولان صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون کشور

همزمان با بزرگداشت ایام ا... دهه مبارکه فجر در نشستی مشترک بین تعاون گران شهرستان خوی و مسئولان صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون کشور ، راههای استفاده ار تسهیلات این صندوق مورد بحث وتبادل نظر قرارگرفت.

در این جلسه که با حضور مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون ، معاونان پارلمانی و امور استانهای اتاق تعاون مرکزی کشور ، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی ، اعضاء هیئت مدیره و دبیر اتاق تعاون استان ، فرماندار و جمعی از مسئولان ادارات ، نهادها و مدیران بانکی شهرستان خوی انجام شد ، دبیر اتاق تعاون آذربایجان غربی در گزارشی با اشاره به نقش تعاون بعنوان یکی از ارکان مهم اقتصادی کشور ، ضرورت رسیدگی به مسائل و مشکلات تعاونی ها در استان آذربایجان غربی را مورد تأکید قرار داد.

رئیس اتاق تعاون گفت : اتاق تعاون آذربایجان غربی از آمادگی لازم برای بسترسازی مناسب و توسعه فعالیتهای تعاونی در منطقه برخوردار بوده و در این خصوص همکاری و همراهی دستگاه های اجرایی استان برای تحقق این امر دارای اهمیت می باشد .

وی با اشاره به امکانات بالقوه در استان آذربایجان غربی و موقعیت مرزی استان که شرایط لازم را برای صدور فرآورده های غیر نفتی و توسعه فعالیتهای صادراتی در این منطقه را فراهم نموده ، از برپایی نمایشگاهها و اعزام هیئت های تجاری به کشورهای همجوار که در چند سال گذشته توسط اتاق تعاون استان انجام شده ، بعنوان گام ارزنده برای معرفی کالاهای ایرانی یاد کرد و از مسئولین خواست در این برهه حساس از حیات نظام جمهوری اسلامی ایران ، از تمامی امکانات برای توسعه صادرات استفاده لازم را بعمل آورند.

عماری معاونت استاندار و فرماندار شهرستان خوی نیز دراین جلسه ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان همایش با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر به توانمندی های شهرستان در حوزه های مختلف بویژه در عرصه تعاون اشاره کرد ه و افزود: شهرستان خوی در حوزه های مختلف دارای ظرفیت های ویزه ای است که ازجمله آنها می توان به صنعت فرش ، معادن غنی بویژه سنگ در انواع مختلف ، تولید عسل ، تولید تخمه آفتابگردان و کدوی آجیلی و موقعیت ممتاز جغرافیایی و مرزی شهرستان اشاره نمود.

وی در ادامه اظهار داشت: شهرستان خوی بعنوان دومین شهرستان در استان آذربایجان غربی به شمار می آید و 650 تعاونی در بخش های مختلف تولیدی و خدماتی در این شهرستان فعالیت دارند.

عماری اظهار داشت: این تعاونی ها زمینه اشتغال بیش از 81 هزار نفر را در شهرستان خوی فراهم نموده است.

فرماندار خوی با اشاره به اهمیت فعالیت صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در کشور و رفع دغدغه تعاونگران از بابت وثیقه بانکی توسط این صندوق ابراز امیدواری کرد : در شهرستان خوی نیز با توجه به تعداد بالای تعاونی ها ، تعاونگران منطقه از این موقعیت نهایت بهره برداری را در جهت توسعه فعالیت های تعاونی بعمل آورند.

عماری در خاتمه سخنان خود از شهرستان خوی بعنوان یکی از بزرگترین بازار تخم آفتابگردان در خاورمیانه و همچنین تامین کننده 15 درصد از عسل مورد نیاز کشور نام برد و خاطرنشان کرد: شهرستان خوی همیشه در عرصه تعاون و همکاری با تعاون گران پیشگام بوده است و این چندمین برنامه ای است که با همکاری اتاق تعاون و فرمانداری شهرستان خوی در زمینه حمایت از تعاونی ها تشکیل می گردد.

مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی گفت : عملیات احداث و تکمیل بیش از 15 هزار واحد مسکن های مهر در استان آذربایجان غربی پایان یافته و دردهه مبارکه فجر مورد بهره برداری می شوند.

