سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واكنش اعراب به پيشنهاد نخست وزير قطر به ايران

پيشنهاد تأمل برانگيز حمد بن جاسم به ايران درخصوص تشكيل سازمان امنيت منطقه اي با مشاركت ايران وكشورهاي عربي حوزه خليج فارس واکنش و خشم اعراب را بدنبال داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه "هبة پرس" درخصوص اين پيشنهاد نگراني خود را اظهار داشت و نوشت ناظران عرب معتقدند دعوت حمد بن جاسم نخست وزير قطر از ايران براي حضور در سازمان امنيت منطقه اي، نقض استقلال شوراي همكاري خليج فارس و چالشي براي فعاليتهاي آن است.

اين پايگاه خبري در ادامه نگراني هاي خود دعوت نخست وزير قطر براي حضور ايران در سازمان امنيتي منطقه اي را پاداشي به اين كشور برشمرد و مدعي شد اين پيشنهاد عقب‌گردي در قبال ايران است.

درهمين حال "طارق الحميد" در يادداشتي در روزنامه "الشرق الاوسط" پيشنهاد تشكيل سازمان امنيت منطقه اي با حضور ايران را اقدامي عجيب ارزيابي كرد و به انتقاد از حمد بن جاسم نخست وزير قطر پرداخت.

پايگاه "ميدل ايست آنلاين" هم همزمان با پيشنهاد مقامات قطر به ايران براي حضور در سازمان امنيتي منطقه اي در مقاله اي شديد ترين انتقادات را به سران قطري وارد كرد و اين كشور را به دخالت در كشورهاي عربي متهم كرد.

اين پايگاه خبري همچنين افزود: همسايگان عربي قطر احساس راحتي درقبال اين كشور ندارند.

روزنامه عرب آنلاین وابسته به امارات متحده عربی که در لندن منتشر می‌شود اما با ارائه خبر مزبور، به نقل از "تحلیل‌گران" اظهارات نخست وزیر قطر را بشدت مورد انتقاد قرار داد. این روزنامه که به نظر می‌رسد نتوانسته به اهداف اصلی شیخ قطری پی ببرد و تنها ظاهر مساله را دیده است، نوشت که اظهارات دوحه تکرار فراخوان‌های ایران برای تامین امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه و دخالت ندادن غرب در این زمینه است.

تحلیل‌گر عرب آنلاین در ادامه با بیان این مساله که طرح جدید قطر ناشی از آن است که این کشور دیگر نقش فعال و موثری برای خود در منطقه نمی‌بیند یا با برقراری روابط با قدرت های منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال ایفای نقش قهرمانان است، دلیل آن را در نشست سازمان همکاری اسلامی در قاهره جستجو کرده است. گفتني است، حمدبن جاسم نخست وزيرقطر درمراسم افتتاحيه نخستين كنفرانس بين المللي شوراي روابط عربي_بين المللي در كويت با استوار خواندن روابط ايران و اعراب در طول تاريخ، خواستار تشكيل سازمان امنيت منطقه اي با مشاركت ايران و كشورهاي عربي خليج فارس شد.

این اظهارات عجیب در حالی توسط نخست‌وزیر قطر که این‌ روزها در سودای به هم زدن نظم منطقه‌ای با مداخله در کشورهای مختلف از جمله ایران است، ایراد می‌شود که مشخص نیست هدف و غایت این شیخ قطری چه می‌باشد.


برچسب ها: اعراب ، قطر ، ایران ، پیشنهاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.