سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

استفاده روزانه 20 هزار نفر ازغنی‌ترین و فعال ترین مرکز کتابخانه‌ای، موزه‌ای و گنجینه اسناد و نفایس جهان اسلام

غنی‌ترین و فعال ترین مرکز کتابخانه‌ای، موزه‌ای و گنجینه اسناد و نفایس درجهان اسلام روزانه پذیرای بیش از20 هزار نفر از علما، دانشمندان، دانش پژوهان و علاقه مندان به آثار فرهنگی هنری و تاریخی می باشد.


   به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، محمد هادی زاهدی رئیس سازمان کتابخانه      ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در چشم انداز بیست ساله آستان قدس رضوی این سازمان به غنی‌ترین و فعال ترین مرکز کتابخانه‌ای، موزه‌ای و گنجینه اسناد و نفایس درجهان اسلام  دیده شده است که ب با مدیریت جامع اسلامی تولیت عظمای آستان قدس رضوی هم اکنون در بسیاری از حوزه ها این هدف تحقق پیدا کرده است.

وی  خاطرنشان کرد: حرکت به سمت ابزارهای نوین مطالعاتی وایجاد کتابخانه های تخصصی بخشی از اهداف چشم انداز بیست ساله بود که  هم اکنون سازمان با ده کتابخانه تخصصی نظیر کتابخانه هاي تخصصی علوم قرآن و حدیث، اهل بیت(عليهم السلام)، امام رضا( عليه السلام) ادبیات، مطبوعات، جغرافيا، موزه و هنر، تاريخ و ... نیازهای پژوهشی محققان جهان اسلام را برآورده کرده است.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی غنی سازی مجموعه های مطالعاتی، افزایش فضاهای فرهنگی و ایجاد کتابخانه و مجموعه های فرهنگی را از اهداف مهم سازمان نام برد و افزود: درراستای بهروری از گنجینه مخطوطات و اسناد  منحصر به فرد و منابع عظیم چاپی و الکترونیکی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی، با بیش از 6 میلیون و 890 هزار شیء دیجیتال، در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد. زاهدی اظهار داشت: هم اکنون از85 هزار نسخه کتاب خطی ،44 هزار نسخه کتاب چاپ سنگی در راستای حفاظت و نگه داری منابع، نسخه دیجیتال و نسخه پشتیبان تهیه و در اختیار نسخه شناسان، پژوهشگران و علاقه مندان به آثار تاریخی و فرهنگی قرار  گرفته است. زاهدی موزه های آستان قدس رضوی را با بیش از نود درصد آثار اهدایی، به واسطه قداست معنوی و عشق وارادتی که واقفان و هنرمندان جهان اسلام به این امام همام دارند از بزرگترین موزه های وقفی جهان نام برد و گفت: درحال حاضر17گنجینه تاریخی و فرهنگی منحصر به فرد  از پر بازدید ترین  موزه ها در جهان اسلام محسوب می شوند. وی در بخش دیگری به13 میلیون برگ سند تاریخی،1میلیون و چهارصد هزار نسخه نشریه قدیمی و ادواری اشاره کرد و اظهار داشت: از این تعداد تاکنون دومیلیون برگ از نفایس اسنادی و تعداد فراونی از مطبوعات قدیمی دیجیتال سازی و نسخه پشتیبان تهیه شده است. زاهدی با بیان اینکه کتابخانه های آستان قدس رضوی به واسطه غنای مجموعه های علمی و اطلاعاتی وفضاهای فرهنگی مورد توجه جامعه علمی و کتابخوان کشور قرار دارد تصریح کرد: 38 کتابخانه و مجموعه فرهنگی در مشهد و شهرستانهای ایران اسلامی روزانه پذیرای خیل عظیمی از محققان وعلاقه مندان به کتاب و کتابخوانی می باشند. گفتنی است سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي علاوه بر موزه حضرت رضا(ع) با شانزده گنجینه هنری و فرهنگی منحصر به فرد، مدیریت امور اسناد و مطبوعات با بيش از 13 میلیون برگ سند تاریخی و بیش از یک میلیون و چهار هزار نسخه نشریه قدیمی ادواری، كتابخانه مركزي با 28800 متر مربع فضاي فرهنگي، مطالعاتي، داراي 38 كتابخانه وابسته و 10 كتابخانه تخصصي در سطح كشور و يك كتابخانه خارج از  كشور یکی از سازمان های پرتلاش فرهنگی است که در دوران شکوهمند انقلاب اسلامی ایجاد و توسعه یافته و خدمات علمی، پژوهشی و فرهنگی فراوانی به جامعه علمی جهان ارائه نموده است.

 

برچسب ها: استفاده ، غنی ، ترین ، گنجینه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.