سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشست هم‌اندیشی پاسداشت روز جهانی تالاب‌ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: طرح جامع مدیریت منابع آبی در سطح کلان و منطقه‌ای در حال تدوین است.



به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،
سعید یوسف‌پور در نشست هم‌اندیشی پاسداشت روز جهانی تالاب‌ها در بام ایران با اشاره به مشکلاتی که تالاب‌های کشور و استان با آن دست به گریبان هستند، تصریح کرد: مشکل اصلی، تغییرات غیرقابل بازگشت در اکوسیستم‌های تالابی است که دارد اتفاق می‌افتد.

یوسف‌پور با توصیف وضعیت دشت "خان‌میرزا" افزود: درصورتی که در زمینه کشاورزی، بهره‌برداری از منابع آب، حفر چاه تجدید نظر صورت نگیرد، در آینده نه چندان دور همه تالاب‌های استان با بحران مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به شعار کنوانسیون رامسر که "تالاب‌ها بستر پایدار منابع آب" هستند، گفت: طرح این شعار اشاره بر مغفول ماندن اهمیت تالاب‌ها در حفظ منابع آبی خصوصا در مناطقی که منبع تأمین آن هستند، دارد.

سعید یوسف‌پور گفت: بیشترین تالاب‌های استان در شهرستان بروجن قرار دارند و با وجود آسیب‌هایی که به این مناطق وارد شده، درصورت مدیریت صحیح با اقدامات اصولی خواهیم توانست این اکوسیستم‌های ارزشمند را احیاء کنیم.

وی با اشاره به ثبت بین‌المللی تالاب "گندمان" در دفتر پرندگان آبزی، اهمیت این تالاب را در پیت‌لند و تورب زار بودن آن عنوان کرد و از این تالاب به عنوان گل سرسبد تالاب‌های زاگرس یاد کرد.

یوسف‌پور حیات تالاب "گندمان" را وابسته به سایر مناطق مرتبط با آن مانند تالاب چغاخور، رودخانه آقبلاق، کوه کلار دانست.

به گفته وی طرح‌های احیای تالاب نباید صرفاً محدود به این تالاب شود و می‌توان نتیجه گرفت که در همه عرصه‌ها باید مدیریت یکپارچه زیست‌بومی صورت گیرد تا کمترین صدمات به محیط زیست وارد شود.

یوسف‌پور از تدوین طرح جامع مدیریت منابع آبی در سطح کشور خبر داد و افزود: این طرح در سطح استان و شهرستان‌ها نیز تدوین خواهد شد و با لحاظ آینده‌نگری به منظور اجرای این طرح حرکت خواهیم کرد.

وی با بیان طرح «پرداخت در قبال خدمات اکوسیستمی»، این طرح را یکی از مهمترین راهکارهای تأمین منابع مالی برای حفاظت و مدیریت محیط‌ زیست و منابع طبیعی استان دانست.

وی استفاده از ظرفیت‌های مردمی، همکاری بین بخشی خصوصا در بین دستگاه‌های دولتی و فرهنگسازی و آموزش نحوه برخورد صحیح با طبیعت به ویژه در بین کودکان را از مهمترین راهکارها در تکمیل برنامه‌های حفاظتی مطرح کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به شناسایی بیش از هزار نقطه تالابی در کشور افزود: از این تعداد فقط 105 مورد به عنوان زیستگاه آبی مطرح و 34 مورد آن از جمله تالاب چغاخور در استان، ثبت کنواسیون رامسر شده است.

عضو هیأت علمی ‌مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز در این برنامه با اشاره به پیشینه کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها گفت: روند سدسازی سال‌های اخیر و عدم رعایت حق‌آبه طبیعی تالاب‌ها، توسعه غیراصولی و بی‌رویه زمین‌های کشاورزی، تغییر کاربری اراضی حاشیه تالاب‌ها و حفر چاه‌ با برداشت‌های بیش از ظرفیت از عوامل اصلی افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی، خشکی تالاب‌ها و نهایتاً فرونشست زمین در این عرصه‌های طبیعی ارزشمند به شمار می روند.

محمد درویش با ارائه مثال‌ها و موارد مشابه توجه به ظرفیت‌های گردشگری و اکوتوریسمی‌تالاب گندمان و سکونتگاه‌های روستایی اطراف آن و چشم‌اندازهای کم‌نظیر سبزکوه و کلار در اطراف این تالاب را در تغییر شیوه‌های بهره‌برداری ناپایدار و غیراصولی از تالاب بسیار موثر برشمرد.

وی ابراز امیدواری کرد که احیای تالاب، زمینه بازگشت پرندگان به منطقه را فراهم خواهد کرد و با وجود ظرفیت های ارتباطی، فرهنگی و سایر قابلیت های این منطقه در آینده ای نزدیک شاهد ایجاد سایت‌های پرنده‌نگری و توسعه گردشگری باشیم تا ضمن معرفی گندمان در سطح ملی و جهانی، پتانسیل‌های اشتغال‌زایی و درآمدزایی را در منطقه ایجاد کنیم.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: حفاظت ، تالاب ، اکوسیستم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.