سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کوريه انترناسيونال: آمريکا با ايجاد پايگاه براي پهپادهايش در عربستان تصميم سنجيده‌اي نگرفته است

به نوشته کوريه انترناسيونال در اينترنت، جان برنان معمار حمله با پهپاد که ممکن است در راس سازمان سيا در آمريکا قرار گيرد، در حالي براي اين سمت کليدي پيشنهاد شده است که حملات با پهپادها بيش از پيش مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ خبر وجود پايگاه مخفي  پهپادهاي آمريکا در عربستان سعودي در پنجم فوريه در نشريات آمريکايي منتشر شد.
به نظر مي رسد واشنگتن پست نخستين نشريه اي بوده که از يک سال پيش از اين پايگاه مطلع بوده اما به درخواست دولت اوباما انتشار آن را به تعويق انداخته بود.
"کوريه انترناسيونال" در ادامه نوشت، مسئولاني مستبد بر عربستان سعودي حکومت مي کنند و سياستي دوگانه و رياکارانه را در پيش گرفته اند چرا که خودشان تأمين کننده و سازنده القاعده بودند. 
روابط حسنه ميان آمريکا و اين رژيم ضد دموکراتيک يکي از علل اصلي نفرت از آمريکا در جهان اسلام است. 
در ماه ژانويه 2009، نظرسنجي موسسه گالوپ، اعلام کرد 60 درصد از مصريها ؛  40 درصد از مردم سوريه، 39 درصد از اردني ها، 52 درصد از سعوديها ، 40 درصد فلسطينيان، 55 درصد از مردم تونس، 40 درصد لبناني ها و 30 درصد از الجزايري ها ديدگاه منفي به آمريکا دارند. 
گفتني است، اولين حمله به يمن به دستور اوباما در دسامبر 2009 فاجعه بزرگي بود. موشکهاي کروز آمريکايي حامل بمبهاي خوشه اي، منجر به مرگ دهها غيرنظامي از جمله زنان و کودکان شدند. شش ماه بعد حمله اي ديگر موجب مرگ يک معاون فرماندار محبوب در آن کشور شد. اين حملات اعتراضهاي مردم خشمگين را در کشور به همراه داشت و  سپس منجر به خرابکاري  در يک خط لوله انتقال نفت شد.
کمي بعد سيا بي سر و صدا احداث پايگاهي براي پهپادهاي آمريکايي را در خاک عربستان آغاز کرد تا حملات را به يمن تشديد کند. به گفته کاخ سفيد، در سپتامبر 2011، سيا اولين بار در چارچوب عملياتي براي قتل انور الاولکي (از سران القاعده در يمن) از اين پايگاه استفاده کرد. 
از ابتداي سال جاري تاکنون دست کم پنج حمله با پهپادهاي آمريکايي در يمن صورت گرفته که دست کم بيست و چهار کشته برجا گذاشته است. اين حملات در ادامه تشديد حمله هوايي به يمن صورت گرفته است. سايت لانگ وار ژورنال نوشته است از سال 2009 تاکنون 63  حمله هوايي صورت گرفته است. 
اين سايت اطلاعات مربوط به حملات هوايي را جمع آوري مي کند. اين سايت همچنان ميزان تلفات انساني را صدها قرباني اعلام کرده است. شمار زيادي از فعالاني که به تازگي کشته شدند، بسيار جوان بودند و ظاهرا مسئوليتهاي مهمي در القاعده نداشته اند. 
به عبارت ديگر پايگاهي که سيا در عربستان سعودي ايجاد کرده مسئول حملات مرگبار زيادي بوده است که ظاهرا افرادي را حذف مي کند که چندان در القاعده فعال نيستند. 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.