سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارن پاليسي ؛

اي کاش رئيس جمهور آمريکا دروغگو نبود

پايگاه اينترنتي فارن پاليسي در گزارشي با عنوان" اي کاش رئيس جمهور آمريکا دروغگو نبود" نوشت: همچون سالهاي گذشته ، باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در سال کنوني نيز با حضور مقامات بلند پايه سياسي و همچنين همسر خود ميشل اوباما مراسم سخنراني سالانه خود را در کنگره اين کشور برگزار مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ،  اين درحالي است که برخي از محورهاي سخنان اوباما در برخي از مراکز مهم خبري درز کرده است.صرفنظر از موضوعات و محورهايي که در مراسم سخنراني 2013 رئيس جمهور آمريکا مطرح مي شود، نقطه نظرات و واکنش احتمالي برخي از سناتورهاي جمهوريخواه مانند سناتور مارکو روبيو از فلوريدا و رند پاول از حزب تي پارتي ( نومحافظه کاران) قابل تامل است.
مقامات بلند پايه آمريکايي معتقدند اهداف و برنامه هاي دولت اوباما تلاشي براي رفع مشکلات اقتصادي و تقويت بنيادهاي مالي در اين کشور نيست.
تلاش واشنگتن براي مقابله با گسترش سلاحهاي  جنگ افزار هسته اي از محورهاي مهم سخنان اوباما خواهد بود.اگرچه به گفته مقامات آمريکايي ، اقدامات کاخ سفيد در اين باره در چهار سال گذشته چندان موفقيت آميز نبوده است.افزون برآن،باراک اوباما، در حوزه سياست خارجي اين کشور، ضمن تاکيد دوباره بر پيوند آمريکا با اسرائيل، به تشريح موضوع خروج نظاميان آمريکايي از افغانستان، تحولات جديد در حوزه  تجارت و ديگر موضوعات خواهد پرداخت.
صرف نظر از اين موضوعات ، نکته اصلي و قابل تامل اينجاست که در کنار سخنان باراک اوباما که معمولا هر ساله مطرح مي شود بايد ديد رئيس جمهور آمريکا به چه چيزهايي اشاره نمي کند و چه چيزهايي را از فهرست سخنان خود خارج مي کند.
در اينصورت مي توان گفت وي صادقانه با مردم آمريکا سخن نمي گويد.
ارائه موضوعات داخلي و خارجي از سوي رئيس جمهور و همچنين شنيدن آنها از حقوق مسلم مردم آمريکاست.از اينرو پاره اي از مهمترين حقايقي که در جامعه کنوني آمريکا وجود دارد و رئيس جمهور اين کشور به هر دليل از ارائه آنها خودداري مي کند به شرح زير است.
در پژوهش و نظر سنجي هاي انجام شده مردم آمريکا معتقدند باراک اوباما رئيس جمهور منتخب مردم و کشور بايد اينگونه صادقانه با مردم صحبت کند:
به جوانان بگويداي جوانان تا پيش از شصت و پنج سالگي بازنشسته نخواهيد شد.خدمات  بهداشت و درمان شما تا سن هفتاد سالگي و احتمالا هفتاد و دو سالگي خواهد بود و مهتمر اينکه دولت آمريکا در شرايط کنوني شهامت تغيير شرايط را ندارد. 
اعتراف کند ماداميکه سيصد ميليون قبضه اسلحه در دست مردم وجود دارد، از قوانين جديد نمي شود انتظارات زيادي براي کاهش جرايم ناشي از حمل اسلحه و تيراندازي داشت. لذا در گام نخست مسئولان بايد قوانيني بينديشند تا اسلحه هاي موجود از دست افراد خارج شود.احتمالا ماموران و مقامات نمي توانند داخل منازل مردم بيايند تا اسلحه ها را جمع آوري کنند، اگرچه مسئولان " بايد " چنين کاري را انجام دهند اما در حال حاضر تنها کاري که از دست مقامات و قانون گذاران براي کاهش جرم و جنايت برمي آيد، غير قانوني اعلام کردن حمل و نقل و قاچاق اسلحه است.
وي بايد خطاب به سياستمداران بگويد که پاکسازي در  سياست بايد از مقامات دولتي آغاز شود.بسياري از مشکلات کلان اجتماعي و به ويژه سياسي از دسترسي به پول زياد بوده است. از اينرو بايد اقرار کند که خودش سبب وخامت بسياري از امور شده است. اجازه دسترسي و استفاده مسئولان دولتي از بودجه هاي  فدرال در سال و دوهزار و هشت ميلادي  سبب بروز بسياري از مشکلات شده است.انتصابات سياسي در قبال جبران حاميان مالي شامل موضوع مهم ديگري  است. زد و بندهاي سياسي در قبال فعاليت هاي تجاري که بسياري از قانون گذاران را شامل مي شود در حقيقت تصرف در بخشي از تاريخ آينده اين کشور بوده است.
وي بايد خطاب به کنگره تاکيد کند که  مانع تراشي نه تنها زشت بنظر مي رسند 
وي بايد خطاب به رياست پنتاگون بگويد که منازعات  برسر کاهش هزينه ها بايد پايان يابد. زيرا در شرايط کنوني به صلاح نخواهد بود ماداميکه تامين بودجه براي موضوعات مهم و اساسي شامل سرمايه گذاري در زير ساخت هاي اجتماعي،آموزش، فن آوري، خدمات بهداشتي و درمان و نظاير اينها با مشکل روبرو است به فکر  هزينه هاي نظامي بود.
وي بايد در بخش انرژي تاکيد کند که چالش هاي انرژي جهان را در وضعيتي بسيار حساس قرار داده است.لذا  استفاده از انرژي هاي نوين بايد در دستور کار قرار گيرد. اما براي رسيدن به انرژي هاي نوين، بايد هزينه هاي زيادي پرداخت.
وي  خطاب به ماليات دهندگان آمريکايي بايد بگويد که کاهش هزينه هاي نظامي و دفاعي تنها راه ممکن و موجود براي جلوگيري از افزايش ماليات و تبعات مشکلات کسري بودجه خواهد بود.
وي  خطاب به اسرائيل بايد بگويد که از دهه هشتاد تاکنون شما دوستان امريکا در تل آويو هيچ گام مثبتي دست کم براي خودشان بر نداشته اند. رهبران تل آويو بايد از ادامه ساخت شهرکهاي يهودي نشين دست بردارند.
و مقامات اسرائيل به جاي اصرار بر سياست هاي تجاوزکارانه خود در جهت ايجاد فرصت هاي شغلي و اشتغال زايي براي جوانان فلسطيني فعاليت کنند. 
اوباما بايد اعتراف کند که آمريکا به قوانين بين المللي اهميتي نمي دهد، آمريکا حتي به قوانين داخلي خود هم اهميتي نمي دهد.






تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.