سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندر عباس/

نقش "ملمداس" در فرش خاکی هرمز/پیش‌بینی حضور گردشگران در جزیره هرمز

مدیر اجرایی چهارمین فرش خاکی گفت: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، در روز رونمایی از چهارمین فرش خاکی، هفت هزار نفر گردشگر به جزیره هرمز وارد می شوند.

به گزارش گروه استان هي باشگاه خبرنگاران ،علی رضوانی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران بیان داشت: برپایی فرش خاکی در جزیره رنگین هرمز باعث شده است که این جزیره به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در استان هرمزگان مطرح شود.

رضوانی تصریح کرد: افزایش حضور گردشگران در جزیره هرمز به دلیل برپایی فرش خاکی به حدی است که در روز 20 بهمن که آغاز پیاده سازی نقش فرش بود، بیش از ششصد نفر از فرش دیدن کردند.

وی با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته از سوی استانداری هرمزگان، اعلام کرد: جزیره هرمز در کل سال گذشته پانزده هزار نفر گردشگر داشته است در حالی که به دلیل این اتفاق مهم هنری در روز 27 بهمن شاهد حضور بیش هفت هزار نفری در کنار فرش خاکی خواهیم بود.

بنا به گفته مدیر اجرایی پروژه فرش خاکی رواج صنعت اکوتوریسم در جزیره هرمز بر اثر این رخداد هنری قابل کتمان نیست به گونه ای که حضور گردشگران در جزیره علاوه بر این که از لحاظ اقتصادی تاثیرات عمده داشته است از نظر اجتماعی نیز باعث افزایش ظرفیت های فرهنگی در جزیره شده است.

رضوانی با اشاره به بکارگیری خاک های رنگی اظهار داشت: در اجرای این پروژه تمامی تلاشمان را داشته ایم که بدون آسیب زدن به محیط زیست فعالیت کنیم و دخل و تصرف انسانی در جهت تخریب صورت نگیرد و فقط خاک های رنگی از مکان دیگر منتقل شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به حساسیت های گروه ما در رعایت موارد محیط زیستی و احترام به آن از دوستداران محیط زیست و تشکل های مردم نهاد درخواست کرده ایم که در روز رونمایی اثر، در بین مخاطبان نسبت به حفظ محیط زیست فرهنگ سازی داشته باشیم و مجموعه ای از اقدامات اجرایی و مشارکتی محیط زیستی با حضور مخاطبین را انجام خواهیم داد.

فرش خاکی نماد جزیره هرمز

اغلب مردم شناسان، اسطوره سازی را مشخصه طبیعت بشر دانسته اند . افلاطون، ارسطو و فیلسوفان دیگر ضرورت اسطوره برای هنر را مورد تاکید قرار داده اند . اهمیت هنری اساطیر در قدرت آن ها برای بیان حقیقت ارزش های انسانی است . از این رو با فرح امینی یکی از سه نفر طراحان چهارمین فرش خاکی در تشریح نقش بندی فرش خاکی در جمع خبرنگاران حضور یافت.

وی راجع به اسطوره به کار برده شده در چهارمین فرش خاکی اسطوره مورد نظر را ملمداس معرفی می کند و بیان داشت: اسطوره ای بسیار زیبا و فریبنده که از کمر به پایین بدنش داس مانند است و افرادی که به او نزدیک می شوند را به کام مرگ و نیستی می کشاند.

به نظر امینی اسطوره ها اگر چه در گذشته و بسته به نیاز های مردم زمان های دور شکل گرفته اند اما کاربردشان صرفا محدود به زمان های گذشته نیست و کاربرد های اسطوره های گذشته در زمان حال متفاوت شده اما از بین نرفته است.

وی عنوان کرد: ملمداس اگر چه در گذشته صرفا موجودی دریایی بوده که برای ساحل نشینان هرمزگانی قابل تفصیر، اماامروزه ملمداس مصداق های زیادی در جامعه دارد.

او علت انتخاب ملمداس به عنوان تم اصلی اسطوره ای اثر محیطی امسال را، انعطاف پذیری گسترده ملمداس در کاربردش برای تاویل های متفاوت اعلام می کند.

وی در تشریح این مطلب افزود: از نظر من آسیب های اجتماعی یکی از ملمداس هایی است که در سطح جامعه به وفور می توان دید.

ارائه هنر محیطی فرش خاکی از نظر امینی یک شناسه است برای هرمزگان و به صورت خاص جزیره هرمز، به گونه ای که هر زمان اسم خاک های رنگی و فرش خاکی مطرح شود هرمزگان و جزیره هرمز در ذهن افراد تداعی می شود.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که برپایی فرش خاکی مداومت داشته باشد و روندی تکاملی طی کند.
 

برچسب ها: گردشگر ، شناسه ، امینی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.