سلیمانی افزود: استان آذربایجان غربی از توان و پتانسیل مناسب برای توسعه فعالیت های کشاورزی ، دامی ، صنعتی برای افزایش تولیدات داخلی برخوردار بوده و یکی از اهداف مهم تعاون در این استان سوق دادن این فعالیت ها به سمت و سوی تعاون است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 5 هزار و 700 تعاونی با اشتغال بالغ بر 128 هزار نفر در استان آذربایجان غربی در بخش های مختلف کشاورزی – صنعتی و خدماتی فعالیت دارند.

سلیمانی یادآور شد: در سال جاری بالغ بر 47 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار تعاونی ها در آذربایجان غربی قرار گرفته است.

در ادامه برنامه آقای تیموری معاون امور استانهای اتاق تعاون مرکزی کشور با ارائه گزارشی کوتاه گفت: 38 اتاق تعاون نقش مهم فعالیت های اقتصادی تعاونی ها در سطح کشور را بعهده دارند.

تیموری افزود: امیدواریم با افزایش بیشتر اختیارات اتاق های تعاون شاهد فعالیت بیش از پیش این اتاق ها در حل و فصل مشکلات تعاونی ها در کشور باشیم.

وی با اشاره به موقعیت و امکانات موجود در شهرستان خوی در شمال استان آذربایجان غربی ابراز امیدواری کرد ، در آینده نزدیک با فعالیت اتاق تعاون در شهرستان خوی تعاونگران این منطقه مسائل خود را از طریق اتاق تعاون این شهرستان پیگیری نمایند.

در ادامه همایش آقای میمنت آبادی مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون کشور طی سخنانی با تشریح اهداف صندوق و وظایف حمایتی آن از تعاونی ها ، اظهار داشت:تشکیل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون از گام های موثر و مهم دولت در حمایت از تعاونگران بشمار می آید.

میمنت آبادی افزود: صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در راستای ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری درحمایت از تعاونی ها و توسعه فرهنگ تعاون در کشور ایجاد شده و این صندوق با پشتوانه 23 سال سابقه در حال حاضر با توانمندی که دارد می تواند با تضمین تعاونی در مقابل وثایق مورد درخواست منابع بانکی راه را برای دریافت تسهیلات مورد نیاز تعاونی ها تسهیل نماید.

وی تصریح کرد: مکانیزم صدور ضمانت نامه براساس مقررات صندوق تا سقف 5/1 میلیارد تومان بوده که 70 درصد این مبلغ برای شرکت های تعاونی و 80 درصد نیز برای شرکت های دانش بنیان توسط صندوق تضمین می شود.

وی با تاکید بر اینکه صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون کشور از سال جاری تا پایان تیرماه سال 92 محدودیتی برای صدور ضمانت نامه برای متقاضیان ندارد یاد آور شد: انتظار ما این است که تعاونی ها این فرصت را مغتنم شمرده و از تسهیلات پیش بینی شده توسط این صندوق برای توسعه فعالیت های واحد خود استفاده لازم را بعمل آورند.

میمنت آبادی با اشاره به موقعیت استان آذربایجان غربی و فعالیت گسترده تعاونی ها در بخش های مختلف کشاورزی ،صنعتی، خدمات و صادرات در این استان از فعالیت صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در کشور بعنوان مهمترین گام دولت در حمایت از تعاونی ها یاد کرد و خاطرنشان شد: بیشترین هدف این صندوق پرکردن خلاء تعاونی ها در ارائه وثایق مورد قبول برای منابع بانکی می باشد.

وی اظهار داشت: در تعاونی ها با وجود طرح مناسب و افراد توانمند اختصاص اعتبارات توسط بانکها در بیشتر مواقع امکان اخذ تسهیلات از طرف تعاونی ها بعلت نداشتن وثیقه مورد قبول بانکها میسر نمی شوند که حل این معضل یکی از اهداف صندوق ضمانت سرمایه گذاری تلقی می شود.

میمنت آبادی با اشاره به شرایط تحریم در کشور تصریح کرد : امروز یکی از نیازهای اساسی و الویت اصلی ما از شیوه تعاونی در بخش اقتصاد حمایت از تولیدات بوده و تعاونی ها می توانند نقش مهم در استفاده ازامکانات و استعدادها در مقابله با مشکلات ناشی از تحریم در کشور ایفا نمایند.

وی در پایان اظهارات خود گفت : شهرستان خوی در سطح کشور دومین شهرستانی است که این همایش را برگزار می کند و این مبین ظرفیت و توانمندی شهرستان در بخش تعاون و عزم مدیران شهرستانی در حمایت از این بخش است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.