سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مازندران /

افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن روستایی و کاهش ساخت مسکن

تسهیلات مسکن روستایی امسال به متقاضیان پرداخت نشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران، ایران به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل زلزله از کشورهای بلاخیز محسوب می شود، به طوری که در 9 ماه امسال بیش از 4 هزار و پارسال بیش از 7 هزار زمین لرزه نقاط مختلف کشور را لرزاند که شاهد خسارتهای جانی و مالی فراوان به خصوص در روستاها بودیم.
سند بلاخیز بودن ایران در زلزله را در فاجعه زلزله بم،منجیل و رودبار و دیگر زمین لرزه های بزرگ و کوچک می توان جست وجو کرد که عامل اصلی جان باختن جمع کثیری از هم وطنان ما، سست بنیان بودن واحدهای مسکونی بود.
دولت برای جلوگیری ازخسارتهای جانی و مالی به خصوص در روستاها پرداخت تسهیلات کم بهره با سود 4 درصد به متقاضیان را در دستور کار قرار داد که در یک حرکت کنم سابقه از سال 84 تا کنون 118 هزار واحد مسکن در روستاهای مازندران ساخته شد.
اما امسال به دلیل نا معلوم، دولت پرداخت وام کم بهره را به بانک مرکزی ابلاغ نکرد و در پی ابلاغ نشدن، بانک مرکزی نیز بهره وام روستایی را از 4 به 21 درصد افزایش داد که این موضوع موجب اعتراض روستاییان متقاضی وام مسکن شد.
برخی از روستاییان با بیان اینکه پرداخت سود وام مسکن با نرخ 21درصد برایمان سنگین است یادآور شدند:در پرداخت وام با بهره 4 درصد با مشکل مواجه بودیم و با افزایش آن دیگر قادر به ساخت مسکن نخواهیم بود.
هاشمی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران نیز با بیان اینکه بنیاد مسکن موافق افزایش نرخ بهره وام نیست گفت: به همین دلیل امسال هیچ پرونده ای به بانک ها برای دریافت تسهیلات معرفی نشد.
با توجه به افزایش تورم افسار گسیخته چند ماه گذشته و افزایش نرخ مصالح ساختمانی به خصوص فولاد، شاهد کاهش ساخت وساز و تعطیلی آن در برخی از شهرها به خصوص روستاها بودیم که روستاییان در این باره نیز با بیان اینکه برخی از مصالح ساختمانی تا 400 درصد افزایش قیمت داشته یادآور شدند: این در حالی است که تسهیلات از 10 میلیون امسال به 12 میلیون و500 هزار تومان افزایش یافته که این جوابگوی افزایش هزینه ها نیست.
هاشمی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران نیز این میزان تسهیلات را جوابگوی ساخت مسکن ندانست و تصریح کرد: این تسهیلات فقط می تواند کمک جزئی ساخت مسکن باشد.
پرداخت نشدن تسهیلات به روستاییان موجب شده تا ترافیک متقاضیان مازندران به 9 هزار پرونده برسد و این در حالی است که سالهای گذشته هیچ مشکل یا محدودیتی برای پرداخت تسهیلات در کشور وجود نداشت.
هاشمی با بیان اینکه به دلیل سهولت دریافت تسهیلات موجب شد تا ساخت مسکن روستایی در مازندران از رشد قابل قبولی برخوردار باشد گفت: پارسال به 8 هزار و 300 واحد وام پرداخت شد.
وی افزود:با پیگیری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، دولت در حال ابلاغ پرداخت وام 4 درصدی به متقاضیان وام مسکن روستایی به بانک مرکزی است و از سال 92 مجدد تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می شود.
درحالی که 45 درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند بیش از 50 درصد مسکن های روستایی فرسوده یا فاقد مقاوم سازی هستند که در صورت ادامه بی توجهی به آن همچنان شاهد حوادث مشابه و یا حتی دلخراش تر از زمین لرزه آذربایجان و خراسان جنوبی امسال خواهیم بود. /س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.