سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"قربانيان کوچک" اشغالگري آمريكا در عراق

"نازيلا اسكندروف" از اساتيد دانشكده "امانوئل" در دانشگاه "تورنتو" كانادا در مقاله اي تحت عنوان "كودكان قربانيان اصلي جنگ و اشغالگري آمريكا در عراق" به تبعات منفي تجاوز و اشغالگري آمريكا در عراق و تاثير آن بر روي كودكان عراقي اشاره مي كند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه زمان، تجاوز سال 2003 از سوي دولت آمريكا عليه عراق، منجر به سرنگوني "صدام حسين" ديكتاتور عراق شد اما كمكي به ميليون ها كودك آن كشور نكرد. در عوض، جان كودكان عراقي پس از تجاوز نيروهاي آمريكائي عليه عراق به خطر افتاد و وضعيتي پيش آمد كه عراق به ناامن ترين و بدترين نقطه جهان براي كودكان تبديل شد. 

"مالكوم پاتز" پزشك امرو زنان و زايمان و پروفسور امور بهداشت عمومي دانشگاه بركلي آمريكا در مقاله اي كه در روزنامه "لس آنجلس تايمز" منتشر نموده اظهار داشته عليرغم آنكه دولت آمريكا 3 ميليون دلار هزينه صرف پيشبرد جنگ در عراق و افغانستان نموده است اما در تثبيت وضعيت در آن كشورها شكست خورده است. وي دولت آمريكا را بدليل تجاوز عليه عراق سرزنش مي كند و مي افزايد ميزان آمار ناباروري از زمان تجاوز آمريكا عليه عراق و ايجاد بي ثباتي در آن كشور افزايش يافته است. وضعيت اجتماعي زنان و كودكان در عراق بدتر از گذشته شده است. 

مركز "تحقيقات در مورد جهاني سازي"(گلوبال ريسرچ) اظهار داشته كه اشغالگري نيروهاي آمريكائي و انگليسي در عراق باعث شده تا بسياري از كودكان عراقي از نظر جسماني و رواني دچار لطمات جبران ناپذيري شوند. 

اين مركز همچنين افزوده است كه آمريكائي ها در ايجاد شرايطي امن براي كودكان عراقي كه مطابق با كنوانسيون حمايت از حقوق كودكان مصوب سال 1989 باشد شكست خورده اند. دكتر "مارزيو بابيل" نماينده يونيسف در عراق نيز گزارش داده است كه "از هر سه كودك در عراق يعني در حدود 5.3 ميليون كودك عراقي هنوز از بسياري از حقوق اوليه خود محروم هستند." 

تجاوز آمريكا عليه عراق سبب شده تا بر اولين حق اساسي كودكان يعني حق آموزش نيز تاثير منفي وارد شود. بسياري از كودكان عراقي امكان دسترسي به خدمات آموزشي را ندارند. در فاصله سالهاي 2004 تا 2005 ميلادي تنها 2.4 ميليون نفر از پسران و 1.9 ميليون نفر از دختران عراقي توانسته اند به مدرسه بروند. طبق گزارش يونيسف تنها در حدود 44.74 درصد از كودكان عراقي در مقطع ابتدايي قادر به ادامه تحصيل هستند. همچنين از زمان تجاوز آمريكا عليه عراق ميزان دسترسي دختران عراقي به امكانات آموزشي نيز 75 درصد كاهش يافته است اين در حاليست كه پيش از آغاز جنگ در عراق تقريبا تمامي دختران عراقي به مدرسه مي رفتند. 

يكي از علل اصلي كاهش تعداد دانش آموزان در عراق آنگونه كه يونيسف نيست گفته است ميزان بالاي بمبگذاري در مدارس عراق و ناامني ايجاد شده در اثر حمله آمريكائي ها عليه آن كشور است. از مارس سال 2003 ميلادي تاكنون، بيش از 700 مدرسه در كشور عراق هدف بمبگذاري قرار گرفته اند كه در نتيجه آن بيش از 3.000 مدرسه در آتش سوخته اند و در حدود يك سوم آنها تخريب شده اند. 

يونيسف در ادامه گزارش خود مي افزايد كه عليرغم تلاشهاي مقامات دولتي عراق و وزير آموزش آن كشور هنوز هم بيش از يك سوم مدارس ابتدايي آن كشور به آب آشاميدني دسترسي ندارند. اكثر اين مدارس فاقد نيمكت هاي مناسب هستند. تعداد كلاسهاي درسي نيز بسيار كم بوده است. عليرغم كمكهاي يونيسف، اتحاديه اروپا و ساير كشورهاي جهان به عراق هنوز هم وضعيت در عراق براي كودكان در بدترين حالت ممكن قرار دارد. 

در اثر تجاوز آمريكا عليه عراق علاوه بر كاهش تعداد دختران عراقي محصل، ميزان كودك ربايي و قتل آنان نيز افزايش يافته است. يونيسف گزارش داده است كه بيش از 93.500 كودك عراقي در اثر مهاجرت و جابجايي هاي والدين شان در سال 2009 به مناطق ديگر رفته اند. ترس از بمبگذاري و كودك ربايي نيز يكي از دلايل اصلي اي بوده كه والدين عراقي كودكانشان را به مدرسه نمي فرستند. 

در اثر تجاوز آمريكا عليه عراق ميليون ها كودك فقير عراقي در وضعيت نامطلوبي زندگي مي كنند. نزديك به 3.5 ميليون كودك عراقي در فقر به سر مي برند كه بيش از 1.5 ميليون نفر از آنان زير 5 سال سن دارند و اكثر آنان دچار سوء تغذيه هستند و بيش از 100 نوزاد در روز جان خود را از دست مي دهند. در اثر تجاوز آمريكا عليه عراق بيش از 5 ميليون كودك عراقي در سال 2007 يتيم شده اند. دكتر "ناجي العظاوي" در اين مورد مي گويد كه بيش از نيم ميليون از كودكان يتيم در خيابان ها به سر مي برند و بدون سرپرست هستند. 

براي مثال "حليمه" دختر9 ساله يتيمي كه در اعضاي خانواده اش را در اثر بمبگذاري در خودرو از دست داده است در فيلمي تحت عنوان "صداهاي عراق" مي گويد "مشكلات ما آن است كه به امكانات آموزشي دسترسي ندارند. در صورتيكه دولت براي ما مدرسه بسازد آينده مان تضمين خواهد شد." 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.